Käyttäjän Apli kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,401 - 2,410 (kaikkiaan 2,440)
  • Apli

    Niin.. Se on kuka mitäkin metsältään haluaa, muutama naapurini metsänomistaja ei juurikaan harrasta metsätaloutta, käyvät sienessä ja marjassa ja kävelyllä metsäsissään koiriensa kanssa ja nauttivat hiljaisuudesta heille on tärkeää että metsä näyttää ”metsältä” Itselleni metsä on euroja, pyrin mahdollisemman hyvään tuottoon metsistäni… Puukauppaa teen aktiivisesti sekä seuraan alaa tarkasti.. Ajelen aika paljon keski-suomen maakunnassa ja myös jonkin verran savossa ja pirkanmaalla työni puolesta, etupäässä maaseudulla, mikä on mielestäni muuttunut muutamassa vuosikymmenessä? Hoitamattomat räseiköt lisääntyneet, metsät nuorentuneet, valtion ja yhtiöiden metsien hakkuut lisääntyneet, jopa ei niin päätehakkuu kypsiä metsiä on päätehakattu, surullista. Tämä metsien virkistyskäyttö on lisääntynyt ja lisääntyy yhä samoin suojelu. Yksi sellutehdas äänekosken lisäksi ja suomalainen puu on täyskäytössä, mielenkiinnolla seuraan esim tuleeko kuopioon sellutehdas.

    Apli

    Minun puolesta kemerat saisi lopettaa kokonaan… Jokainen tekee omilla maillaan niin kuin haluaa… Itse raivaan keväisin ja syksyisin kun metsässä ei ole kuuma eikä liikaa ötököitä… Omasta mielestäni aktiivisten metsänomistajien määrä on pudonnut räseikköjä näkee yhä enemmän työtä metsissä riittää ja investoinnit takaavat puun kysynnän jatkossakin mutta Suomen nuorisoa ei metsätyöt kiinnosta ja koneilla metsään vasta harvennuksille siinä pähkinää purtavaksi aamen

    Apli

    Surullinen tapaus…. Kävin yhdessä Lahtosen puhujaillassa…. Samanlainen oli kun aikanaan edesmenneen ternimaito Jussilan hegemonia, noh Lahtonen teki hommassa kyllä hyvän tilin muut näyttää saaneen laskun.

    Apli

    Istutukset ohi pari viikkoa sitten 400 koivua lähinnä tienreunoihin joissa ollu päätehakkuu risuja yms koivuista sitten joskus saa vanhana helposti polttopuuta

    Apli

    Samaa on huomattu keskisuomessakkin kun kilpailutin viimeisimmän päätehakkuun oli se toki haluttu tarjouksia tuli hyvin mutta varsinkin mäntytukin laatu ja pituusvaatimukset oli selvästi kiristynyt… tarjouksien suhteen saa olla erittäin tarkkana ettei kuitupuun osuus karkaa…

    Apli

    Itse kun tekee kaiken minkä pystyy niin kannattaa… Toki saa muutakin kun rahaa, kuntoiluna hyvää(: Uusia palstoja en enää ole ostanut enkä osta, ikää liikaa… Jos olisin nuorempi voisin ostaa, korkotaso suosii ostamista, puun hinta ei!

    Apli

    Kemerat saa loppuakkin en ole tarvinnut niitä enkä kaivannut.. Samoin ”etujärjestöt” MTK ajaa jos ajaa maataloustuottajien asiaa, nykynuoria kiinnostaa nämä etujärjestöt yhtä paljon kuin se missä johanna tukiainen käy kahvilla, monet kuuluu loimaan kassoihin yms… Metsänomistajilla ei ole omaa etujärjestöä suomessa, olisko hyvä olla? Jokainen hoitaa itse asiansa ja minulle se ainakin sopii..

    Apli

    Ostin kokeeksi puuilosta raivaussahan teriä hinta 7.90e kappale ensin ajattelin että ei tee mitään kun niin halpoja, mutta eilisen päivän sahasin ja muita en enää ostakkaan, halpoja ja hyviä on… Ja jos sahaa kiveen ja ei jaksa viilata niin uusi terä koneeseen..

    Apli

    Itse lannoitan vasta kun maa on sulanut routa hävinnyt ja maa lämmennyt, toukokuun loppu/kesäkuun alku on mielestäni hyvää aikaa omatoimiseen lannoittamiseen jyväskylän korkeudella…

    Apli

    Keskisuomessa oli muutama vuosi sitten kova energiapuukiima kun Jyväskylän Energia osti kaiken mahdollisen, nyt homma rauhoittunut… Silloin moni Mhy ajatteli että tässäpä on kultakaivos, ja homma lähti monella sanotaanko lapasesta, tiedän monta ikävää tapausta omissa naapureissa, hakattu toisten puolelta ja rajusti, jopa useita kymmeniä metrejä, osalla korjuujälki semmoista että jopa kaiken nähnyttä hirvittää, hakattu vaan motteja yms yms.. Yhden puukaupan olen tehnyt itse tehnyt Mhy:n kautta, ensimmäisen ja viimesen, olen edelleen yhdistysten jäsen mutta en tarvinnut heidän palveluksiaan puukaupoissa.

Esillä 10 vastausta, 2,401 - 2,410 (kaikkiaan 2,440)