Käyttäjän Gla kirjoittamat vastaukset
-
Polkupyörällä. Vai saitko sinäkin auringonpistoksen?
Tolopainen: ”Ehkä Gl voisi ajaa uudella autolla pienempiä kuormia, jos pelkää, että auto hajoaa, jos peräkärryn kuorma painaa 100kg enemmän kuin valmistaja on laittanut rekisteritietoihin.”
En tiedä, mitä autot kestää. Kun uutta ollaan ostamassa ja valinta on vapaa, fiksua olisi kai ottaa tarkoitukseen mitoitettu ja jättää kikkailut muille. Sekin tuntuu hölmöltä, että laittaa rahaa keskituloisen vuosipalkan verran autoon, joka ei vastaa tarkoitustaan. Tuskin mikään auto särkyy 100 kg ylikuormasta. Eroja voi tulla siitä, missä kunnossa autot ovat 300 tkm ajettuna, jolloin niiden pitäisi olla elinkaarensa puolivälissä.
”Skuutti ja muut kaksipyöräiset ovat paljon suuremp riski terveydelle ,kun elävät luontokappaleet, joista yksi on hirvi.”
Juu ja Ukrainan sotaan verrattuna suomalaisten hirvikolareilla ei ole mitään merkitystä. Miksi näistä pitää alkaa keskustella hirvikolarien yhteydessä, onko aihe liian kiusallinen kun oman harrastuksen takia ihmisiä kuolee, loukkaantuu ja tapahtuu omaisuusvahinkoja? Aletaanko puhua vastaavalla tavalla motoleimikoista, pienet rungot ja raivaamattomuus ei ole minkään tason ongelma koneketjulle, kun sopiva vertailukohta haetaan. Esimerkiksi ilman ostaminen Saksasta.
Sallin pojille riemun hienoista saaliista ja muutenkin mahdollisuudesta kalastukseen. Itselläni jäänyt viime aikoina vähiin.
Kotona on esitetty toive paljon pienemmistä hauista, ovat parempaa raaka-ainetta keittiössä. Elämystenkään takia ei enää ole tarvetta suuria haukia tavoitella. Ennätyksestä olen tosin erityisen ylpeä, 9 kg. Harva on tuota saavuttanut, useimmilla vaaka olisi pyöristänyt sen lukuun 10 kg. Lisäarvoa tuottaa se, että unohdin haavin kotiin ja nostin kalan veneeseen tarttumalla sitä niskasta.
Vaikka sattuma vaikuttaa suhteellisesti paljon lukumääräisesti pienissä kolarimäärissä, todennäköisyys on silti olemassa, eikä sitä pidä kiistää. Ylivoimaisesti suurin vaikutus on hirvien määrällä. Tämä on niin yksinkertainen asia, ettei sitä vastaan kannata edes yrittää alkaa selitellä, vaikka C:n lyhyen matikan arvosanalla se kerrotaankin kiitettävän arvosanan tilastotieteestä saaneelle.
Hirvikolarien määrä viime vuosina
2022: 1509
2023: 1515
2024 1656
Olen samaa mieltä tunteiden vaikutuksesta riskien, todennäköisyyksien ja seurausten tulkintaan.
Itsekään en enää ole kiinnostutut ratkaisuista, vaan lopputuloksesta. Nykyään autot laitteina ovat yhtä kiinnostavia kuin tietokoneet eli pakollisia pahoja arjessa.
Hankalaksi autovalinnan tekee nykyään se, että esim. Toyotan ja Kian hybridit kuljettaa autoa alle viiden litran kulutuksella bensamoottorilla. Hintalappuna on olemattomat peräkärrymassat. Jos ottaa perinteisen bensakoneen tai kevythybridin, jolla saa vetää vähintään 1,5 t kärryä, kulutus nousee herkästi sekalaisessa ajossa 7 litraan. Ennen tuo oli ihan ok lukema, mutta hybridit ovat nostaneet riman aika korkealle. Dieselit olisivat hyviä, mutta tarjonta vähäistä ja saatavuus kytketty monesti vain kalliimman pään malleihin. 50 000 € keskiluokan autosta on jo aivan liikaa, vaikka ominaisuudet olisivatkin riittävät.
Hienoa, että Visakallo löysi pyöräilyn! Se on tosiaan mahtava tapa liikkua ja saada uutta näkökulmaa periaatteessa tuttuihinkin seutuihin. Sähköavusteisena tai ilman. Ehkä Tolopainenkin pääsee pois mökistä kyhjöttämästä, kun vielä hiukan kerää elämänkokemusta.
Ollaan käyty eri koulua. Luin lyhyen matikan keskinkertaisilla arvosanoilla (8 ja C) ja opin, että jos hirvikanta leikataan kolmasosaan, todennäköisyys onnettomuuksien vähenemälle on enemmän kuin 50%.
Automyyjissä on eroja kuten meissä kaikissa, mutta yhteistä on taktikointi vastauksissa. Kannattaa katsoa joku selkeä tyyppivika, vaikka Toyotan 12 v akku ja seurata myyjän kiemurtelua aiheen ympärillä. Yleensä totuuskin vastauksista löytyy piilotettuna rivien väleihin, kunhan vastauksen tietää.
Tarkoitatko ajoakulla 12 v käynnistysakkua vai 48 v hybridiakkua? Kevythybridillähän ei voi ajaa sähköllä.
”Todennäköisesti yksi kuolonuhri vuodessa toteutuu vaikka hirvikanta olisi kolmasosa nykyisestä. Surullisia tapahtumia, jotka saisivat jäädä tapahtumatta, mutta näin pienillä toteutumilla on aina sattumalla merkittävä osuus asiassa.”
Oletko nukkunut matikan tunnilla, kun lasketiin todennäköisyyksiä?
Nostokoukku: ”Näkyy noitten nuorien tieltä suistumisia olevan tapahtunut varsin paljon. Samoin päivittäin uutisoidaan jossain päin tapahtuneista puukotuksista.”
Puukotuksilla tuskin on yhteyttä hirvikantaan, vai onko hirviporukoissa tunteet jo noin kireänä. Liikenteessä tapahtuu, mutta nyt puhutaan muutoksen suuruudesta. Etumerkkikin olisi hyvä tietää. Olet väittänyt käytöksen menneen huonoon suuntaan, mutta yhtään todistetta asialle et ole esittänyt. Jostain silti olet mielipiteen muodostanut, iltalehden lööpeistäkö joissa ainoa motiivi on myydä lehteä?
”Tervetuloa muuten katsomaan nuorten liikennekäyttäytymistä tänne pienille kylille ja taajamiin. Mustaa poltettua kumia laidasta laitaan on jokaisella tiellä. Ja kun ensilumi taas sataa, alkaa perän luistattaminen ojanpohjia pitkin.”
Ainahan se noin on ollut, tosin joskus ennen ei jokapojan autoissa tehot riittäneet kumin polttamiseen asfaltilla. Ensilumi olikin sitten riemukasta aikaa, minunkin 90 JIS-hv autoni sai silloin luistoon. Ojan pohjia myöten en kertaakaan itse mennyt, aika harva kavereistakaan. Tuskin nykyään tilanne siitä muuttunut on.
”Uhrin kannalta lienee sama mihinkä kuolee, lopputulos on sama. Mutta onko omaisten kannalta kunniakkaampaa kuolla huumehörhön puukkoon tai rattijuopon aiheuttamaan liikenneonnettomuuteen kuin hirvikolarissa? Ilmeisesti on.”
En tiedä, mistä nyt puhut. Kyse on hirvikolareista.