Käyttäjän Jätkä kirjoittamat vastaukset
-
Jos taimikohnoitourakka on parin hehtaarin luokkaa, eikä vesurihommat innosta, niin kannattaisi ehkä harkita teettää työ yrittäjä-metsurilla.
Tanelikin taisi mainita, että jos sahan tarvitsee ja hankkii, niin ammattimalli on se, joka kannattaisi hankkia, vaikka se olisi parisataa kalliimpi. kyllä se hiemankaan isommasa urakassa haukkuu hintansa jopa uskomattoman nopeasti, jos osaa sitä oikein käyttää ja huoltaa.
Tollo:”Siellä peräkylässä ei ilmeisesti tiedetä, että eniten myyty ammattisaha on pikkutilhi, joka on perusrakenteeltaan pysynyt samana 30v. Uudemmissa tehoja on 100w enemmän kuin vuoden 90-mallissa, sylinteritilavuus on sama.”
Tolopainen ei näköjään ymmärtänyt lukemaansa.
<EDIT: osa tekstistä poistettu>
”-Jesselle tekee kyllä ihan hyvää nähdä vähän muutakin Suomea kuin vain Harjavallan nurkkia. Lahden ja Vierumäen välillä ajo moottoritielläkin tuntuu olevan elämys. Ajatukset metsänhoidostakin ovat alkaneet hieman muuttua. Meinasin kyllä pudota tuolilta, kun Jesse taannoin ilmoittikin harkitsevansa kuusenviljelyä!”
– Kyllä vielä on pitkästi kehityskaarta edessä, jos ajatellaan taloudellisesti tuottavan metsätalouden harjoittamista.
Jos kaukana siintää tavoite tuottaa kuusikuitua lyhyellä kierrolla, niin ajatus siitä on kuolleena syntynyt. Kun tarve on kuusitukille ja kuusikuidulle, niin vilkaisemalla kantohintoja, ei pitäisi olla mitään epäselvää. Tukin hinta on vähintään kolmin – jopa nelinkertainen kuusikuituun verrattuna ja järeässä kuusitukkirungossa on metsään jäävää hukkapuuta vain muutama prosentti, kun kuiturungoissa voidaan puhua jopa kymmenistä prosenteista. Lisäksi kuusen kasvuvauhti on kiihkeimmillään siitä alkaen, kun se on nousemassa kuitupuusta tukkipuuksi.
Kuulostaa myös aika kehnolta laskupäältä, jos on läpeensä tyytyväinen saadessaan puun myynnistä melkein saman kuin on sen tuottamiseen sijoittanut. Jeessiltä kannattaisi käydä ostamassa LVI-alan tuotteet, jos hän olisi ne itse hinnoitellut.
Olen fundeerannut noita kaasulla kulkevia autoja, että miksi niissä ei ole moottorikaasupulloja, jotka voidaan vaihtaa täysiin esim huoltoasemilla. Vai onko niissä?
Pakokaasut olisivat ilmeisen puhtaat ja kone toimisi yhtä hienosti kuin dieselmoottorit dieselillä.
Nykyään eniten myytyä sahamerkkiä tai mallia ei kannata ostaa, jos tosissaan tarvitsee Moottorisahaa. Eniten myydään mökkisahoja, isäntälinjan sahoja ja harrastekäyttöön tarkoitettuja sahoja.
Ammattikäyttöön tarkoitettu saha on yleensä hintava, ei kaikkein kevein, tehokas, käteen sopiva ja kestävä, toimintavarma laite. Sillä on myös hyvä huolto / varaosapalvelu ja siihen löytyy ketjua ja laippaa useampana variaationa.
Oikealla moottorisahalla pitää pystyä sahaamaan ainakin parikymmentä teräketjua loppuun, vaikka ei kiviin / maihin sahailiskaan.
Ollaanko nyt tosiaan sitä mieltä, että joka tilalta / palstalta pitää myydä puuta joka vuosi? minusta ajtus on vähintään hölmö ja sangen lähellä näpertelyä.
Jatkuva – turhanaikainen koneiden siirto maksaa, vaikka olisi omat lavetit jne. mutta sen lisäksi aikaa tärvääntyy operointiin ja jos hankintatyö omilla koneilla on kannattavaa, niin ajelu pikin valtakuntaa ”turhan päiten” ei kylläkään ole tuottavaa. Jos kuviot ovat pieniä ja jotuu siirtymään vaikka päivittäin paikasta toiseen tehden aina pari tuntia tuottamatonta työtä, niin voi äkkiä todetakin, että : ”Se on siinä”.
Jos lisäksi ei omista omaa lavettia, vaikka on omat koneet, niin…. Olen joskus nähnyt, kun on yhdistelmä, joka vie samalla kertaa sekä ajo- että hakkuukoneen. Taikka on yhdistelmäkone, joka sekä hakkaa, että ajaa.
<EDIT: osa tekstistä poistettu>
”-Ms20 on ollut markinoilla läes 30v.”
Ei enää ainakaan 25 vuoteen. Silloinkin vielä 024 oli aivan susi. samoin 026.
Täydellisiä fiaskoja, eivät todellakaan pelannet kesällä eikä talvella. Samaa voi sanoa 260 – mallista vielä lähivuosiin asti.
Jos otetaan saha, joka on ollut vuosikymmenet paras, se on takuuvarmasti joko oranssi tai punamusta ja valmistettu ruotsissa.
Tilhin surkeus alkoi helpottaa, kun tuli MS 20 ja sen jälkeläiset. Siitä ei ole pitkää aikaa.
Jeessi: ”-Sinnepäin olen menossa jossa siintää puhtaampi hengitysilma.”
Jeessi tekeytyy EU:n tavoin tilanteeseen, jossa pahimmat paskanlevittäjät vähentäessään puolet ovat edelleen pahimpia paskanlevittäjiä. Jos taas verrataan suomen ilmansaasteiden vähennysvaatimista, niin meillä ollaan jo oltu paljon alempana kuin nuo tupruttajien uudet vaatimukset on ja meidän pitäisi siis puolet nykyisestä pudottaa.
Kun Jeessi on menossa kohti puhtaampaa ilmaa, niin sehän tietää automaattisesti hänelle lähtöä Harjavallasta.
On ihan sama, mihin suuntaan sieltä lähtee – kaikki suunnat ovat puhtaampia.
Jeessi. Kun lähtötaso on ihan hirveä, niin siitä on yksinkertaista lähteä parantamaan. Joko Letukka on paalattu? Siellä se sinun saastemyllysi on.
”Ylitse muiden”? Hmm… Ei ihan ylitse muiden, näin jälkeenpäin ajatellen, mutta moni sahamalli / merkki oli aikansa selkeä ykköstykki.
Kuitenkin helpompi on nimetä muutama merkki / malli, joka on ollut alitse muiden.
Toki se on aina kiinni käytöstä ja käyttötarpeesta kuin myös käyttäjästä. Jotkut tekevät vain polttopuita pikkurangoista, Joku veistää patsaita tai rakennushirsiä, Jollekin on tärkeää puunhoitosa, toiselle paino, kolmannelle leikkuunopeus, neljännelle se, että saha lähteen helposti käyntiin vaikka ei sitten pysy tyhjäkäynnillä, viidennelle kaikkein tärkein on se, että tankeissa on pikakorkit jne.
oku pitää ehdottomasti sadan euron hintaa uudesta sahasta ylärajana, toisilla on käyttöomonaisuudet tärkeimmät.
Minä olen luopunut huonosta sahasta hyvin nopeasti. Hyviä sahoja olen korjannutkin.
Toisaalta olen ollut eturivin paikalla vertailemaan tarvitsemaani moottori – ja raivaussahaa.
Valinnat ovat olleet helppoja, mutta esim puuterilumiongelmat on selätetty jo ainakin kolmekymmentä vuotta sitten.