Käyttäjän Jätkä kirjoittamat vastaukset
-
Havupuut kannattaa kyllä polttaa itse, jos ei keksi niille muuta käyttöä.
Myyntiin vain koivua, sekä vain leppää, puhdasta haapaa ja muut sekapuuna jos ei itse tarvitse.
Teen järeää halkoa siksi, kun se on vähätöisempää, enkä halua ison, oksaisen koivun pölleistä tehdä millään laitteella klapeja. Ainoa vehje olisi kenttäsirkkeli.
Jos aikoo halkoja myydä, niin halkoja pitää olla. Klapit ovat asia erikseen.
Älä Jeessi sinäkään hyökkää heti nuoreen metsääsi hakkaamaan juuri ja juuri tukin koolle tulleita puita. Niissä on arvokasvu suurimmillaan niin suurta, että haapakuitua pitää pinoon pistää kymmenkertainen määrä saadakseen saman.
Täällä on monet esittäneet, että kuitupuuta ei todella kannata kasvattaa ansiomielessä.
Pienikokoisen puun keräily energiapuuksikin on lähinnä harrastukseksi luettavaa puuhastelua, järkevää työtä rahan takia se ei ole, mutta metsähoitona se puoltaa paikkaansa sikälis, että siinä harvennetaan liikapuustoa pois.
On todella merkillistä, että joillakin ei mahdu tajuntaan, että metsäalue kasvaa korkeintaan sen, minkä jaksaa ja yleensä, kun runkolukua pudotetaan esim. 5000 rungosta 2000 runkoon, puumassa lisääntyy molemmissa runkoluvuissa saman verran.
Siis kasvatetaanko ongenvapoja ja atraimenvarsia, vai tukkia?
Jeessiltä on mennyt ohi uutinen, että Volkkari siirtyy täysin sähköautoihin parin vuoden sisällä. Sellaisen nappikioskin kuin Volvo – vastaava ilmoitus on kuin hyttysen pissa itämeressä.
Tosin hybridiautot pysynevät kuvioissa mukana, mutta ne alkavat käyttää apumoottorina erinomaisella hyötysuhteella pyöriviä dieselmoottoreita. Toisin kuin Jeessi luulee, nykydieselit ovat parempia lähtemään käyntiin kuumassa ja kylmässä – kuin bensakoneet, jotka reagoivat nimenomaan helteeseen höyrylukkojen takia.
Monet työkoneet ovat jo hybridejä, joilla päästää suuriin tehoihin ja taloudelliseen käyttöön.
Se on kuitenkin eri juttu omaa työtä kehua suu vaahdossa ja samalla isäntä pyörryksiin. Noita Helppo-Heikkejä on nimenomaa noissa myyntihommissa, joiden jutuilla ei ole minkäänlaista katetta.
Metsätöissä pitäisi riittää, että työnjälki on sellainen kuin on vaatimukset työnantajalla. Hankalimmissa tapauksissa kirjallisena.
Jeessi:”-Taitaa muuten Röörinkin Volvo olla pian tiensä päässä kun arvoton auto jää nurkkiin lojumaan. Kukaan ei halua autoa jonka uudet valmistuvat nyt ilman polttomoottoria tahi vain pienellä sähkön apumoottorilla varustettuna. Tuotanto muuttuu täysin sähköautoperustaiseksi jo 2019 juuri kuten olen ounastellutkin tapahtuvan, monelle muullekkin merkille. Tahi sitten putoaa kartalta kuin eno veneestä. Terveisiä vain röörille täältä satakunnan pirulaiselta!”
– Luulen päinvastoin, että Volvon viimeiset pelkällä fossiilisella kulkevat autot tulevat olemaan kovassa kurssissa, kun tuotannon loppu häämöttää.
Tullaanhan vielä kymmeniä vuosia tarvitsemaan oikeita autoja, eikä pelkkiä leikkikaluja.
Suomalaisten kannattaisi pyrkiä sen itävaltalaisen nestesähkön tuottajaksi, voitaisiin romuttaa nykyist ja tulevat akkutehtaat, ja perustaa niihin tiloihin autokirpputori, jossa jokainen Pösön omistaja voisi yrittää myydä rojuansa pois.
Moniurahihnan katkeaminen ei ole yleensä läheskään niin järisyttävä homma kuin hammashihnan katkeaminen.
Minkä takia joku jääräpää ehdoin tahdoin kasvattaa energiapuuta ja kuitupuuta, kun karu totuus on kuitenkin, että kierron aikana maapohja pystyy kasvattamaan vain rajallisen määrän puuta. Tukin kantohinta on vähintään nelinkertainen kuitupuuhun verrattuna ja verrattaessa energiapuuhun, hinnanero on 5 – 6 kertaa kovempi.
Hoidetuista talousmetsistä ei energiapuuta tule, kuin korkeintaan päätehakkuista.
Kerron nyt varmuuden vuoksi sen hylkyauton tarinan.
Ostin lapsenlapselleni auton, jota hän kipeästi tarvitsi, koska piti viedä pikkupoikaa hoitoon ja itse opiskelupaikkaan eri puolelle kaupunkia. Ukkonsa kulki omalla autollaan töissä ihan eri aikaan ja eri suunnalla. Ostamani auto on ollut koko ajan minun nimissäni ja olen maksanut siitä vakuutusmaksut koko ajan – nytkin.
Meni aikaa hieman ja he muuttivat Espanjaan, jolloin ostamani auto jäi tarpeettomaksi. Samoin he möivät oman autonsa. Talo on vielä heillä.
Se on ihanaa, kun harvennushakkuussa tulee paljon kantoja ja vähän pinoa. Sekin ylentää mieltä, kun harvennuksen jälkeen jää kasvamaan hinteliä kuitupuita, kun naapurin tyhmällä ”metsäammattilaisella” saman ikäinen puusto kasvaa pelkkää tukkia.
On myös turha ajatella, että kantohinta jäi pieneksi pienen järeyden takia.