Käyttäjän Gla kirjoittamat vastaukset
-
Onko hirvikolarien seuraukset toimenpiteiden tarpeen nollaraja vai miksi otit ne puheeksi?
Minäkään en ole huolissani oman tai perheenjäsenten turvallisuudesta. Silti sudet aiheuttavat tuhoa, jota tässä yhteiskunnassa ei tarvitse sietää.
Jutussa haastatellun psykologin, siis korkeakoulut käyneen ihmisen, ajatelutapa vetää hiljaiseksi:
Koivu ei näe tarpeelliseksi rajoittaa susien määrää.
– Minua ei pelota ollenkaan. Toki on ikävää, jos sudet hyökkäävät metsästyskoiran tai lampaiden kimppuun, mutta kyllä ne pyrkivät lähtökohtaisesti ihmistä väistämään.
Näin kehittynyttä ajatteluako korkeakouluopintojen tuloksena syntyy.
Ylellä on ongelma. Tuon susiartikkelin yhteydessä olevan kyselyn mukaan n. 75% vastaajista on sitä mieltä, että susia on liikaa joko alueellisesti tai kokonaisuutena. Vajaat 20% mielestä määrä on sopiva. Luku sisältänee myös ne, joiden mielestä susia on liian vähän, koska tällaista vaihtoehtoa ei annettu.
Vastanneita tällä hetkellä 25 319.
”Polkupyörät pitää kieltää täysin. Ainakin autoteillä.”
Autotien käsite tuli jo käsiteltyä, termin taustalla olevaa asennemaailmaa lienee turha enempää ruotia. Mutta miksi pyörät pitäisi kieltää?
Millaiset lasit pitää olla päässä, jos huomaa kaikilla olevan pakottavan tarpeen päästä ylinopeutta ajavasta ohi.
”Sähköpyörä on aika kätevä. Tuollainen 15km asiointilenkki kaupungilla ei tunnu missään, tavallisella kinnerillä tuskin tulisi lähdettyä.”
Sähköpyörän hienouksiin tosiaan kuuluu madaltaa kynnystä lähteä asiointimatkoille pyörällä auton sijaan. Onneksi sähköpyöriin liittyvät ajatukset huijauksesta yms. ihmeellisyydet alkaa jo olla historiaa. Pyörällä voi tehdä muutakin kuin kuntoilla, olihan tieliikennelain uudistuksenkin tavoitteena ”ajoneuvoistaa” polkupyörä.
Tosin oikeasti 15 km on asiointimatkana hyvinkin vähäinen matka sähköttömällekin pyörälle ainakin työikäisellä. Eläkeläisellä se ehkä vaatii jo urheilutaustaa tms. asennemaailmaa.
Parijonon tavoitteena on lyhentää jonon pituutta. Mutta sama se, minä en tuollaista ryhmäajoa olemattomilla turvaväleillä ymmärrä kuitenkaan.
”Tänä kesänä on tullut enemmän seurattua liikennettä pyöräilijän vinkkelistä. Kun on ikänsä ajanut autoa, niin toisten väistäminen on silloin kyllä selkärangassa myös pyöräillessä. Näinhän ei valitettavasti ole aivan kaikilla sellaisilla pyöräilijöillä, joilla ei ole autoilukokemusta lainkaan. Yhden toivomuksen esittäisin joillekin autoilijoille, eli kun ohitatte pyöräilijän, niin yrittäkää jättää hieman enemmän väliä auton sivupeilin ja pyörän ohjaustangon pään väliin!”
Väitän, että sellaisilla autoilijoilla, joilla ei ole pyöräilykokemusta, on ongelmia huomioida pyöräilijöitä mm. tuollaisissa tilanteissa. Jokaisen autoilijan vaatimuksiin tulisikin kuulua pyöräilyä erilaisissa olosuhteissa.
”Auto voi törmätä skuuttiin. Ei autoilija.”
Laki puhuu jatkuvasti tienkäyttäjästä tai ajoneuvolla ajamisesta. Unohtamalla tämän väheksyt kuljettajan vastuuta asiassa. Se on yleistä muuallakin. Jos seuraa lehtien uutisia, hyvin usein kerrotaan auton törmänneen pyöräilijään. Koskaan ei kerrota auton törmänneen pyörään.
Ilmiön syytä ja merkitystä kannattaa oikeasti pysähtuä miettimään.
Kustannuksista ei ole tietoa, mutta se huomioiden itse pidän suurimpana ongelmana laadunvalvontaa. Miten varmistan, että työ on tehty hyvin, eikä hirvituhojen riski siksi kasva. Korvaukset ainakin pitäisi maksaa korotettuna, jos ruiskutuksesta huolimatta tuhoja ilmenee.
Autoilija tai auton kuljettaja, ei auto.