Käyttäjän Jätkä kirjoittamat vastaukset
-
Mekaanisessa mittarissa ei ole itseasiassa mitään säätömahdollisuutta, koska matkamittari pyörii samalla periaatteella kuin Pösön perän lautaspyörä.
Sama vaijeri pyörittää magneettia, joka vaikuttaa kuppiin, joka on sen ympärillä. Kuppi kääntää osoitinta.
Elikkä kumpikin näyttö toimii aina samaan tahtiin. Jos ei toimi, niin mittari on rikki.
Minulla kerran kärähti sulake mittaritaulusta ja kyllä ne sammuivat molemmat näytöt, niin nopeus- kuin matkamittarikin. Vältyin sen takia kerran ylinopeus-sakosta, kun tutka näytti 84 km ja rajoitus oli 60 – kun selitin poliisille, että justiinsa oli palanut roppu sillä reissulla.
Se on totta – Tolppanen. Jopa viisisataa euroa vuodessa. Tosin paljon enemmän säästöä tuli, kun tilalle palkattiin uusi kaveri, jolle ei tarvinnut maksaa ikälisiä läheskään niin montaa, puhumattakaan kokemuslisistä, joita ei ole vielä yhtään.
Tosin maksaja ei ole valtio!
On tähän päivään asti ollut autoja, joissa nopeus- matkamittaria pyöritetään mekaanisesti vaihdelaatikosta. Tietoa siirtää tasan yksi vaijeri, joka veivaa matkamittaria ja nopeusmittarin magneettikuppia. On myös sydeemi, joka lähettää tiedot sähköjohtoja pitkin, näissä mittarissa ei näy enää rullien pyörähtämistä, eikä niissä ole enää mekaanista viisaria, vaikka se saattaa jopa siltä näyttää.
Näissä mittareissa ovat näytöt ja mittarivirheet käsi kädessä kulkevia tietoja. Pahimmillaan on matkamittarivirhekin ollut reilusti yli kymmenen prosenttia – samoin nopeusmittari. Seikka konkretisoitui, kun työpaikalla kaverit ostivat uudet autot, joilla he molemmat kulkivat vuoron perään täsmälleen samaa, yli sadan kilometrin sivupituutta olevaa matkaa, josta saivat kilometrikorvauksen.
Työnantaja puuttui asiaan, kun toiselle kertyi reissusta säännöllisesti yli kymmenen prosenttia enemmän kilometrejä. Asia tarkistettiin ja molemmilla mittarit näyttivät liikaa, toisessa – Ranskalaisessa autossa mittarivirhe oli suorastaan valtava. Kaverit alkoivat vertailemaan polttoaineen kulutustakin ja Ranskikseen löytyi siitäkin yli litran virhe sataselle. Aivan sama oli nopeusmittarin kanssa.
TM:n autojen testauksissa ja vertailuissa on mittarivirheetkin mitattu ja vieläkin niitä on.
Kuinka pitkälle arvioisit leveyden laskevan, kun määrittely on alle 200 mm? Minun käsitykseni mukaan se on kaikki mitat 0 – 199 mm: n välillä. Joku on rehennellyt tilanneensa Pikku-Pösöön 235 milliset renkaat, joilla sellainen mopo ei talvella edes pääse liikkeelle.
Olemme käyttäneet pienkonebensiiniä isompiakin määriä ja eri ”valmistajien” tuotteita, On ollut Aspen:ia, Shell:iä, Neste:ttä ja Nestettä itse sekoitetulla öljyllä. Raivureita on otettu käyttöön kerralla yli 20 kpl, Moottorisahoja saman verran. Kolmasosa upouusia.
Ei käyntihäiriöitä, paitsi Tilhin uusissa raivureissa pahoja, mutta niissä oli kaasuttimissa valmistusvika.
Kokeen aikana poltettiin pienkonebensaa reilu tuhat litraa, sen jälkeen palattiin itse sekoitettavaan bensaan, joka tehtiin 98 oktaaniseen 2,5 %:n seoksella. Ei ongelmia. Syy paluuseen oli se, että minä pääsin siinä vaiheessa eläkkeelle.
Ymmärrän kyllä, jos joku on kokenut bensiinin aiheuttavan häiriöitä, mutta kaikilla on onneksi vapaus ostaa ihan itse sellaista polttoainetta kuin haluaa.
Tuolla edellä – aika kaukanakin, on hieman pientä vääntöä renkaista, eikä eräälle ollut lainkaan selviö, että talvella ainakin ralliauojen alla ovat kapeammat renkaat paremmat kuin leveät lättänät.
Ruotsin rallista olleissa kuvissa mm Latvala hyppyyttää Toyotaansa ja renkaat ovat hyvin esillä. Sanoisin, että rengasleveys on aivan varmasti alle 200 mm. enkä usko, että ovat rahan puutteen takia kapeat.
Tuo Jeessin läähätys tuo mieleen vanhan toteamuksen. ” Hän luulee keksineensä pyörän uudestaan”. Kun ranskassa on yksi autotehdas, joka valmistaa kolmea eri merkkiä, niin sen tehtaan ”uusi” moottori saa suitsutusta taivaisiin asti. Siinä kiihkossa sivuutetaan se tosiasia, että kyseisen tehtaan moottori on kärähtänyt aivan samojen valehtelulaitteiden käytöstä, kuin Volkkari ja Audikin.
Itse pidän ajotietokoneiden mittauksia suuntaa-antavina ja vain todelliseen matkaan ( Ei auton mittarin näyttämään) ja piripintaan tankattujen tankkien mukaan lasketut lukemat ovat oikeat.
Suosittelen mittaamaan matkat trippimittarilla ja GPS:n mittauksella, jos haluaa tietää totuuden. Jos nopeusmittari valehtelee kymmenen kilometriä satasen vauhdissa, myös matkamittari valehtelee saman verran matkan pituudessa.
Vaikuttaahan ilmastonmuutos esim sen, että kasvukausi alkaa keväällä entistä aikaisemmin. Kun sitten sattuu korkeapaine, jolloin päivällä on lämmintä ja aurinko paistaa, voi yöllä pilvettömän taivaan alla hyvinkin kylmä yllättää, jos tuuli puhaltaa ensin ilman hieman kylmemmäksi ja sitten tyyntyy.
Jos herra myymäläapulainen osaisi lukea, hänellä olisi jonkinlainen kuva, millä polttoaineella autot kulkevat. Asuntoautoni on diesel ja sitäkin se syö aika reippaasti. Emännän pirssi on diesel ja kulkee alle kuuden litran. minun uusin autoni on bensavehje ja sillä pääsee alle viiteen litraan ainakin maantieajossa.
Kun Jeessillä on rinta noussut elämänsä ensimmäisen uuden auton mahdollisen – tulevan osamaksukaupan tiimoilla, niin saanen huomauttaa, että olen toki minäkin ostanut joskus uuden auton, itseasiassa kolme kertaa – ja käteisellä joka kerta.
En tosin pidä sitäkään kaikkein parhaana mallina, koska uusi auto menettää hinnastaan kaikkein nopeimmin euromääräisesti / vuosi.
Tiettävästi kaikki firmat kilpailuttavat urakoitsijat. metsähallituksella taitaa olla edelleenkin kolmen vuoden syklit.
Tarjouksen tehneet saavat kisan jälkeen tietoonsa kilpailijoiden tarjoukset, joten hieman saavat osviittaa muiden linjasta. Periaate on ollut, että halvin tarjous voittaa, mikä ei ihan aina ole ainoa oikea kriteeri.