Käyttäjän Jätkä kirjoittamat vastaukset
-
Polttoainekulut eivät paljon lisäänny, vaikka useampikin kulkine seisoo pihalla, vai pystyykö Jeessi ajamaan samaan aikaan useammallakin kulkimella. Dieselkäyttöiset traktoritkaan eivät yleensä ihan mahdottomia kuluta, vaikka Valtroissa onkin havaittu uskomattoman suuria kulutuslukemia.
Eilen juttelin yhden sahurin kanssa, joka pyöritti sahaansa Valtralla vielä vuosi sitten: Nyt oli traktorin paikalla 170 heppainen kuorma-auton koneikko, ja polttoaineenkulutus on 1/4:sosa aikaisemmasta / tunti. Hän siis sai nauttia samasta elämyksestä, kuin Jeessikin.
Kunhan Jeessi saa hommattua Kuorma-auton – ja tietenkin Bensiinikäyttöisen, vaikkapa Neukkulaisen Sota-auto Zilin, pääsee taas ihailemaan numeroiden pyörimistä bensiinimittarilla, jos pääsee sinne asti.
Kun vaan ei olisi renkaat samaa kokoluokkaa, kuin Jeessin rotteloissa. Ylileveyttä tosin olen pyrkinyt välttämään siitä lähtien, kun ostin ensimmäiset leveät vyörenkaat Miniin. Silloin totesin soratiellä, että ne eivät ole minun juttuni. Auto suti hanakasti ja liirasi irtosoralla – hiekalla. Vesiliirtoon lähti lätäköissä, vaikka urasyvyys oli sentin luokkaa.
”Tai käyttää vaikka pekkasia lastenhoitoon.
Pekkaset voitaisiin lopettaa muinaisjäänteenä.”
Pekkasten sijaan otetaan käyttöön Saksan malli, eli siellä suunnitellaan 25 – tuntista työviikkoa. Työpaikat lisääntyisivät. Lasten – ja vanhustenhoitoon pitäisi kouluttaa nuorista henkilöistä sopivista yksilöistä niitä hoitajia.
En tiedä, millaiset renkaat olivat siinä maasturissa, joka tulla posotteli oikealle kaartuvaa kurvia ihan kohtalaisen leveällä, polanteen peittämällä – minua vastaan ollen kokonaan tien minun puoleisella osalla. Näytti hetken, että hän ei kertakaikkiaan havainnut minua ja niinpä valmistauduin törmäykseen suuntaamalla tien oikeaa reunaa kohti – kuitenkin niin, että maasturi ei olisi tullut kuskin ovesta sisään, vaan puskurin päähän, lokasuojaan ja etupyörään.
Maasturikuski ei erehtynyt painamaan jarrua, vaan vemputti ohjauspyörää niin, että melkein kylkeä hipoen kohdattiin ja hän jäi sinne kurvailemaan.
Näin meinasin joutua onnettomuuteen, vaikka autossani on alla nastarenkaat – joskin aika kuluneet. Kaikkiaan pyöristä saattaa olla yksi nasta pois, katkennut ei yhtään.
Siksi täsmäkoulutus olisi melko varmasti tuloksia tuottavaa. Monet vielä työttömänä olevat nuoret olisivat vielä aika helppo käännyttää ammattilaisiksi, vaikka alussa ehkä ansiotaso ei paljolla ylittäisikään peruspäivärahaa, vai miksi sitä sanotaan nykyisin.
Onhan se tosin kammottavaa, jos joutuu itse maksamaan vuokraa ja ruoan, mutta siihen vaan kannattaisi asennoitua, ei peräkammari ole hyväksi aikuiselle ihmiselle, kuin korkeintaan lyhytaikaisena hätäratkaisuna – jos sinäkään.
Varmaan jo lähes jokaisella paikkakunnalla on metsuripalveluita tarjoavia yrittäjiä /yrityksiä, joilta voi suoraan pyytää tarjouksia erilaisista hommista. On myös sellaisia yrityksiä, joilla on hakkuukone ja / tai ajokone, joiden kanssa voikin jo puhua lähes täyden palvelun yrityksestä – vain kaivukone puuttuu.
Yhdelle tekijälle helposti tulee liikaa kalustoa, mutta jekemalla hieman hommia, löytynee koneille samanaikaisten töiden tekemiseen käyttäjiä.
kaksi tällaista yritystä kyllä tiedän, jotka laajenivat hieman liikaa ja loppuhan sille tuli, hiljainen kausi tulppasi tulovirran ja menot pysyivät, eihän se toimi.
Muutaman yrittäjän tunnen, joilla on aika hyvä koulutus alalle ja heidän monipuolisuutensa pitää heidät kartalla sopivasti. (On: Metsuri – Koneenkuljettaja – MTI – ja Opettajakoulutus).
Veikeä seikka tuossa on, että opettajana he saavat huonompaa ansiota, kuin yrittäjänä, vaihtelun vuoksi muutamat kuitenkin opettavat muutaman kuukauden vuodessa, nykyään jopa lähes koko talven – kuljettajia, koska pulaa pätevistä koneopettajista on.
”Minä käytän nastarengaita ja varmaan jatkossakin, mutta en mitenkään mieltäni pahota vaikka osa meistä käyttää kitkoja.
Sitä olen nykysissä nastarengaissani harmitellut kun rengaat on vielä tosi hyvännäköset ja kuluspintaa rutkasti jälellä ja kaikki nastat paikallaan, mutta nastan se terävin piikki on kulunut tykkänään pois. Pitääkö nykyajan nastoin olla niin luomuja että rengaat joutuu nyt uusiin vain niitten pois kuluneitten piikkein takia?”
Ympäristöystävälliset nastarenkaat: ei ole muuta kuin alumiinitappi reiässä. Jos ei ole katsastusaika talvirengaskautena, ei Katsastaja hylkää alumiininastojen vuoksi. Sellaiset renkaathan ovat kuin luistimet auton alla, metalliahan nekin ovat.
Kun nastat on parin kuukauden asfaltin takomisen jälkeen katkenneet tai poistuneet takanatulevan tuulilasiin, niin ihan terveellistä olisi kaivella loputkin pois, siten renkaista tulee ihan lailliset ja on etettu ensimmäinen askel kohti kitkarenkaita.
Liikenneuutisista näemme jatkuvasti, että on paljon niitä nastoihin luottavia autoilijoita, jotka posottelevat samaa vauhtia kelillä kuin kelillä, kunnes ”Kuolo korjaa”, taikka auto on kasassa tiensivussa. Niitä kuskeja on paljon, jotka ulosmittaavat auton ja renkaiden ajo-ominaisuudet aina, kun se on mahdollista.
Mutta onhan ne silti nastarenkaat ja miljoona kertaa paremmat kuin kitkat. ”Eihän kitkoilla pysy tiellä? En tosin ole koskaan kokeillut, mutta….”
Ennakkoluulot olisi voitettava. Luulo ei ole tiedon väärtti.
Voi kauheaa! Täytyykin lähteä autokaupoille ja vaihtaa sellainen auto, jollaisella kukaan ei koskaa ole joutunut kolariin. Se on kai ainoa turvallinen?
————————————————————————————
Vaikka toisaalta: Nokian nastarenkailla lienee oltu mukana kaikkein useammissa kolareissa, että ei ainakaan sellaisia kannata hommata!
Ei ole mahdottomia aikoja, kun suomessa autoiltiin kesärenkaillakin läpi vuoden ja sitten alkoi tulla hakkapeliitan talvirenkaita ilman nastoja tietenkin. Ah sitä pitoa!
Pari vuotta sitten oli myös tiet iljanteella, sitten pakasti ja kuinka ollakaan, aivan aamutuimaan satoi pari senttiä lunta.
Olin liikenteessä autolla, jossa oli tuliterät nastarenkaat ja ajelin risteykseen, josta käännyin vasempaan. Ei totellut vetävät etupyörät mitään käskyjä: Siitä vinosti tien yli penkkaan ja vauhtia ei todella ollut. Ehdin koittaa kaasua, kytkintä ja jarrua. Tuntui, että mitään ei tapahtunut renkaiden alla. Auto pysähtyi lumipenkkaan ja lähti, kun etupuskurista oikein pullistin, jalat piti siinä penkan reunassa.
Tilanne olisi ollut aivan sama, vaikka alla olisi olleet sliksit.
Joskus on mainio juttu, kun on valtavasti voimaa!