Käyttäjän Jätkä kirjoittamat vastaukset
-
Kun tuollaisesta metsästä kaataa vaikkapa kymmenmetrisen lepän, menee siinä aina monta alikasvospuuta rikki. Jos teet metsästäsi siistin, loppuu sinulta puut.
Tuollainen polttopuumetsä pitäisi olla aina revityn ja keskentekoisen näköinen, silloin sieltä voi aina ottaa tarvittaessa puuta. Tuon kymmenen kuutiota se kasvaa aivan varmasti joka vuosi, kunhan siellä on POHJAPINTA-ALA riittävä.
Kantamallako aiot puut tuoda metsästä? Järjestä kuljetus lumiseen aikaan ja hommaa pulkka.
Metsäkupsa:”Jos et ole aikuisten oikeasti lingonnut tietä ja pihoja, on parempi kun vaikenet seurakunnassa lause kertoo kommentoijasta kaiken. Opettajia on montaa sorttia.”
Sinulla on oikeus kysyä, ei neuvoa. Opettajat opettaa ja oppilaat oppii. (paitsi Metsäkupsa ei opi)
Metsäkupsa:”Missä päin on kahdella eurolla / 2 min. auraajia neljänneskilometri. Jos tiematka on 250 m, niin auraajan on puolikilometriä todellisuudessa ajettava. Liikennetraktori haukkaa polttoainetta, joten mökkiläisen muutaman sadan metrin pätkän auraus todellisuudessa viimetalvena parisataa kyllä maksoi kuitin kanssa. ”
Sanoinko jossain, että linkoustaksa oli 1 €/ min? Jos sanoin, niin se oli kirjoitusvirhe. Osaan kyllä ihan itse laskea, että 2x 250 m = 500 metriä.
Olen myös sen todennut, että minun 165 heppaisella traktorilla polttoaineen kulutus on melko tarkkaan 10 litraa tunnissa. Senkin olen todennut, että kun uutta lunta on sileällä tiellä max 15 cm, voin ihan hyvin käyttää suurinta vaihdetta ja max kierroksina 1600 r/min.
Jos et ole itse aikuisten oikeasti lingonnut tietä ja pihoja, on parempi kun vaikenet seurakunnassa.
puutuomas:”Eikö juuri ammattiliitto ole ollut neuvottelemassa metsureiden puolesta näitä hävettävän pieniä tessin minimi palkkoja ym.korvauksia? Saisivat liiton miehet hävetä ja alkaa korjaamaan tilannetta.”
Toki on, mutta se pieni joukko, joka metsätyötä tekevistä on järjestäytynyt ei pysty joukkovoimaa käyttämään niin, että se purisi lakon muodossa edes vähän.
(Kuulutko, puutuomas ammattiliittoon?)
Homman ovat pilanneet järjestäytymättömät työntekijät, jotka jopa lakkotilanteessa painavat tekemään alipalkoilla töitä.
Ainoa vahvistus on, että liitto on teollisuusliitto, jossa on paljon enemmän muita ammattilaisia ja heidän kanssa yhdessä on mahdollista saada palkkausta edes hieman nostettua, mutta koko ajan se jää jälkeen muista enemmän ja enemmän.
Metsurit, koneurakoitsijat ja -kuskit tekevät jo paljon niitä töitä, jotka kuuluisivat työnjohdolle ja esim ostohenkilöille. Nuo Duunaritkin tekevät sen maastotyön huomattavasti tehokkaammin – ja halvemmalla. Kyllä siitä pitäisi maksaa vertailukelpoinen palkka. TES on minimi, jota ei saa alittaa, mutta ylittää saa kyllä.
Kun Aura / linkotraktori kulkee 15 -20 km /h, menee sellaisen kolmenkinsadan metrin tienpätkän ajamisessa max 2 min. jos pätkän vain ajaa edestakaisin poikkeamatta päiväpanolle taikka juomaan eläkeukon kanssa pullollisen niin tiukkaa viinaa, että jatkoauraus sujuukin ojien pohjia koluten.
Minä en nostaisi tuollaisesta mölyä. Moinen aika tuhraantuu melkein siinä, kun putsaa liittymän niin, että lumikokkareet ym eivät estä postilaatikolla ja roskiksella käyntejä.
Naapurin ukko vittuili minulle, kun hieman levytin tietä kesällä. Uhosi, että tiekunta lanaa ja hoitaa tien, älä SINÄ sekaannu siihen. Ostin suurteholingon, tein sopimuksen tiekunnan kanssa linkouksesta, Putsasin kaikkien muiden liittymätiet ilmaiseksi siitä syksystä lähtien kymmenen vuotta. Kun olin tiet avannut, tuli parin kilometrin päästä traktorimies tekemään naapurin lumityöt – ja rahalla! Kun ukko potkaisi tyhjää, lopetin lumihommat, möin lingon ja seuraan tiekunnan lumiurakointia – Ei ole kehumista.
Kyllä periaate on ollut aina, että jos terä tylsyy, esim maahan hipaistessaan niin, että se tuntuu, on terähuollon paikka.
Aivan takuuvarmasti teroitus taikka terän vaihto kannattaa. Toisekseen se on joka tapauksessa tehtävä / Ennemmin tai myöhemmin.
””..ei pitäisi antaa työlupia kolmansista maista tuleville työntekijöille jos perustelu on ..” Tuokin on syrjintää.”
Nythän tilanne ei pitäisi olla edes mahdollinen, koska työehtosopimuksessa sovittuja palkkoja ei saa alittaa. Toisaalta nekin ovat nykyään hävettävän pienet.
Ainoastaan R-sahahommissa voidaan taksoja polkea, kun tehdään hehtaaritaksalla. Virolaisillekin pitäisi kertoa, että vaikka he olisivat tehneet vitosella tuntitöitä vuosikausia, asia korjataan lakituvassa, kunhan hankkii liiton jäsenkirjan ja liiton asianajajan.
Kuitenkin – Jos olen oikein ymmärtänyt kaikkein intomielisimmät pyrkimykset metsäluonnon suhteen, niin pyhä pyrkimys on saada kaikki metsäalueet muuttumaan vanhoiksi kuusikoisi ja turvekankaat pikkuhiljaa soiksi, joilla ei puut enää kasva. Silloinhan ne on ennallistettu, taikka ainakin ennallaan.
Koko tuo turha höpötys pitää lopettaa, tai isommat kaupungit pitää tyhjentää ihmisistä ja siirtää heidät luonnon keskelle – ehkä turvekammeihin tai hätätilanteessa telttoihin.
Rane. Kyllä Transu kulkee lumessakin, kun siinä on täysi kuorma. Se ei siinä mielessä ole ainakaan yhtään huonompi pääsemään kuin vaikka kolmossarjan Bemari.
Vedettiin Transuilla talvella huonohkoa metsäaiyotien tapaista, jossa pohja oli osittain jäässä. Oli osittain lingottu auki ja meillä oli uudenkarheat Diesel-Transut. 2 kpl. peräkärryt perässä ja kuormaa parisataa kiloa. Auto täynnä, eli 9 henkeä. jyrkkä ja pitkä ylämäki, kakkosella lappu lattiassa niin yös päästiin – molemmat kuormat. Perässä tuli Saappi uusilla hakkapeliitoilla, eikä päässyt mäkeä ylös. Kuljettaja yksin autossa.
Bensa-Transu ei pystynyt nousemaan, vaikka siinä oli paljon tehokkaampi moottori, Se raapaisi heti tyhjää, kun oli jäätikköä alla. Diesel ei ehtinyt kiihtymään,vaan vain junnasi eteenpäin.
Lumessakahlaamisen jälkitautia voi olla – ja onkin, etuakseli pöllyttää lunta konepellin alle niin, että hieman pidempi ajo töyttää koko tilan. Kerran laturi täyttyi lumesta ja jäätyi kiinni. Huoltomies vaihtoi ja kirosi – kirosi ja vaihtoi.
A.Jalkanen;”Takatuuppareilla ei enää nykyajan kaupunkilaisskidit osaa ajaa joten jokin muu lienee turvallisempi.”
Puhuitko – Anneli Takatuupparista, joka on perinnetiedostossa takamoottorinen auto, joka vetää takapyörillään? Mallia mm. Renault r8, Kuplavolkkari, Porsse, Fiat 600 ym…
”Takavetoinen” on taas sellainen auto, jossa on etumoottori, kevyt perä ja vetävä taka-akseli. = Nuorison erittäin himoitsema malli = BMW, jonka ylisuuren kysynnän takia myös esim Mersun takavetoiset ovat ”kaupunkilaisskidien” suosiossa. Niillähän sitten talvella huiskitaan aurausviitat tienreunoista, varsinkin, jos kukaan sivillinen ei näe.
Kuitenkin – jos esim Diesel-Mersun takakonttiin pannaan kolmesataa kiloa lisäpainoa ja kuljettajalla on jalka, jolla saa painettua ”lapun lattiaan,” niin pehmoista lunta saa tiellä olla reippaasti, eikä se estä menoa, kunhan alla on hyvät talvirenkaat. Siinä jää kaupunkimaasturit raaputtamaan tyhjää jo alle kolmenkymmenen sentin lumessa. Myös tavalliset kevyet etuvetoiset autot ovat lumessa toivottoman huonoja.