Käyttäjän arto kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 3,431 - 3,440 (kaikkiaan 3,526)
  • arto arto

    En minäkään ilman haritusta sahaa….sen kuulee jos huono haritus terä vinkuu puuhun olen kuunnellut kun isännät sahaa sitä vinkunaa, olin kerran metsämesuilla opettamassa moottorisahan ja raivarin terän hoitoa olis ollut hyvät ruuat ja muut lisukkeet, mutta en kerennyt niihin osallistua oli teltta täynnä porukkaa ja se tiedon nälkä oli julmettu, yksi isäntä oli laittanut emäntänsä kyselemään, kun raivarilla ei saa kaadettua yli 5cm puita vaan niitä pikkurisuja sain viikon päästä tekstiviestin kiitteli oli kaatanut jo yli 10cm kantoisen puun. Tanelille korjaan ulkosyrjä tarkoittaa klo2-4 sisäsyrjä taas 8-10 . 10-2 taas ampuu sivulle herkästi en suosittele harrastajille.

    arto arto

    Näin juuri taneli….mutta se haritus juuri tuollainen kun tehdään vauhdilla eli puu saa latvasta taittua eikä terä ahista , ja vielä ulkosyrjällä sahailen niin vetää terä puuhun , aina jos jää kiinni menee aikaa sen irroitukseen ja se liika on parempi kuin liian vähän(minun mielestä mutta sitten se liika hiastaa leikuuta) se 4mm ei hiasta sahausta ja säästää sahaa/kulmavaihdetta kiitettävästi koska ei jumi juuri ollenkaan puuhun

    arto arto

    4mm tarkoittaa hampaiden ulkolaidan välistä mittaa eli terä tekee 4mm sahaus uran. Terän paksuus 1.3mm kyseessä….hussen raudassa ja muissakin haritus raudoissa on kyseinen mitta mitataan terää vasten painaen .

    arto arto

    röölille…en jätä käsiäni toimettomaksi jos tarkoitat jotain muuta käsityöskentylä niin en harrasta on oma kulta niitä varten ja en istuta ollenkaan sahailen vaan kun ei ole muita tekijöitä. Hiluksille hussen haritus raudalla haritan maksoi 12 ekee on paras mutta mutta ei saa enää lopettivat sen teon viilassa haritus juttu ei tee mitään ei saa oiketa haritusta ja liian pehmyt,,,,se haritus sitten itse käytän noin 4.0 mm haritusta normi raivuille….varhaset sitten skillin terällä tai 2mm harituksela skil terä kovametallis ja on iso

    arto arto

    Nikanterille—— EHKÄ mulla on tekniikka tekniikka hallussa en siis tarvitse niitä niitä kw niin paljon kuin jokin muu jolla muissa mättää raivauksilla 200 sellakin pärjää…. vielä hiukka terän asiaa…ne mustat kannot tulevat liian vähästä harituksesta (testasin tänään vein harituksen nollaan tarjosin 10cm lepään terä terävä ei siis uponnut vaan ulisi ja savu irti, sama haritetulla sipaisu ja nurin)—-ELKÄÄ VETÄKÖ HERNEITÄ NENUUN taaplaan tyylilläni ja vaan sahaan eläekseni, eli mitä helpommalla sen ison tilin teen se mulle riittä.

    arto arto

    En nyt vuotta sentään… 545 alkuperäinen terä kesti reilut 60 ha. Olen kyllä nähnyt sellaisiakin työntekijöitä jotka sahaa päivän ja vaihtavat kun eivät tajua harittaa. se viilaus viikkoon tarkoittaa ettei tule maakosketuksia näillä opeilla menty yli 3000 tta ha eli jonkin verran kokemusta sahan terästä tullut aikojen saatossa eli yli 30v raivaus savottojen opeista.

    arto arto

    Ei ne mene polttamalla poikki leikkaa todella ottavasti….haritus ok…ja urakalla mennään, Ei leivästä paista päivä läpi on nautaa sen verta päällä. hehtaari päivässä pitää mielen virkeenä tän kesän motto sillä vielä jonkun aikaa raivauksia jäljellä, sitten pätkäsahaa rääkkäämään

    arto arto

    Onpas sthin terä huono jos joka tankilliselle joutuu viilaamaan. itsellä ruotsin terä siis tavan 22hampainen viilaan silloin kun tunnen tylsäksi eli kerran viikkoon. enkä ole nuuka ja silti pärjään tosi hyvin urakoissa.

    arto arto

    Mitä vikaa maajusseissa. jos tarkoitat maalaisia itse tehnyt heille 30v hyvin ovat maksaneet yhdessä sovittu hinnat ja niillä menty ja hyvin on pärjätty nikolle ammattilainen tienaa kovalla työllä viikossa kyseisen summan urakka töissä ja töitä riittää liiaksikin talveksikin töitä tiedossa joko energiaa keräämään tai harvennus hakkuille eikä kukaan ole maksusta valittanut kiitosta olen saannut

    arto arto

    Edellisellä raivauskaudella päivätuotos 0.36ha sahausta 3.5 tankillista 555 hussella . Tämän kesän huonoin alue 0.55ha/pvä 545fx.llä kyseiset alueet olleet muutaman vuoden omissa oloissa kaukana teistä poistuma paksua koivua. Nämä siis pohjat maasto vaikuttaa paljon ja paksuus.

Esillä 10 vastausta, 3,431 - 3,440 (kaikkiaan 3,526)