Käyttäjän A.Jalkanen kirjoittamat vastaukset
-
Mhy lähettää edustajan sidosryhmätilaisuuteen joten ao. henkilön kautta menee viesti perille.
Kyllä siellä valtuustoissa ruuankin saa joka kerta. Minun maakiintiölläni on sukulaispoika seurueen jäsen niin että olen lähestulkoon metsästäjä minäkin. ?
Kertausta: keskikokoisten petojen vaikutus myyrien populaatioon on ilmeisesti paljon suurempi kuin niiden syömien myyrien määrästä voisi päätellä. Samalla lailla kuin Karjalan susien vaikutus hirviin on suuri. Ilmiön nimi on englanniksi ”intimidation”, suomeksi…?
Kuten tiedämme, kuusi ei käy joka paikkaan ja kärsii ilmastonmuutoksesta puulajeistamme eniten, ei ole ratkaisu myöskään kääpäkohteisiin. Metsästystä harrastamattoman maanomistajan on tukeuduttava ns. edunvalvojiin jotka istuvat sidosryhmissä ja riistaneuvostoissa. Hankalin tilanne on lounaisessa osassa maata jossa kohtalaisen runsaan hirvikannan päälle on vielä valkohäntäpeurat. Uusimman Metsämakasiinin kartasta tilanne näkyy selkeästi. Ellei kulttuurinmuutosta vieläkään tule, pitää harkita systeemiin muutoksia. Vähintään maanomistajan tahto hirvikannan suuruudesta pitää tulla tavoitteeksi. Hän sen suurimman euromääräisen vahingon kärsii.
Laskin että Makasiinin kartalla tavoitteeseen pääsi yhteensä 14 hirvitalousaluetta (Oulujärvestä pohjoiseen tavoite 1-2 ja etelään 2-3).
Ei ole aprillipäivä, mutta silti tällaista uutisoidaan:
Merkitäänkö 16.3.2018 aikakirjoihin päivänä, jolloin maanomistajat saivat päätösvallan takaisin?
Oppikirjoista suositeltavia ovat Sauli Valkosen ym. ja Timo Pukkalan kirjat, joissa on huomioitu uusin tutkimus.
Se vähäinen tutkimus mitä on tehty, on kattavasti käytetty hyväksi alan oppikirjoissa.
En ymmärrä minäkään. Riistakeskukselle pojot kuitenkin siitä että siellä osataan tehdä ero vieraslajien ja kotoperäisten kesken, ja siitä että tunnustetaan petojen vaikutus myyräkantaan.
Käy mehtäukko katsomassa Hernesaaressa Löylyä. Sauna on vähän toisennäköinen kuin kuvasit. Merikin lienee ihan uimakelpoinen kun näkyvät siinä polskivan.
Mutta itse asiasta, FSC valvoo sertifikaattiaan huonosti jos se hyväksyy hakkuut ilman uudistamisesta huolehtimista (mm. Venäjällä).
Ei näkynyt tuo Keski-Pohjanmaan juttu ilman kirjautumista. Ilomantsin tilanteesta nähdään, että jos susia on paljon, hirvikanta tulee Pohjanmaallakin romahtamaan, vaalitaan sitä tai ei.