Käyttäjän Jätkä kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 11,681 - 11,690 (kaikkiaan 15,483)
  • Jätkä Jätkä

Noin isossa koneessa kampi on sen verran paksu, että ei ihan helposti katkea. Pantajarru puristaa tasaisesti kytkinrummun ympäriltä, joten se vanha jarrupala systeemikään ei väännä akselia. Toki täysiltä kierroksilta jarrutus saattaa saada kampiakselin kiertymään mutkanlaakerin kohdalta, jolloin akseliin tulee heittoa molempiin päihin.

Kuitenkin noin ison sahan hankita on varmasti hyvin harvoin tarpeellinen. Noiden ylisuurten puidenkin kohdalla varsin hyvin pärjäisi huomattavasti pienemmällä kuutiotilavuudella. Pitkä terä on tietenkin jopa tarpeellinen isoissa tyvissä.

Jätkä Jätkä

Kuusi tankkia kunnon sahalla on ainakin joka päivä tehtäväksi hommaksi niin raskas rasti, että kaverilla ei saa olla juuri muuta toimintaa sen lisäksi, kuin nukkuminen.

Totuus lienee lähellä puolta tuosta, eli 3 – 4 tankillista. Kuuden tunnin tarpominen maastossa raivaten koko sen ajan on kyllä minusta määrä, joka pitäisi riittää.

Omassa metsässä lyhyellä työmatkalla olen tyytynyt kahteen tankilliseen, eli silloinkin on ”Työpäivälle” tullut pituutta lähes 5 tuntia kävelymatkan kanssa.

Nyt on mm. selkä siinä kunnoss, että maastossa käveleminen alkaa olla aika tuskaista jo melko lyhyen kävelyn jälkeen.

Jätkä Jätkä

Jotkut ovat sitä mieltä, että kun puunhinta on pudotettu alas, niin vastaisku on tuottaa enemmän ja nopeammin.

Sen toiminnan tuloksena on ns. ”paskainen loppu”. Hinnat tulevat ylitarjonnan avulla laskemaan jatkossakin, joten ainoa valo tunnelin päässä on, että kasvatetaan korkealaatuisia mäntytukkeja ja kun ne ovat oksattomia ja suoria, lannoitetaan niiden kasvupaikkaa.

Kuitupuuta ei kannata muutenkaan kasvattaa, joten sen lannoitus on hullun hommaa.

Jätkä Jätkä

Onko hampaiden lukumäärässä jokin taika?

Jätkä Jätkä

Hyväkuntoinen ja-kasvuinen päätehakkuuta odottava tukkipuusto on yleensä kiitollinen lannoituskohde. lannoituksen jälkeen kannattaa odotella ainakin kahdeksan vuotta, että saa liiat ravinteet pois maasta.

Koivikkoa ei lannoitella.

Jätkä Jätkä

arto. Eikö 24 millin reikä ole hieman ahdas, kun akseli on 25 mm?

Jätkä Jätkä

Nuo toiminnat eivät käsitykseni mukaan mitenkään huononna mainittujen automerkkien käyttökelpoisuutta.

Delta Autolla on muistaakseni lievä ”Konela-historia”, joten en ihmettele, vaikka käytänteet olisivatkin hiukan Natsismin ja Kommunismin loistavien perinteiden värjäämiä.

Jätkä Jätkä

Eipäs nyt mennä hölmöilyhommiin. Pikkutukkikokoista puustoa arto mättää maahan – onko se tervettä toimintaa?

Tietenkin kaadettava puu on ns. roskapuuta, mutta silti sinne pitäisi päästää Jeessi konttaamaan pikku-Tilhin kaa poltinpuuhommiin, ettei tarvitse sormenvahvuisia oksia märkänä käryytellä. Hänellä kun tuo käry käy niin hengitysjärjestelmään, ainakin silloin, kun se tulee jonkun muun auton pakoputkesta.

arton mainostama tukkipuusavotta luettakoon poikkeukseksi, joka vahvistaa säännön, mutta voisihan hänkin sahailla 225 millisellä terällä.

Jätkä Jätkä

Syrjälä Jari: ”-Stihlissä 460 on 0.75l tankin tilavuus, eli jos polttaa 6l päivässä bensaa sahaa silloin 8 tankkia! Minä olen anteeksi puynnön velkaa Artolle ja jätkälle kun epäilin että hussen tai jomskin tankki ei kestä 2h. Itse äsken sahasin 1h50min pahaa varhaishoitokuviota! Saha säädetty ja muutin työtekniikkaa rauhallisemmaksi ja tuntuu että enempi saa aikaiseksi sama eilen! Aina oppii ”

– On hienoa, jos olet pystynyt kehittämään työmenetelmiä ja sahan säätöjä hyvään suuntaan.

Minä sahaan aina tankillisen yhteen syssyyn, sitten huoltotauko sahalle ja sahaajalle.

Näin olen mielestäni huippuvireessä ja saha terineen myös. Eli tankki on kestänyt lähes kaksi tuntia, taikka olen siis tankannut kahden tunnin välein. – ja omaan naamaan kupponen, + kesällä nesteytys, mutta ei hetkeäkään ”huilaamista”.

Teroitus kestää minulla vain kork. kaksi minuuttia, joten se kannattaa tehdä joka tankille, vaikka terät ja viilat maksavatkin.

Jätkä Jätkä

Vuodenvaihteen tietämissä tehty hankintasavotta voidaan jakaa kahdelle eri vuodelle, jos luovutusmittaus tapahtuu eri vuosina. Vaikka olisi vain yksi pino, jonka määrästä todetaan Joulukuussa 125 kiintoa ja viiva pinoon, ja Tammikuussa jatketaan mittausta viivasta eteenpäin , on 250 kiintoa tehty hankintyön osalta verovapaana.

Esillä 10 vastausta, 11,681 - 11,690 (kaikkiaan 15,483)