Käyttäjän Jätkä kirjoittamat vastaukset
-
Tonttihakkuussa tietty omistaja on se, joka määrää ”Ja maksaa”.
Leimikolle on turha maallikon mennä neuvomaan. Saattaa kuski ajaa koneen lavetille ja lähteä.
Noita isäntien räpellyksiä on nähty, eikä sellaista kukaan ammattilainen halua tehdä, siitähän joutuu vastuuseen.Se on kuitenkin, kun jo enskassa puiden keskimääräinen väli on kolme metriä, niin käytännössä keskikokoinen hakkuukone pystyy kulkemaan haamu-uraa niin, että sille avataan vain haamu – ei uraa.
Kun enskassa riittäisi kaatopäälle, että se katkaisee kolmekymmentä senttisen tyven, niin aika hölmöä siihen on valjastaa henkilöauton kokoista kouraa, jolla saa 70 – senttisen tyven kerta pyyhkäisyllä.
Lisäksi kolmen metrin päästä pystyy tekemään rungon paljon nopeammin, kuin kymmenen metrin päästä.Ajouran saa hakattua pienemmälläkin koneella juuri niin leveäksi kuin tarvitsee.
Siitä huolimatta en suosittele kenellekään aivan pienimpiä metsäkoneita, ellei sitten halua vain leikkiä niillä.
Olen itse ajanut Volvo BM Valmetilla ja telikärryllä aukosta neljän kuorman tuntivauhdilla n. 150 – 160 kiintoa työpäivässä, mutta ne olivat kyllä metsurin hakkaamia puita, eli sangen nopeita kuormattavia. Tukkien kanssa meni vain kolme kuormaa tunnissa, mutta kuormat olivat isompia. Silti en laittaisi sellaisia vehkeitä urakointia varten.
Tuonne, oliko se ny eka sivulle kun jätkä mollasi Harjavaltaa maaseudun vissiin pahimmaksi loukuksi. Voin sanoa että täällä on ainakin teollisuutta vaikka muille jakaa ja kylillähän tässä melkeen itekkin asustan. Sinne Tanelinkin mainitsemaan lääkärilaitokseenkin varmaan alle kolme kilsaa. pitää autoilla VW.llä etten unohda kehuskelua joka Jätkää korpeaa. Tanelin susiongelma taas ei korpea minua vaikka korvessa paaljon pyörinkin. Juuri sieltä pimiässä tulin. Hiukan ehkä lisäksi tämä Metsä-Group joka ei aivan Tanelin sympatioita saa. Siksi täällä onkin aivan hauska sättäillä kun täällä SAA ärsyttää ja tulla ärsytetyksi. Joten aihetta sivuten, Tervetuloa vain tänne Harjavaltaan kaikki metsäammattilaiset, täällä on hyvät eläkeläisen palvelut. Ja sopii sinne yksi eläköitynyt metsäalan (harhaanko) opettajakin. Saat sinä niitä rojujasi myymällä täältä jonkinlaisen tukikohdan aikaan. Edes tuosta kylän tuoreammasta vuokratalosta joka on aivan K-Marketin vieressä. Alkoonkaan ei ole kuin hyvä iltalenkkimatka.
Lähetetty: 1 h, 42 min sitten
Lähettäjä: jees h-valtaMinäkin olen ollut huomaavinani, että Jees-miehellä on jonkinlaista yritystä ymmärtää ikäänkuin vitsiä tai kevennystä. Taneli vaan on nii isoa pomoa, että hänelle pitää aina muistaa sanoa, että kyllä herra!
Kiitos kutsusta Harjavaltaan, mutta siellä on niin myrkyllinen ilmasto, että on terveellisempiäkin paikkoja olemassa. Siellä me käytiin muutaman kerran kapakassa taannoin ja yllättävän paljon oli irtonaisia iltaa viettämässä. Monet olivat ”sotaleskiä” ja hyvinkin halukkaita.
Minä ole ihan tyytyväinen omaan olemiseeni, varmaan saan traktorini myytyä ja muutkin romppeet, kunhan saan äntiin.
Tällä hetkellä ei ole tarvetta muuttaa mihinkään, mutta ehkä jossain vaiheessa vaikkapa espanjaan.
Audin minä jo vaihdoin pois, kun en dieseliä enää tarvitse.Jos kuski huolii sinut ohjaamoon, niin mikäpä siinä. Uskon kuitenkin, että hyvin pian kuljettaja pääsee juonesta kiinni, eli ei kai se ole niin halvatun tarkkaa hommaa?
Jos se on niin tarkkaa, niin paras jälki 6tulee, kun olet mahdollisimman kaukana, esim Espanjassa.
Tontilla omistajan piträäkin merkata ainakin malli jätettävästä puustosta.
Käytännön ammattilainen tekee sen mukaisen jäljen – taikka paremman.leimikolla, kun halutaan paras mahdollinen valinta, sen tekee varmasti taitava konekuski.
Yleensä hakkuukoneen kuljettajat on tuttuja puunmyyjille ja voi kauppaa tehdessään panna ehdoksi, että ”Repa hakkaa”.Niin ällistyttävää kuin se onkin, niin ammattilaisille järjestettyjen leimauskilpailujen tuloksia ruodittaessa on aina ollut halvatunmoinen sota.
Yhtä oikeaa tulosta ei löydy, vaikka olisi vain 100 puuta.Me joskus mitattiin pohjapinta-ala mittasaksien kanssa ja se oli justiinsa.
Kukaan ei osannut kynällä poistaa riittävää määrää – ja kaikki olivat ammattilaisia.Jeessillä on niin kova taipumus leuhkia joka asiassa, vähän niinkuin Tanelillakin, että pitää välillä vähän härnätä.
Näin syyskylmillä lyöty kirvesleima, taikka oikeammin pilkka, näkyy kuusikossa kolmen vuoden kuluttua tyvileikossa, koska siihen ei tulekaan suojaavaa pihkakerrosta näihin vaihteleviin keleihin.
Männyssä ja koivussa ei niin nopeasti.
Männyn siemenpuita rengastettaessa oli tarkoitus lyödä hieman syvälle, eli niin, että ”leipäaines” tuli osittain näkyviin.
Tällöin puu tunsi itsensä uhatuksi ja alkoi kehittää runsasta käpysatoa varmistaakseen sukunsa jatkumisen.Tuota samaa vaikutusta on havaittu myös siemenpuualueiden kulotuksilla olevan, eli kun siemenpuun tyvi on saanut vähän liekkejä, niin siemeniä alkaa tulla.
Osa siemenpuista kuumenee liikaa ja kuolee siihen.Vai olisko jätkän käsityskyvyssä vikaa?
Vaiko luetun ymmärryksessä?
Kyllä se on hakkuukoneen vika ja nyt olen ainakin tuolta edelliseltä sivulta asti yrittänyt pysyä juuri ´hakkuukoneessa mutta muiden sohlaamisesta en sitten tiedä. Eli se Sampokin tuli juuri siksi uudelleen (se hakkuukone) tekemään leveämpää ajouraa kun ei sitä ekalla kerralla tajunnut tehdä. Ajokone ne kuitenkin ne juuret runnoo joten ajourien on oltava riittävän leveät.
Tarkistin vielä että kyllä siellä savottamies ja puukikin mielestäni hakkuukoneesta kertoilivat. Sisältöä on muokattu
Lähetetty: 10 min sitten
Lähettäjä: jees h-valtaMillähän ihmeen konstilla Harjavallassa on saatu ajettua puut siihen aikaan, kun metsurit hakkasivat leimikot?
Keskikokoinen metsuri kun mahtuu hyvin kulkemaan puiden välistä, vaikka ne olisivat vain kuudenkymmenen sentin välein.Jeesssin logiikalla kai metsurit hakkasivat silloin vain sen levyistä ajouraa auki, mistä mahtuivat itse sopivasti kulkemaan.
Vai olisiko siellä jo Porilaiset tehneet Jeessin leimikoita varten itsetyöskentelevän hakkuukoneen, jolla ei kuitenkaan ohjelmistoa ole säädetty tekemään nelimetristä uraa?
Havaintoja taas tuolta mökkimaailmasta. Ei tue maallemuuton mielekkyyttä eläkepäiviksi. Mökkinaapurissa vielä pari kesää taaksepäin harmiteltiin kun ei saatu muuttaa vakiasunnoksi. He olivat siellä kuitenkin lähes aina. Mutta nyt kun me käymme vieläkin ei ole paria näkynyt. Se intoilu loppui miehen huononemiseen kunnostaan.
Lähetetty: 5 min sitten
Lähettäjä: jees h-valtaMies vastustaa maaseudulla asumista ja itse asuu tyytyväisenä Harjavallassa!
Minkähänlaiset luulot hänellä on itsestään ja harjavallasta, jossa kuusikotkin kuolee nilviäisten takia pystyyn?/Palvelut/Profiili/?userId=96
RE: Metsäkone on kansallinen suuronnettomuus
Juuri sitä silmän palvontaa. Kun kait ne sieltä metsästä poiskin ajetaan eli ne ajourat tarvitaan ja asialliset. Minulla on kerran Sampo harventanut ja tuli vielä toisenkin kerran. Nimittäin tekemään asialliset ajourat kun ei lanssiin teloaja päässyt edes metsän puolelle. Tulikohan niin edulliseksi?
Lähetetty: 3 min sitten
Lähettäjä: jees h-valtaTavaton yksinkertaisuutesi näkyy kommentistasi ja käsityksissäsi.
Hakkuukoneen vikahan se on, jos ajourat tulevat liian kapeat. Kuljettajalla ei ole niihin osaa eikä arpaa.Mistä noita älykääpiöitä oikein sikiää??? – Ai niin Harjavallassa ainakin näyttäisi olevan pesä.