Käyttäjän Jätkä kirjoittamat vastaukset
-
Eipä se kymppi motilta paljoa ole. Jotenkin vaan tuntuu, että metsäyhtiöiden voittomarginaalista olisi varaa hieman lohkaista alkutuotantoonkin.
Kun kolme suurinta kääräisi viime vuonna suuruusluokaltaan 2,5 Miljardin tuloksen. niin paljonko se olisi pienentynyt, jos KUITUPUUN kantohinta olisi ollut 5 € korkeampi?
Tänä syksynä pystykaupan yhteydessä firman urakoitsija teki puunmyyjän toivomuksesta koivukuidun puunmyyjän piikkiin. Ajettuna tienvarteen koivukuidun teko maksoi 22 €. Isäntä on nyt siitä tyytyväinen, että ”onneksi koivua oli vain neljäkymmentä kuutiota”. Kuitenkin uskon, että urakoitsija ei pannut paljoakaan ilmaa taksoihinsa.
Kyllä puunkorjuu on aika hintavaa, vaikka sen tekisi kuka. Tälläkin puunmyyjällä on kyllä ”taito hyppysissä” ja traktorissa metsävaunu kuormaimen kanssa, mutta nyt on olkapää leikattu, eikä sillä hakata eikä tehdä muutakaan ainakaan alkaneena talvena.
oksapuu – Löysit varmaan määräykset, että metsätyössä on käytettävä kalleimpia mahdollisia suojavaatteita, välittämättä niiden suojaustehosta tai kestävyydestä, puhumattakaan pesu- ja kuivausominaisuuksista.
Minä en niitä löytänyt, eli vinkkisi on täyttä soopaa…
Hieman ihmettelen, kun joku on siinä luulossa, että tienvarren RS- työssä on huomiovärit tarpeen. Nehän lisäävät liikenneonnettomuuden vaaraa, parempi olisi, jos siellä ojan takana työskentelevällä olisi maastopuku.
Samoin autoilijoille huomiota herättävät tekstiilit herättävät kysymyksen : Onko kyseessä ”Asfalttimetsuri”? Meilläpäin ei juurikaan kasva puut tiellä edes taimikkovaiheeseen, nekin puut, jotka siinä kohtaa on joskus kasvaneet, on kannon kera siirretty pois jo tienrakennusvaiheessa.
Periaatteessa en ole kirkkaita värejä vastaan, mutta hinta-laatukysymykset olisi ihan hyvä ottaa esille, eikä maksaa pelkästä valmistajan logosta satoja euroja, olkoonkin, että sen oikeille ammattilaisille maksaa ensin työnantaja, mutta huvittaa, kun pelkkä metsänomistaja elvistelee kauniissa ja kalliissa merkkipuvussa.
”Lobbaukseen kuuluu tod.näk. myös energiapuun huonon hiilitaseen korostaminen. Juuri oli yle:n radio-ohjelma, jossa
kerrottiin kuinka puuta joutuu kasvattamaan 60 -80 vuotta jotta energiapuun hiili kiertäisi takaisin ilmasta kiinteäään muotoon puuhun.Ei ollut asiantuntija kyllä ihan kartalla. On niitä nopea -kasvuisiakin puita olemassa, joita voisi käyttää alueilla,
jotka sopii parhaiten hiilensidontaan, jos se kerran on se pääasiallinen ongelma tällä hetkellä.”Käsitykseni mukaan öljyllä ja kivihiilellä on paljon pidempi kiertoaika savupiipun nokasta entiseen muotoonsa.
Toisaalta ei taida olla ihan alkuperäisessä tilassa maapallon ilmasto, kun nuo nykyään fossiiliset energiavarastotkin ovat syntyneet tyhjän tilalle muutamia vuosia sitten. Poltetaan siis ne kaikki tarkkaan, niin päästään alkuaikojen tilanteeseen?
”Mikä se nostaa kuusitukin kysyntää?
Olen ollut siinä luulossa, että mänty on parempaa puuainesta kuin kuusi.”
– Kuusisahatavara on yleensä ottaen tasalaatuisempaa kuin mänty. Lisäksi esim liimapalkeissa on tärkeää paino, kuusi on huomattavasti kevyempää ja pitkissä palkeissa tapahtuu notkolle painumista jo omasta painosta, joten…
Niinpäs onkin. HYVÄ!
”Tuli hankittua tuo selkäpuolelta leveä polyuretaanivyö ja siihen Fiskarsin sakset ja koukku sekä Stihlin mitta ensiharvennuksille.
Parin kuukauden käytön jälkeen ei moittimista, nyt pysyy saksi/koukku-otteella jäässäkin olevat rangat näpeissä eri malliin kuin vanhoilla vehkeillä; motivaatiokin parani tottakai harrastelijaltakin.”
– Tuosta uudesta mittanauhasta tuli mieleeni, kun olemme niiden kanssa vehdanneet. Jotkut tykkäävät taittuvasta linkusta tyveen kiinnityskoukkuna, mutta minusta ne ovat suorastaan kelvottomia.
Ne kun eivät tartu kunnolla pölkyn päähän kiinni. Saksikoukku on ehdottomasti minun valintani, mutta se pakkaa tarttumaan liian hyvin kiinni. Saksikoukun ideahan on, että se levitetään sen verran, että se puree rungon tyven kulmaan kiinni. Kun koukun piikki on tasaisen pyöreä sisäpinnaltaan, se juuttuu helposti puuhun liian lujaan, siksi se kannattaa teroittaa kuin puukon kärki, jolloin se viiltää puuta ja irtoaa kevyehkösti.
Myös koukun pysyminen nauhan päässä kannattaa varmistaa rautalangalla, ellei sitä ole tehty tehtaalla ja teipollä varmistaa nauhan ja ”leikarin” välinen kiinnitys.
Vanha sanonta on ollut: – Kirves on metsän lääke.
Ne näyttää noilta jeesustelijoilta jääneen käsittämättä. Suomen metsät ovat kasvaneet viimeiset 60 vuotta joka vuosi enemmän ja enemmän. Mitä enmpi on hakattu, sen paremmin on uusi kasvu tuottanut.
Hyvä alku saatiin sotakorvausten takia hakatuista aukoista, mm. Osaran aukoista.
Tämä ei tieten liity yhtään asiaan mutta kerrottakoon yleisölle myös: Mä olen ollut huoltsikalla kaksi kertaa koko työurani aikana työpäivänä. Toinen oli jo tehdyn 8 tunnin työpäivän jälkeen ja työkauden viimeisenä päivänä, kun työpari tarjosi kahvit alkavan loman kunniaksi. Toisena kertana pidettiin esimiehen kanssa kehityskeskustelu.
Voi kun sulla on todella jäänyt asenne kasarille! Ammattimetsurit käyttää niitä hyviksi ja turvallisiksi todettuja varusteita ja työvälineitä, mitkä työnantaja ja muut tahot on parhaaksi katsonut. Mun puolesta voit luulla ja suoltaa mitä tykkäät. Ei sekään ole mun ongelma, jos sä oot jäänyt eläkkeelle ja sulla on jäänyt hampaankoloon ties mitä. Toi sun väheksyvä asenne metsurin ammattia kohtaan on niin silmiinpistävä. Myös sovinistinen asenteesi tuli ilmi jo aikaisemmin.
Tuommoinen ylipätevä oman elämänsä trumppi saa mun puolesta nyt jäädä kommentoimatta enempää. Minuu ei kiinnostakaan tietää sun vanhakantaisia ajatuksia nykypäivän työelämästä. Onneksi olet jo eläkkeellä, etkä pääse enää pilaamaan nuorten työelämän ensiaskeleita tuolla negatiivisella ja kaikkea vähättelevällä asenteellasi.
Ny on, Luojan kiitos, 2010-luku! Tasa-arvon ja tasaveroisuuden aikakausi.
Myöskään tuo vinoilupuoli ei näy olevan hallussa.