Käyttäjän Jätkä kirjoittamat vastaukset
-
Aikataulu oli väärä.Olisi ollut järkevää: – Hakkuu, risut, laikutus saman kesän ja syksyn aikana, istutus keväällä.
Jos haluaa poimia kaikki rusinat pullasta, on syytä varautua syömään rusinoiden jälkeen vain pullan murusia, kun pullapitko on revitty pieniksi palasiksi ja kuivunut.
Risusta tuli ahnehdittua niin kovaa tuloa, että metsänhoito jäi sivuseikaksi.
Kun peukalokaasu käy peukalon nveliin, niin kannattaisi kysyä itseään viisaammalta, voisiko kahvojen asentoa säätämällä vaikuttaa esim ranteen kulmaan – ja kaasukahvaa säätämällä liipasiman kulmaan.
Itse ainakin olen huomannut peukalokaasun kiertoliikkeen säätämisen oman maun mukaiseksi vaikuttavan huomattavasti käyttömukavuuteen. Samoin etusormikaasu pitäisi olla sormelle sopiva.
Aina valjaiden, kahvojen ja sahan tasapainotuksen säätö on ollut koko homman ydinkysymys.
tolopainen;”Pörssisähkö on ensitalvena aivan liian kallista yksityiskäyttöön.”
Luulo ei ole tiedon väärtti! Minulla on pörssisähkö ollut jo jonkin aikaa, siinä on hintakattona 9 senttiä kwh. Tolopaisella tulee olemaan ensi talvena kolminkertainen hinta. Tyhmästä päästä saa kärsiä lompakko.
Taimimäärään vaikuttaa aika ratkaisevasti yksikköhinta. Voisi alkaa rätnäämään ihan perinteisellä menetelmällä: Palkkaa pitäisi saada esim. 10 €/ h, Taimesta saa istutettuna 10 senttiä / kpl.
Montako tainta pitää istuttaa saadakseen tuon tuntipalkan? Istutustyö on joko aikapalkattua, taikka urakkapalkattua.
Näin on ainakin ollut ja luultavasti näin on aina oleva.
Oikealla tekniikalla sahaavalla kone ei kovin montaa minuuttia käy matalilla kierroksilla, Siellä koneessa kuormittamattomanakin 8 -10 000 r/min. Liipasimesta hieman syvempään ja 225 millisellä terällä menee hipaisemalla 8,6 cm;n runko poikki. Sen vahvuisia runkoja on yleensä huomattavasti vähemmän/ha poistettavana kuin peukalonvahvuisia.
Jo 250 on sellainen saha, että sen kanssa jälkeä syntyy väkisin, ainakin jos tyyli on sahata aina tankillinen yhtä soittoa.
Valehtelematta neljäs tankillinen alkoi jo tuntua liiankin kestävältä, kun työ
päivä alkoi olla lähes kahdeksantuntinen.
Minulla oli nuorempana hullu tapa tehdä urakoissa aina joka päivä vähintään saman verran kuin edellisenä päivänä. Pitkässä juoksussa siinä tulee peräseinä vastaan.
Silloin oli urakkapalkkatyöt taksoitettu melko tarkasti ja painotus oli, että oikein surkeasta senssistä tienasi hieman paremmin kuin helpommasta. Siksi otin suosista ne kohteet, jotka eivät houkutelleet vanhoja tekijöitä. Nykyään on koko taksapolitiikka ihan kuralla.
Tuo julma tankillisten määrä selittyy sillä, että Saha on jokin muu, kuin Husku – ja kaikki mahdolliset säädöt ja teränhuollot on päin pe..että.
Olen joskus sahannut sellaisella sahalla, että tankillinen kesti alle 15 minuuttia, se ei ollut oma, eikä minkäänlaisia työkaluja ollut, joilla olisi asiaan saanut muutoksen.
KylläKeski-Suomessa on nimenomaa yksityismetsissä paljon tavaraa poistettavaksi. Kun ei olla ajoissa huolehdittu taimikonhoidosta, niin poistuva runkoluku on suuri ja rungon koko (pituus) myös.
Kyllä täällä oppii käyttämään hyväksi esim tuulen ja systemaattiset siivuttaiset vedot. Oman höysteensä tuo maanpinnan kumpuilu ja rinteissä liikkuminen.
Tutkijat tutkii, mutta ”Materiaali on suppea”, koska määrärahat ovat liian pienet. ”Myös alue, jolle koealat oli perustettu, oli liian heterogeeninen, joten vertailu niiden välillä on vaikeaa.
Viimeaikoina on paljastunut suoranaisia huijauksia tutkimuksissa, joissa on muokattu tuloksia haluttuun suuntaan. Näin ollen tutkimuksilla ei aina ole minkään näköistä todellisuuspohjaa. Ainoa totuus on, että jotain on tehty, väitöskirja on hyväksytty ja rahat on kulutettu loppuun.
MHY:n raivaus-savotat ovat tosiaan käytännössä kaikki niitä helvetinmoisia lihvikkoja, joita ei metsänomistaja millään suostu – eikä pysty tekemään.
Helpot – oikeaan aikaan tehtävät hoidot he kyllä saattavat jopa tehdä itse, mutta perinteisesti nuo pahat ujutetaan MHY:lle.
Laikkumätästyksessä ei pitäisi syntyä syviä monttuja.
Mnjoo! Jos kiertoakaa pidennetään vaikkapa kolmeensataan vuoteen, niin onhan se tavara siellä metsässä, poisluettuna kuolleet ja lahonneet puut.
Enemmän sinä aikana nopealla kierrolla kasvatettu puumäärä on sitonut hiiltä, jos puuntuottajana on ollut vaikkapa Visakallo, joka on kasvattanut viisi puusukupolvea siinä ajassa.
Kolmesataa vuotta vanhassa päätehakatussa metsässä on satoa saatu ehkä tuhat kiintoa, Visa on saanut pelkistä päätehakkuista 3000 kiintoa ja kasvatushakkuut päälle!
Jos puutavaralle on käyttöä, niin hiili on sidottu, muuten tietenkään ei.