Käyttäjän Gla kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 11,636)
  • Gla Gla

    Jälkimmäinen kohta jäi vaivaamaan minuakin. Tähän saakka on sanottu, että mäntytaimikoita pitää saada lisää, jotta syöntipaine jakautuu. Nyt se näyttääkin houkuttelevan hirviä lisää ja pahentavan tuhoja.

    Gla Gla

    Kallista tien hoitoa heinän ja varvikon takia. Ellei kestä kuunnella vaaratonta varpujen hankausääntä, raivurilla muutaman vuoden välein riittää. Tai jos ei enää viitsi, glyfosaatilla saa käyntikertoja harvennettua.

    Gla Gla

    En omista T-Rocia, mutta luotettavuustilastoissa on se on pärjännyt hyvin. Ristiriitaisesti kuitenkin Volkkarin 1,5-l bensakoneessa turbo on ongelmakohde, mutta se riski hallitaan 1500 eurolla ja liikkumisturvan osalta määräaikaishuolloilla. Dsg-vaihteisto on edelleen suurin kysymysmerkki, korjauskustannus 3000 € pahimmillaan alle 100 tkm ajettuun, mutta 100% varmuudella viimeistään ennen 200 tkm. Tuo siis pitää budjetoida auton hintaan, kun vertaa esim. Corollaan.

    Saksantuonneista pysyisin edelleen kaukana. Lähipiirissä on näitä Kamuxin tuonti-Mersuja + Bemareita, oman kylän merkkiliikkeestä haettu T-Roc on sata kertaa kiinnostavampi dsg:stä huolimatta. Tosin en ottaisi 100 tkm ajettuna 30 000 €, vaan uuden 37 500 eurolla, jolloin se on vetokoukkua lukuun ottamatta täydellisesti varusteltu. Webasto ja metallivärikin kuuluu hintaan. Kallishan sekin on ja 32 000 euron Taigo 1,5-litraisena on aika houkutteleva tuon rinnalla. On muuten yksi markkinoiden näteimpiä autoja. Perustuu toki pikkuautoon (Polon versio), mikä saattaa näkyä kestävyydessä vuosien mittaan, vaikka ainakin teoriassa sama 1,5 l moottori siinä onkin kuin T-Rocissa. Toisaalta jos Visakallon tavoin vaihtaa muutaman vuoden välein, tuskin haittaa. Olihan Visakallokin tyytyväinen Mazda 2-version omistaja.

    Volkkarin suuri etu useimpiin muihin verrattuna on tila vararenkaalle. Sinnehän voi laittaa kesällä talvirenkaan ja talvella kesärenkaan, kun vararengasta ei auton mukana tule.

    Ylinopeusvaroittimen yms. piippareiden sammutusnappi on syytä olla helpossa paikassa. Jos sen joutuu hakemaan valikosta, kannattaa auto unohtaa.

    Kia XCeed on hyvän näköinen ja plug-in malleja lukuun ottamatta paperilla hyvä, mutta muuten en osaa muodostaa tuosta mielipidettä. Spritmonitorin mukaan kulutus on yllättävän suuri, automaatti samaa tekniikkaa kuin Volkkarissa eli kaksoiskytkin ja Kian laadusta muutenkin näyttö kirjavaa. Toki pitkä takuu, joka tosin katkeaa välittömästi, jos huolto 15 tkm/12 kk myöhästyy. Lisäksi Volkkariin verrattuna tiheä huoltoväli maksaa, sillä hinnalla jo teettää normaalit korjaukset.

    Gla Gla

    Viisi sivua hyvää keskustelua, mutta aloittaja ei ole osallistunut?

    Gla Gla

    Kukaan tuskin kasvattaa leppää niin suurella osuudella sekapuuna, että se vaikuttaa haitallisesti ravinnetasapainoon.

    Gla Gla

    Uudessa Tekniikan Maailmassa on testissä vuokrapakut. Kirjavaa kalustoa. Kerran itsekin tuollaisen olen vuokrannut. Onhan se joustavaa, kun autoja ainakin isommissa kaupungeissa on hyvin saatavilla milloin tahansa, mutta olihan ainakin tämä yksilö melkoisessa kunnossa.

    Gla Gla

    AR: ”Mikä on sekametsän määritelmä?”

    Yksiselitteistä ei ole, mutta usein käytetään vähintään 25% sekoitusta. Nyt kuitenkin puhutaan jokaisen omasta metsätaloudesta, eikä ole tarvetta tarkkaan luokitteluun. Mitä vähemmän kuusikossa sekoitusta on, sitä lähempänä ollaan monokulttuuria ja sitä suuremmat on monokulttuurista johtuvat riskit.

     

     

    Gla Gla

    Monimuotoisuuden (esim. sekametsä) hyödyt voivat olla vaikeasti osoitettavissa, kun puhutaan pitkistä aikasarjoista ja tarkastelujaksolla vaikuttaa lukematon määrä muuttujia. Itse kuitenkin uskon, että monimuotoisuudessa on pienempi riski jonkin lajin ylivaltaan (talousmetsässä metsätuhoon) kuin monokulttuurissa. Mekanismeja voi olla monenlaisia. On se sitten sekapuuston aiheuttama häiriö tuholaisten suunnistamiseen, tuholaisten mielestä sekametsä vähemmän houkuttelevana kohteena, sekametsän parempi vastustuskyky tai sitten tuhon kohteeksi joutuneen puulajin pienempi osuus puustosta eli tuhon kohdistuminen pienempään osuuteen kuvion puustosta. Tai sitten näiden yhdistelmä.

    Gla Gla

    ”Heh, eipä sitä nyt tällä iällä enää oikein autokuumetta tule podettua.”

    Itsekin podin sitä 15-30 vuotiaana. Nyt ajatuskin autoliikkeen ovesta kulkemiseen ja sen seurauksena pankkitilillä käyvään pyörteeseen kauhistuttaa.

    ”S-Cross on kyllä ollut tosi mieleinen peli. Se on ylittänyt odotukset. Sen takia merkissä pysyminen niin houkutteleekin.”

    Eipä autolta kummoisia ominaisuuksia vaadita, kun auto vaihtuu uuteen parin vuoden välein. Aja nykyisellä vaihteen vuoksi vaikka 300 tkm ja arvioi sitten sen hyvyyttä.

    Gla Gla

    Tikkula esitti kaikkein keskeisimmän kysymyksen.

     

Esillä 10 vastausta, 41 - 50 (kaikkiaan 11,636)