Käyttäjän isaskar keturi kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 91 - 100 (kaikkiaan 1,191)
  • isaskar keturi

    Tolopainen voisi lähteä matematiikan täydennyskoulutukseen. 6000 kilometrin matkaan tarvitaan Airbusin tietojen mukaan 39 000 litraa kerosiinia (joka siis saastuttaa n. 10% enemmän kuin vastaava määrä bensaa).

    200 hengen matkaan tarvitaan 50 autoa. Nämä 50 autoa saa kuluttaa 13 l/100km, jotta polttoaineen kulutus on sama ja lähes 15 l/100km, jotta CO2 päästöt ovat samat.

    Perkolle – toki sillä on syynsä (suuria määriä kerralla nopeasti paikasta toiseen), että lentäen matkustetaan, mutta ei se muuta sitä faktaa, että se on saastuttavaa.

    isaskar keturi

    Jotain lentokoneen polttoainekulutuksesta kertonee myös se, että Tolpan mainitsema Airbus A220-300 mallin polttoainesäiliö on 23 530 litraa ja polttoaineenkulutus sellaiset 650-700 litraa/100km

    isaskar keturi

    Aivan – kun kulkee vähemmän saastuttaa vähemmän. Tämä lienee selviö.

    Muuten sellainen tekninen fakta vielä, että kerosiinin palaessa syntyy enemmän hiilidioksidia/litra kuin bensiinin palaessa – ero on lähes 10% (2,34><2,53). Diesel on vielä kerosiinia pahempi ~2,63kg/l

    isaskar keturi

    Tolopainen voisi etsiä kunnollista tietoa. Euroopan ilmailualan ympäristöraportti vuodelta 2025 EASA_EAER_2025_Book_v5.pdf

    Sieltä löytyy mm. tällaiset luvut:

    Average fuel consumption litres fuel per 100
    passenger kilometre: vuonna 2023 3,3 litraa/matkustaja/100km; ennustetaan laskevan 2,9 litraan vuonna 2030 ja ollut 3,5l vuonna 2019, eli ilmeisesti koneet olleet koronavuonna vajaita ja tulevaisuudessa uskotaan energiatehokkuuden paranevan.

    Lähde on siis ilmailualan itsensä, mutta ei jonkin konevalmistajan!

    isaskar keturi

    Minun ei tarvitse laskea mitään kun käyttää julkisesti saatavilla olevaa valmista tietoa. Lentoliikenteen päästöt riippuu rajusti lentomatkan pituudesta – syinä sekä nousun ja laskun korkeammat kulutukset sekä lentokorkeus, joka on mannerten välisillä lennoilla korkeampi (ilmanvastus pienempi). Sitten on satunnaisia muuttujia kuten ilmavirtauksen suunta (myötätuuli?). Vaihtelu on siis tyypillisesti pitkillä lennoilla 100-200 (mannerten väliset) ja lyhyillä (maan sisäiset) 200-300. Iso osa lennoista asettuu johonkin tähän väliin – 1500-4000km/150-250.

    Luvut siis/matkustaja/km

    isaskar keturi

    Gla, en ymmärrä kommenttiasi. Kerroin, että päästö/km riippuu matkan pituudesta, eli laskee mitä pidempi matka. Pääosa matkoista ovat lyhyitä reittilentoja kunkin mantereen sisällä. Siksi päästöt/matkustaja/km ovat varsin korkeita ja lentoliikenne tuottaa kokonaispäästöistä globaalisti 2-2,5% ja EUn sisällä jopa 3%.

    Eli pienemmillä päästöillä käy Euroopassa omalla autolla yksi henkilö kuin istumalla lentokoneen kyytiin. Tästähän oli kait puhe?

    isaskar keturi

    Ei taida Tolopaisen tiedot olla ajantasalla. Lentomatkustamisen päästöt matkustajaa kohden on 100-300 g CO2/km riippuen lentomatkan pituudesta – yleensä yli 200 g (<1500km lennot).

    Auton päästöt on 120-180 g CO2/km ja hybridillä noin puolet. Siis vaikka kaikissa autoissa olisi vain yksi matkustaja päästöt ovat hiukan alhaisemmat – näinhän ei tietenkään ole, eli autoilu on selvästi ympäristöystävällisempää/matkustaja.

    isaskar keturi

    Olen aina ihmetellyt uskoa painettuun sanaan lehdissä ja kirjoissa. Ihan kuin toimittajat ja kirjailijat olisivat jotain yli-ihmisiä, joilla on jotain sellaista tietoa, mitä tavallinen tallaaja ei voi saada. Ihminen ei ole mitään, jollei ammenna painetusta sanasta (kirjoista ja lehdistä) tätä ylimaallista sivistystä ja viisautta. Varmaan perua raamattu-uskosta…”kirjoitettu on…”

    isaskar keturi

    Sähkön kulutus Suomessa karkaa pian ihan käsistä. Nyt on vireillä lainsäädäntö, jossa kaikissa uusissa asunnoissa pitäisi olla sähköinen viilennys. Se niistä ilmastotalkoista…Ai niin, sähköhän on päästötöntä ja sitä on rajatta, kunhan saadaan turhat metsät kaadettua tuuli- ja aurinkovoimaloiden tieltä.

    isaskar keturi

    Tekoälyn (kielimalliset hakutyökalut) käytössä on ihan sama kuin nettihaussa yleensäkin – tulee olla riittävä OMA asiantuntemus tulosten arviointiin. Ei chatgpt ja copilot eroa hakutyökaluna googlesta muuten kuin voit hakea selväkielisillä hauilla ja tekoäly vastaa loogisella sisällöllä ilman, että tarvitsee linkkejä kaivella. Samoin samat välineet tuottavat vain opetusmateriaaliin perustuvaa loogisesti korrektia sisältöä, jos pyydät niitä tekemään esim. sopimuspohjan – malli ei takaa, että sisältö on oikein, vaan se on mitä netistä (copilot) tai opetusmateriaalista (chatgpt) löytyy.

Esillä 10 vastausta, 91 - 100 (kaikkiaan 1,191)