Käyttäjän Jätkä kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 13,121 - 13,130 (kaikkiaan 15,483)
  • Jätkä Jätkä

Myös minä olen käyttänyt lähikuljetuksesta puhuttaessa tuollaisia laskelmia ja muutaman päivän kurssin jälkeen eräskin isäntä sanoi saaneensa lähes ilmaiseksi opin, jolla säästi paljon rahaa: metsävarusteita ei todellakaan kannata hankkia, vaikka säästäisi vitosen ajopalkan kuutiolta. jos urakoitsija ajaa vitosella kuution ja itse saa kalustoa särkemättä neljä kuutiota tunnissa, niin se kuluu koneiden ylläpitoon ja käyttökustannuksiin, eikä aina riitäkään. Palkkaa siitä ei työlle jää, mutta jääpä edes rujoksi runnottu metsä ja traktori.

Jätkä Jätkä

Tolopainen: ”-Kannattaa myydä hankintana niin saa 30€ kiinto eli jää jo vitonen voittoa ja metsä tuottavampaan kuntoon. Jokaisen puun minkä kaataa voi itse valita vierestä, ei tarvitse pimeässä tiirailla kymmenen metrin päästä lasikopista, eikä kolhia kaikkia viereisiä puita isoilla rautaromuilla.”

Tollo siis pimeässä tiirailee puita vierestä ja valitsee ilmeisesti käsikopelolla puut saaden vitosen voittoa?

Aika jännä tyyppi.

Jätkä Jätkä

Kovalla tempolla on menty kertakäyttökulttuuriin. autoissa ollan modulirakenteessa, jossa ei alustaan voi vaihtaa yksittäisiä niveliä, vaan parhaassa (pahimmassa)  tapauksessa joutuu kohta vaihtamaan koko akseliston tukivarsineen ja iskunvaimentimineen. Hyväähän siinä on se, että tulee samalla vaihdettua kaikki liikkuvat osat parin pultin irroituksen jälkeen ja homma hoituisi nopeasti, kunhan saa ajan ja TILAAMALLA merkkiliikkeeseen KO osakokonaisuuden.

Alan miehet ovat kyllä sitä mieltä, että litrainen moottori, jossa on suorituskykyä monin verroin vanhempiin vastaaviin moottoreihin, ei kestä käytössä missään tapauksessa kahtasataatuhatta kilometriä. Eli auto paalataan melko tuoreena, eikä siihen tehdä muita huoltoja kuin öljynvaihto pari kertaa ja pissapoikaan nesteen lisäys. Renkaita tietenkin menee, mutta se onkin siinä.

Jätkä Jätkä

Nykytilanteeseen sopisi Koiperhonen varsin hyvin kuvaamaan ainakin meidän johtavaa eliittiämme.

Jätkä Jätkä

Luontaisesti syntynyt hieskoivikko kannattaisi ”perata” samaan malliin kuin muutkin taimikot, eli perkaus 2 – 3 metrisenä ja viljelytiheyteen, eli samaan kuin männyllä = 2000 r / ha.

Taimikon harvennus 6 – 8 metrisenä, jos tarvetta on. Ei tule lumituhoja, eikä tuuli kaatele. Hieskoivu ja rauduskoivu kasvatetaan eri tavoilla.

Juuri katselin viljelykoivikkoa, jonka perustamisvaiheessa oli tehty osittain väärä valinta. Oli istutettu koko alalle rauduskoivut, vaikka kolmasosa alasta oli vieressä olevan järven pinna yläpuolella vain puoli metriä. Paikka olisi kuulunut Hieksella. ylempänä samalla kuviolla koivut ovat runkotilavuudeltaan jopa viisi kertaa isompia.

Tiedän, että tuo matalampi koivikko tulee kohta pudottamaan latvansa. Entisten turvesoiden metsityksessä on Raudukselle käynyt aina niin. Pohjavesi pitäisi saada kaksi metriä syvälle, että raudukset kestäisivät kunnossa.

Tuo koivikko on osapuilleen  38 vuotta vanhaa.

Jätkä Jätkä

Paljon haketetaan sahoilla myös ns ”Pelkkahakkureilla”, joissa pinta, josta ei tule lautaa, jyrsitään suoraan tukista hakkeeksi ja siinä hakkeen palamuoto on vimpan päälle.

Sahoilta saa – jos niin halutaan – hyvin vähän kuorta sisältävää haketta, eli mekaaninen kuorinta voidaan tehdä hieman voimakkaammin, jolloin tukista lähtee puutakin kuoren mukana.

Jätkä Jätkä

En tiedä nyky-maksuaikatauluja, mutta ennen oli tyyli se, että hankintakaupoissa myyjä sai puolet arvioidusta kauppasummasta etumaksuna. Kun toimitusaika oli kaksikin vuotta, oli moni hankintamies kokolailla myöhässä toimituksensa kanssa.

Saattaa olla, että tuollainen maksutapa on kopetettu, koska se on kyllä ostajalle suhteellisen kallis.

Jätkä Jätkä

Jeessi. En usko, että minä ihan heti Peugeot-kauppaan lähden, kaksi pösöä on pihassa, enkä aio merkkiä lisää hankkia.

Onhan minulla ollut yksi Ranskis ennenkin Rellun malli 12, joka oli kyllä semmoinen lellutin, ettei pahemmasta väliä.

Jätkä Jätkä

”Metsäliitto ostaa vain jäseniltään” – On törkeä valhe. Epäilen tuon Viron puun halpuutta, koska tullitilastot näyttävät muuta.

Jätkä Jätkä

Meillä tehtiin muutama vuosi sitten kunnostusojitus ihan Metsäkeskuksen toimesta. Seuraavana kesänä tarkistelin ajitusta, reilut ojat oli tehty, ei siinä mitään, mutta kovasti paljon oli ojanluiskissa ramahduksia, joissa oli isojakin määriä rapamaata joutunut ojaan ja liuennut ties minne.

Kyllä kaivettu ojitus laittaa humustakin liikkeelle alkuvuosina paljon, eikä siinä laskettelualtaat kauvaa pysy iskussa.

Esillä 10 vastausta, 13,121 - 13,130 (kaikkiaan 15,483)