Keskustelut Metsänhoito Vihreiden metsäpolitiikka

• Tämä aihe sisältää 4,234 vastausta, 112 ääntä, ja päivitettiin viimeksi 6 päivää sitten KurkiKurki toimesta.
Esillä 10 vastausta, 4,221 - 4,230 (kaikkiaan 4,234)
  • Vihreiden metsäpolitiikka

Merkitty: 

VIHREIDEN POLIITTINEN TAVOITEOHJELMA 2019-2023. Tämä varmasti muuttuu vielä puoluekokouksessa 16.‒17.6.2018. Otteita ohjelmasta.

– Lisätään METSO-ohjelman rahoitusta niin, että vähintään 10 % Etelä-Suomen metsistä on suojeltu.

– Muutetaan valtion omistamat vanhat tai muuten arvokkaat metsät suojelualueiksi ja lopetetaan avohakkuut muuten kuin kestävän metsänhoidon kannalta välttämättömissä tapauksissa.

– Metsätalouskäytössä olevien turvemaiden uudis- ja kunnostusojitukset muutetaan luvanvaraisiksi. Avohakkuista luovutaan turvemailla vesien- ja ilmastonsuojelun edistämiseksi.

PS Metsälehden keskustelupalstan teemoista puuttuu metsäpolitiikka.

• isaskar keturi

Sehän on selvä, että liiketalousperiaattein toimivassa ympäristössä raha on lopullinen ajuri. Jotkut vain eivät näe aina toimien ja taloudellisuuden yhteyttä, kun voitot eivät ole heti lunastettavissa.

Väitän, että suojeltavaa ei juuri olisi, jollei 80-90 lukujen taitteessa olisi otettu metsätalouden omia ympäristöohjeita käyttöön. Ainakin itse olin vielä osallisena 80-luvun lopussa vajaatuottoisten metsien hävityksessä – eli juuri niissä joita nyt halutaan suojella ja ympäristöohjeiden mukaan halutaan kiertää hakkuissa. Vanhakantaisen tehometsätalouden kyseenalaistaminen oli kyllä professoreiden puheissa Joensuussa jo 80-luvun lopussa ”eiköhän me anneta, niiden märkien länttien olla” sanoi suunnittelun professori maastokohteella.

Nostokoukku

Olen ollut mukana ympäristöohjeiden kehittämisessä ja markkinoinnissa. Niistä painettiin oikein näyttävä ympäristöopaskin. Se vain jäi valitettavasti mainosjulistukseksi. Käytännön työssä oli vain pakko toimia liiketalousperiaatteiden mukaan, lopullinen ajuri oli raha. Se näkyi siten, että ympäristöohjeet ja käytännön työmaaohjeet olivat erilaiset. Näkyisikö ero nyt siinä, että suojeltavia on niin kovin vähän.

isaskar keturi

No kaikki ei mene sellaisenaan ja toteuttajia on moneen lähtöön, mutta jos Nostokoukku väittää, ettei näillä ollut merkitystä tai niiden merkitys oli vähäisempi kuin kettinkiporukan, niin epäilen tuota osallisuutta asian kehitykseen…tai tuliko omalta osalta markkinointi hoidettua puolivillaisesti? Itse olin aivan asian ytimessä 93-94 ja muutos oli merkittävä vaikkei kaikenkattava.

Nostokoukku

Kokolailla asian ytimessä olin kaksi ja puoli vuotta, suunnilleen noina vuosina. Asiaa ei hoidettu puolivillaisesti, ainakaan julkisuuteen. Käytännön työ vain osoitti sitten muutoksen merkittävyyden.

140ärrä

Kyllä Vihreitä tarvitaan edelleen, se on todistettu. Aiemmin vaativat ydinvoiman alasajoa ja puolustusmenojen reipasta leikkaamista. Vihreiden ohjelmista tiedämmekin, mitä ei tule tehdä.

Visakallo Visakallo

Vihreiden suurimpia virheitä ovat olleet juuri ydinvoiman vastustaminen, venäläisen maakaasun suosiminen, ja kääntyminen yhtäkkiä kotimaisen bioenergian kannattajasta  vastustajaksi. Arvaamattomuus ja linjattomuus eivät ole millekään puolueelle eduksi.

Reima Muristo

Kepuun voi aina luottaa. Pettävät aina.

https://yle.fi/a/74-20226561

Rane2

Hyvähän tuosta nostokoukun ohjelmasta tuli…

PowerPoint Presentation

Kuusiuskova

Yksi tuttava hakkasi vanhan lahon kuusikon missä suurin puulaji oli energiapuu. Itse säälin sitä tuttavaa kuin oli niin huono päätehakkuu. Nyt tilalla kasvaa hieno koivikko.

Metsikön naapuri (vihreä) reagoi eri lailla, kirjoitti nettiin miten kauhea moto pilasi hänen maisemansa ja eläimien kodin. Ei kuitenkaan itse halua maksaa mistään mitään eikä ostaa omaa metsää. Odotan vaan milloin tulee meikäläiselle valittamaan meidän metsien hoidosta.

Apli

HS kannatuskyselyssä Vasemmistoliitto ohitti vihreät, ja hengittää Kepun ja Persujen niskaan, niin se aika muuttuu..

Vasemmistoliitto rikkoi ennätyksen: Kannatus uuteen lukemaan | HS.fi

Esillä 10 vastausta, 4,221 - 4,230 (kaikkiaan 4,234)