Käyttäjän Jätkä kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 11,921 - 11,930 (kaikkiaan 15,483)
  • Jätkä Jätkä

Se kuule Tollo riippuu ihan siitä, mitä hakataan. Ja myös siitä, kuka hakkaa. Joitakin 30 litran runkoja pölleiksi pitää tehdä jo kymmeneenkin mottiin aika paljon. Et sinä ainakaan pysty siihen.

Jätkä Jätkä

Kone on koottu ja yksi terä ajettu. Kokoamisohje on hyvä ja tuote on tukeva ja mielestäni hintansa väärtti. Itse hiomakoneesta puuttuu katkaisija, joten se on jonkinasteinen puute, eli se lähtee pyörimään ja sammuu vain pistotulpasta.

Ajoin yhden 200 millisen terän 0-kulmalla ihan kokeeksi. Maalarinteipillä merkkasin ensimmäisen hampaan. Kannattaisi varustaa hyvä työvalo valaisemaan terää ja hiottavaa hammasta.

Laite on niin painava ja hyvin paikallaan pysyvä, että ei tarvitse sitä kiinnittää mihinkään.

Kuitenkin tulen suorittamaan teroitukset viilalla ja peruskunnostukset ja kovapalat hiomakoneella.

Jätkä Jätkä

Kannattaisi kyllä heti hakata kymmenen kuormaa / päivä, niin voi sitä rahan paljoutta, kun tulisi sisään ovista ja ikkunoista.

Jätkä Jätkä

Näyttää samanlaiselta. Huomenna taidan tutustua laitteeseen paremmin, raportoin kyllä. En käyttäisi tuota vain teroitukseen, koska tuossa terä pitää irroittaa, enkä mielellään irroittaisi, koska se on aikaa vievää puuhaa ja kiinnitysosat löyhtyy, kun niitä jatkuvasti renkkaa. Teroitus viilalla (6,3 mm) ja kunnostus teroituskoneella.

Jätkä Jätkä

Ei ole vielä!!!

Jätkä Jätkä

Hampaiden korkeus on säädetty iät ja ajat pyörittäen terää koneella sen ollessa paikallaan. Hiomakivellä terät on aina ”huukattu”.

Olen ajatellut ”polttaa” hampaiden etusärmän hiomakoneella. Kun terän suu karaistuu se voi kestää huipputerävänä kauemmin? Kuumennus onnistuu kyllä hiomalaikalla suht helposti.

Jätkä Jätkä

Katso Puuilon sivuilta. on eri merkkinen mutta myös eri hintainen!

Jätkä Jätkä

Vain yksi Pelle esittää sahaavansa viikon ajan terävällä terällä ilman teroitusta. Tosin hän kerran myönsi, että terä ei ole enää huipputerävä kahden tankillisen jälkeen. minä olen havainnut, että ruotsalaissahassa terä leikkaa toivotulla tavalla puolitoista tankillista. Siksi ole teroittanut sen jokaisen tankillisen yhteydessä.

6,3 millin viilalla ilman ohjuria yksi (1) täysmittainen pukkaus / hammas niin johan leikkaa. Jonseredin huoltoneuvoja neuvoi vuosia sitten, että teroituskulmaksi sopii ihan hyvin 8 astetta. Nolla astetta toimii ihan hyvin, ehkä epäilijöiden kannattaa kysäistä sirkkelin terien teroituskulmista: Halkaisuterät ja kovapalaterät teroitetaan nolla kulmaan.

Voi olla miehessä vikaa, mutta kaikki eivät ole artoja!

Jätkä Jätkä

Luultavasti molemmille sektorisuojille tulee käyttöä, jos ne sopivat paikalleen. Minusta pienemmän risun raivauksessa isompi terä / suoja toimii paremmin, kun taas isomman puun kanssa 200 millinen terä ja -suoja ovat paraimmillaan.

Jätkä Jätkä

Itse en koe peltiterän terävänä pitämistä minkäänlaisena haasteena. En ihan totisella naamalla ole voinut katsella meillä olleiden opettajakokelaiden ja muutaman jo valmiin – esityksiä raivurin teroituskannosta, joka pitää sahata ensin n. metriseksi, sitten halki ja terä kiilataan siihen ja viilataan kaksin käsin aina ohjurin kanssa joka hampaalle terää liikauttaen.

Yleensä istun reppujakkaralla ja sahan kulmavaihde ja terä ovat reiden päällä. Teroitus on nopeampi kuin teräketjun teroitus, jos ei ole käynyt maihin.

Tuo murskeeseen pyyhkäisy tapahtui sen tyylisesti, kun M-sahan käynnistys 18 tuuman terän kanssa tapahtui maassa:- Kun saha lähti käyntiin, mies nosti sahan ylös, jolloin pitkän terä paino lasketti pyörivän ketjun (aivan uuden) – maihin. Hampaiden päällinen naarmuilla. Otin ketjun irti, annoin ukolle: – Hae sahaliikkeestä uusi tällainen, omaan laskuun. HAKI!

Metsuri motokuskille: Terä teroitetaan joka tankilliselle, eli kahden tunnin välein!

Lähinnä hankin teroituskoneen kovapalaterää varten. Minulla on kaksi pöytäsirkkeliä ja kolme käsisirkkeliä klapisirkkelin lisäksi, joiden kovapaloja aion teroittaa. kaikki ovat jo selvästi tylsiä, varsinkin se käsisirkkelinterä, jolla on leikattu kattopeltejä ainakin parisataa metriä, samoin sillä on sahattu alumiiniputkia  ja -listoja useita kymmeniä.

Esillä 10 vastausta, 11,921 - 11,930 (kaikkiaan 15,483)