Käyttäjän Jätkä kirjoittamat vastaukset
-
Nyt Pulteri tarvitsee Rukopiikkiä, Kalle Kehveliä, DA-Jezzeä ja muita Suomessa majailevia tukihenkilöitä.
Rajaa ei saa sulkea ennenkuin nuo tulevat sankarivainajat ovat sen ylittäneet.
Toivotan heille ”Hyvää matkaa”!
Koneurakoitsijoiden pitää vaan siirtyä koneisiin, jotka eivät painu, eli sellaiset pyörät / telat, että ne pysyvät pinnalla, eikä edes raaputa pintaa rikki.
Toki korjuumenetelmiäkin voisi jo pikkuhiljaa kehitellä, ei enää samat totuudet päde kuin päti vielä neljäkymmentä vuotta sitten, kun koneissa piti olla 70 cm:n maavara ja silti koko ajan pohjapanssari viisti maata.
Tuohon riittäisi se, että Viroon rekisteröity firma alkaa myymään puuta toimitettuna Suomen satamaan – tai jopa tehtaalle.
Pitää vaan tarkkaan raksia pinonpäälaput pois erästä, ettei paljastu, että puut onkin hakattu Suomesta ja lähipitäjistä.
Tiukan paikan tullessa voihan ne rekat olla Virolaisia, joilla puut on ajettu satamaan ja jopa sopimuksen mukaan sieltä Äänekoskelle.
Isot lämpölaitokset, joissa voi haketta polttaa, pystyvät polttamaan taloudellisesti tuoreesta puusta tehtyä haketta. Eikä tarvitse lainkaan kastella ennen polttoa niinkuin kuivaa haketta.
Raaka.ainetta on metsät pullollaan, kunhan vaan saadaan konehemmot töihin niin haketta riittää kyllä.
Jeezzi on ”unohtanut” kertoa, että Haapakaupan jatkeena ollut hakkuutähdekauppa ei ollutkaan aivan NIIN hyvä, kuin hän on antanut ymmärtää.
Kiintohinta toki on hämmästyttävän korkea, mutta huomionarvoista on kuitenkin se, että vähänkään fiksumpi olisi kertonut, että kyseessä oli hakkuuhankintana myyty risuerä. Jeezzi mainosti Haapakuitua tulleen 700 kiintoa! Se on ihan OK – mutta hakkuutähteiden määrä samalle normaali-ostajalle laskettaisiin myös 700 kiinnoksi.
Veikkaan, että Jeezzin tapauksessa risukasasta ei löytynyt 200 kiintoa enempää, eli valheella on lyhyet jäljet – valitettavasti.
Oikein paksut eivät vaan mahdu sorviinkaan. Muistelen olevan yläraja jossain 75 – 78 cm:n paikkeilla.
Suomessa on yli 120 cm:n kitavälillä olevia, suhteellisen keveitä Vanne – tai kehäsahoja, jotka yksiteräisenä melko tehokkaasti kanttaisivat isonkin pöllin vaivattomasti linjavehkeisiin sopivaksi.
Vaikka sahalaitos leikkaisi vesisuihkulla laserilla voimistettuna, se ei häpeäisi, vaikka siellä Jätkä sahailisi jättiläispöllejä pienemmiksi, ”ne ovat eri hommia, kun tehdään ruumiita, taikka niitä pestään.”
Kunnon vannesahakin maksaa varusteineen helposti 100 – 200 000, ja tarvitaan myös kone, jolla tukit saa siirreltyä – samoin laitteet siirrettyä paikasta toiseen.
Tuntitaksa tuollasella kalustolla olisi joka tapauksessamelko kova ja jokaiselle työhön osallistuvalle pitäisi myös löytyä palkka. Meidän sirkkeliin oli hankittu yksi 1300 mm:n alaterä ja yläteränä oli 600 millinen terä. Niillä pääsisi n. 77 senttisen tukin läpisahaukseen. Voimakone pitäisi olla aikamoinen, ettei pyörimisnopeus laskisi liian alas.
Nykyaikainen saha EI ALA painimaan muutamien liian suurten tukkien kanssa, jotka : Eivät mahdu kuorimakoneeseen, tai jos latva mahtuu, tukki juuttuu reikään ja taytyy katkoa, että saadaan pois. Eivät mahdu kulkemaan kuljettilla, ovat liian raskaita, jolloin kuljettimet särkyvät, Eivä mahdu sahakoneiden sisälle konstailematta.Ja niin edelleen. Ja jos sahaus pysähtyy kesken vuoron, tulee se aika hintavaksi seisokiksi.
Olen sahannut kaksiteräisellä kenttäsirkkelillä useita kuormia helvetin upeita männyn tyvitukkeja, jotka eivät ole mahtuneet laitteisiin. Hätätapauksena juhannuksen tienoilla sahasin vain neljältä sivulta, jolloin tukeista tuli 45 cm x 45 cm palkkeja ja sahalaitoksella linjasto pystyi ne sahaamaan. Kuulemma tuli kalliiksi, mutta kannatti erinomaisen hyvin sahan patruunalle.
Ei Jenkkipanssarinkaan ajaminen ole temppu eikä mikään. Takuulla on sata kertaa helpompi ajettava kuin museoikäinen Neukkupanssari. Vaununjohtajan ja miehistön taidot ja esim tykillä ampuminen maaliin vaatii taitoa. Ja ytllä senkin oppii, varsinkin nuoret nykysotilaat, jotka käsittävät myös digitaalisen ohjelmoinnin.
Vaikka Ryzzät nostaisivat aseisiin miljoona miespuolista örkkiä, menee ne samalla ruutimäärällä ja sirpaleilla muusiksi kuin satatuhattakin.
Jos Saksa ei heti ryhdistäydy, joutuu se takaisin samalle arvoasteikolle, missä se oli toisen maailmansodan lopuksi: Koko maailman alveksimaksi hylkiöksi, jolle on aivan oikeus ja kohtuus paleltua ens talven pakkasiin.
Kun sahalaitoksella on linjat mitoitettu sen mukaan, että tukin MAX pituus on 55 dm, koska pidempien tukkien osuus koko sumasta on niin pieni. Samoin läpimitta, minkä vielä pitää mahtua laitteista läpi, on määritelty samoin periaattein.
Toki sahoilla on usein sievistäjä, joka rouhii lähinnä tyvilaajentumia pois, mutta ei silläkään voi alkaa isoja määriä sorvailemaan, nopeus ei oikein riitä. Moni puunostaja lajitteleekin ylisuuret tukit erilleen ja jopa myyvät ne sellaisille, jotka niitä pystyvät hyödyntämään.
Jos linjasto mitoitetaan isojakin tukkeja läpäiseväksi, nousee laitoksen rakennus- kustannukset niin paljon, että satunnaiset ”ylisuuret” tukit eivät patruunoita liikuta.
DA-Trolli :” Tosin olemme toisen osapuolen propakandan varassa”
ME – olemme saaneet kyllä myös sen Ensimmäisen puolen propakandaa (silkkaa valetta ja uhoa) – ihan piisalle asti, sinä et vain ole tajunnut, mitä olet tänne itse kirjoitellut, mutta näyttää siltä, että alkaa kelkka kääntymään Harjavallassakin.
Alkaa kaikkein tyhminkin pikkuhiljaa uskomaan, että häntä on kusetettu.