Käyttäjän Gla kirjoittamat vastaukset
-
Kuinka pitkä varsi siinä on? Itselläni on kaksi oksasahaa, toinen harjanvarressa, toinen Fiskarsin teleskooppi. Pituus ehkä reilut 2 m. Lyhyempi on mukavan kevyt, kun karsitaan ensimmäisiä kertoja alhaalta.
Jos ollaan peura-alueella, niin heti. Itseltäni syötiin koivut 2 kk istutuksesta.
Hirvien osalta tuskin niin kiire on, mutta itse tekisin heti, kun siihen on aikaa. Ei jää tekemättä sitten kun pitää tehdä. Tosin en rakenna ylläpitoa vaativia aitoja, vaan ruiskutan koivut 2x vuodessa ja männyt kerran vuodessa Tricolla.
Muistakaa laittaa punainen lippu ja pimeässä valo, kun takaylitys oli yli metri.
Mutta nyt pro-tason vinkki. Sinänsä epäekologinen, mutta muuten kätevä lasikuituinen teleskooppivapa. Jos siis mittakeppiä pitää kuljettaa.
Höh, Anneli ehti ensin. Itse en ole koskaan joutunut vaikeuksiin poliisin kanssa pitkien kuormien kanssa pyörällä.
AR: ”Uusia paketissa sais 70eurolla. Sanon vaa et noita shimano revoshift vaihteitakaan ei ollu halvimmissa pyörissä silloinkuin ne oli uusia, nyt niitä on ilmaisissa pyörissä. Pyörissä tekniikka vanhenee ja halpenee käsittämätöntä vauhtia.”
En nyt tiedä, miten vanhoja pyöriä vertaat. Lastenpyörissä Revoshift on ollut jo 15 vuotta sitten, tosin siihen täysin sopimaton. Lapsille aivan liian jäykkä. Tavallinen liipasin esim. Aceran sarjasta on muutenkin paljon parempi kuin Revo.
Vaihtajat on pyöristä tietämättömien mielissä arvostetuin komponentti. Oikeasti nuo ovat halpoja, parin kympin osia jälkimarkkinoilla. Vasta kun mennään monta pykälää laadukkaampiin Shimano XT- yms. tason palikoihin, alkaa hintaa kertyä. Mutta ei silloinkaan kuin 20…50% hyvien kiekkojen hinnasta. Kelvolliset ulkorenkaatkin maksaa tuplasti/kpl sen mitä joku Shimano 7-8 vaihteen vaihtaja. Vaan eipä ole mainoksissa mainintaa renkaista, kuten ”Shimanon vaihteet”.
Maastopyöräni on reilut 10 v vanha. XT-sarjan voimansiirto (ei siis pelkkä takavaihtaja, joka yleensä on markkinointihenkisesti muita komponentteja ylempää sarjaa), 447-sarjan hydrauliset levyt, RockShoxin ilmajousitus paluuvaimennuksen säädöllä, HT-keskiö ja kammet jne. Ovh silloin 1100, maksoin n. 900. Ulkorenkaat on vaihtuneet 60 tpi > 120 tpi, keula kaipaa huoltoa, hankin ehkä uuden kevyemmän. Nykyään uusissa geometria on erilainen, keulakulma loivempi, stemmi lyhyempi, satulaputki jyrkempi ja akseliväli pidempi. Tällä on saatu rauhallisuutta alamäkiin. Renkaissa tubeless on yleistynyt, mutta omat ohuet sisurit ei vierintävastusta juurikaan lisää.
Aika vähän saisin lisäarvoa, jos hankkisin uuden. Periaatteessa saman tason pyörästä pitää maksaa nyt reilusti yli tonni.
”Mamuttitarjouksissa näyttäs olevan läskipyörä joustohaarukaalla, kaksilla levyjarruilla ja 14vaihdetta 299e tarjouksessa. Tuollainenhan saatto maksaa pari tonnia kun ne tuli uusina.”
Viittaatko mammuttitarjouksella citymarkettiin? Siellä myydänkin ns. markettipyöriä, joissa ominaisuuksia saa hakea. Hyvät vannejarrut ovat paremmat kuin halvat levyt ja 2×7 v on halvin voimansiirto, mitä Shimanolta löytyy. Pyörän painoa on turha edes kysyä ja markettipyörien joustohaarukan nimellä myytävien 2,5 kiloa painavien pomppukeppien ominaisuuksista on myös turha puhua. Niitähän voi tilata Saksasta alle satasella kotiin toimitettuna.
Yhden rakentamani pyörän hydrauliset levyt heitin roskiin ja laitoin tilalle Avid 7 mekaaniset levyt. Toiseen laitoin Deoren vannejarrut. Tällaiset tuotteet toimii hyvin eli järjestelmän nimi (esim. levyjarrut) ei kerro mitään tuotteen laadusta.
”Pyörien arvo romahtanut ja tonnilla saa nyt jo huippupyörän, muutama vuosi sitten ostettu pyörä on jo arvotonta romua tänä päivänä.”
Juu, markka-aikana maastopyörät oli kalliita. Viimeisten 10-15 vuoden aikana markkinoilla on ollut jo oikein hyvää kalustoa tonnin hintaluokassa ja siitä ylöspäin. Ei ne nykyäänkään huippua ole, mutta täysin ongelmattomia toimivuudeltaan. Taviskuski tuskin saa siihen verrattuna kovin paljon lisää iloa ajamiseen kahden tonnin kalustolla.
Vielä yksi vertaus ”arvottomiin romuihin”. Rakensin vajaat 15 vuotiaaseen runkoon nykyajan osilla maastopyörän. Lopputulos oii paljon parempi kuin osien hinnalla (600-700 €?) ostettu perustason 15 kilon katumaasturi. Jäykät, mutta kevyet kiekot, laadukas ilmakeula, herkästi rullaavat 515 g/kpl renkaat + ohuet sisärenkaat yms. tekee vanhasta, mutta laadukkaasta pyörästä oikein hyvän.
Tolopainen: ”Ei mitään pituusrajoja pyörä kuljetuksissa.”
Edessä metri, takana kaksi metriä on ajoneuvoille sallittu. Lisäksi kuorman vaikutus hallittavuuteen yms. rajoitteet. Polkupyörällä takapainoinen kuorma tekee ajamisesta herkästi epävakaata, siksi retkipyöräilijät laittavat osan tavaroista etulaukkuihin.
AJ: ”Eikö kannata tukea työhön pyöräilyä kun kerran työautoiluakin?”
Työsuhdepyörää ei ole kytketty mitenkään työmatkoihin.
AR: ”Ihme narina koko työsuhde-etuudesta, oliko se 700e pyörästä joku n. 80-100€ se nettoetu.”
Tarkoitus oli kannustaa pyöräilyyn ja myyntimäärien perusteella on hyvin on toiminut. Moni on hankkinut laadukkaita 3000-5000 euron sähköpyöriä.
Veroedun poisto on ihan ok. Hallituksen esitys (ei siis vielä hyväksytty päätös) on täysin typerä siksi, että esitys ei ota kantaa jo tehtyihin sopimuksiin. Fiksua olisi poistaa veroetu uusilta sopimuksilta ja antaa veroetu jo tehdyille sopimuksille. Mutta Orpon hallituksella ei järki tuohon taida riittää, fillarikommunisteja pitää persujen päästä kurittamaan samalla kun kaljan myyntiä lisätään ja maakuntalennoille annetaan rahaa.
Sinappisilakan resepti toimii hyvin kylmän veden aikaan.
Kaupassa on hyviä säilykkeitä, en tiedä miten on valmistettu. Mutta voittaa tonnikalan 6-0. Sen kyllä huomaa hinnastakin.
Kuten Visakallo sanoi, käyttäjä pyörän laadun riittävyyden määrittelee. Toisille riittää kiinalainen ilmaispyörä, toiset kaipaa vähän parempaa.
Ai niin, metsästäjäthän tuon ovat jo maininneet. Täytyy pitää kiinni linjastaan: