Käyttäjän Jätkä kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 11,131 - 11,140 (kaikkiaan 15,483)
  • Jätkä Jätkä

Eipäs ole sattunut silmään tuollaisia.

Minä olen käyttänyt Helly-hansen purjehdussukkia ja olen niihin kohtuullisen tyytyväinen. Ihoa vastaan tennissukka ja sitten se keinoturkissukka päälle.

Joskus olen pudonnut ojaan tms. ja sukat kuten myös saappaat on kastuneet. Helly-hansenit on siitä veikeät, että ne voi vääntääkuivaksi niin, että ei muuta kuin jalkaan ja menoksi.

Mutta – kuten olen sanonut, minulla jalat eivät ensimmäisenä hikoa, eikä palele.

Kengät ja sukat ovat kyllä päivän käytön jälkeen pantava kuivumaan. En takuulla pistä aamulla kosteita sukkia / kenkiä jalkaani.

Jätkä Jätkä

Kun tehdään nahkajalkineet, jotka kestävät kosteutta kuin kumikenkä, ei enää voi vakavasti puhua nahkakengästä.

Kumi-muovi vahvistettuna kestävällä kudoksella on täysin vastaava kuin tuollainen keinotekoinen ”nahka”. Huomattavasti edullisempi ja helppohoitoisempi kuitenkin.

”Nahka”-kengässä on kuitenkin AINA päällisen ja pohjan sauma, joka ei tule koskaan kestämään täydellisesti, vaan alkaa irvistelemään. Samoin kuin saumat, olkoon ne kuinka huolellisesti ja hyvillä langoilla tahansa neulottuja.

Jätkä Jätkä

Luomutuottajat kasvattavat hyvää – puhdasta ja jäämätöntä ruokaa ilman glyfosaatteja ja muutakaan kemiaa. Vain lisäravinteita käytetään, joilla saadaan tervettä kasvua ilman hiilijalanjälkeä.

Kokeneet luomutuottajat saavat jo lähes yhtä runsaat sadot kuin kemikaalien avullakin. Myös maaperän rakenne on parantunut heidän pelloillaan ja siellä lierot tekevät maanparannustyötä hartiavoimin.

Rikkaruohot eivät ole ongelma, kun homman osaa.

Jätkä Jätkä

Heti tuli Käkkäräisen sivulta Dunlopit, hinta 75 €. Ostaisi, jos olisi tarvetta. Saa niitä toki muualtakin. Ostin nykyiset Agri-marketista.

Jätkä Jätkä

”Kainuussa 100 m3/ha kaikella metsäalalla näyttää metsältä, mutta ei siinä paljon otettavaa ole. Päätehakkuussa jos sitten on saanut kasvatetuksi 150-200 m3/ha, niin kyseessä on jo laadukas kasvupohja.”

Noihin kuutiomääriin ei tarvitse kovin jämerää metsää olla. Jos viljelymännikössä on 1800 runkoa / ha ja rungon keskikoko on vaatimattomat 50 litraa, on hehtaarilla 90 kuutiota . Eipä siitä kannata vielä alkaa myyntihakkuuta järjestelemään, koska otettavaa ei ole.

Jos vastaavasti pystyy odottelemaan sen aikaa, että keskikoko järeytyy 100 l/ r, puhutaan aivan erilaisesta mahdollisuudesta.

Jätkä Jätkä

R-sahan kanssa ei kannata panostaa metsurin viiltosuojiin niin kengissä kuin housuissakaan. Puserossa tietenkin pitää olla turvavärit ja heijastimet, että löytää itsensä metsästä pimeällä?

Kengiksi ( Hyviksi) on osoittaunut Dunlopin solumuovisaappaat = Kevyet, pitävä pohja, voi heti kerralla ostaa sopivat, ei tarvitse kasvunvaraa yhtään. Talvella lämpimät ja kesällä viileät – ja kestää!

En tiedä, miten ne saa niin märäksi, että ei yhdessä yössä kuivu, jos niiden sisällä on ollut koko ajan jalat, eihän sinne mahdu vettä juuri mitään, vaikka uimassa kävisi ne jalassa.

Kengänkuivaajat ovat todella tehokkaat kuivaustoimessa.

Tosin voi olla, että olen jäävi asiassa, koska minulla ei ole varpaita palellut tleensä koskaan eikä missään, mutta sormia senkin edestä. Yleensä aamulla aluksi alkaa paleltaa sormia, mutta kun ne saa lämpimäksi, ei yleensä sinä päivänä sormia palele.

Jätkä Jätkä

Jeessi:”-Visakallon tavoin nyt oli monipuolinen kattaus tavaralajeja, pikkutukit, sorvipöllit jne,jne ja kaikki puulaadut tietenkin,haapaa myöden.”

Mistäs Jeessille on tullut hitunen järkeä – vai onko järkeä saatu siirrettyä harjavallan suuntaan Keski-Suomen suunnasta ostomiehen palttoon sisällä?

Että on ostettu samalla sopimuksella pikkutukkeja, sorvipöllejä, ehkä parruja , kuitenkaan unohtamatta oikeita tukkeja.

Poikkesin just tänä päivänä katsomaan, kun oli hakattu avohakkuulta viimein ne mäntytukit pinolle. kuuset oli hakattu jo kevätrospuuton aikaan.

On samassa pinossa laadukkaat tyvet ja laadukkaat järeät välitukit. Omassa pinossaan oli normaalit välitukit- melko paljon pitkää tukkia. Sitten oli omina lajeinaan terveoksaiset latvatukit, pikkutukit ja parrut.

Männyt olivat pystyssä ollessaan selkeää 4 – 5 :n tukin puustoa.

Pinojen päässä on lähisahan laput, mutta olen varma, että ainakin parrut veihtuvat toisen firman kanssa oikeiksi tukeiksi. Heillä kun ei ole veistosahaa. Hiukan oli tullut koivutukkia ja – kuitua. veikkaan, että kuitu menee polttohakkeeksi – Tuo saha polttaa puuta aika paljon, kun se lämmitää taajaman, jossa on melko paljon kaupungin / kunnan kiinteistöjä ja oma kuivaamokin tarvitsee jatkuvasti kuumuutta.

Saha ostaa myös aika paljon energiapuuta lähialueelta.

Jätkä Jätkä

Vieläkö toimii systeemi, jossa pienehkö yritys ostaa työntekijän / tekijöiden käyttöön henkilöauton, josta edusta verottaja nappaa hieman. Firma suorittaa poistoina auton hinnan polkemisen niin, että kolmen vuoden kuluttua auton jäännösarvo on lähinnä nimellinen. Auto myydään työntekijälle tuolla jäännösarvolla.

Aikoinaan moni hankki hyvinpidetyn auton edullisesti, kuinkahan tuo on nykyään?

Jätkä Jätkä

Mitenkähän pääsee ”Jäseneksi” ja -mihin, kun alkaa noille kahdelle suurelle ehdottelemaan jäsenyyttä? Kolmanteen- siihen pienempään, kyllä pääsee rahalla. Eli osakkaaksi osuuskuntaan.

Jätkä Jätkä

Jo silloin, kun ensimmäiset sätkäkoneet tulivat ja UPM esitteli oikein hienoa uudistuhakkuutta, meinasivat pieksää minut kun tulin sanoneeksi mm. sätkäkoneesta, että se ei tule koskaan hankkimaan hintaansa.

Kerroin silloin paikalla olleelle Keski-Suomalaisen toimittajalle oman mielipiteeni, mutta hänkään ei uskaltanut sitä laittaa lehteen.

Esillä 10 vastausta, 11,131 - 11,140 (kaikkiaan 15,483)