Käyttäjän Jätkä kirjoittamat vastaukset
-
Suoriutuva:”Ei sitä uran vartta ole mikään pakko harvaksi hakata. Mistä tämä väite on saanut alkunsa? Parhaat puut jätetään palstalle lähelle ja kauas. Sopivalla koneella puu lähtee mukavasti käsittelyyn vierestä ja loitompaa.”
Minkä takia sitten hakkaatte sen uranvarren harvaksi? V= ETTÄ puomi ja sen päässä keikkuva traktorin kokoinen koura mahtuisi puiden välistä. ETTÄ ajokone saisi hakatut rangat helpommin käännettyä kuormatilan päälle.
”Jos on käytössä vain lyhyt puomi ,on tehtävä kompromisseja. Olisi enemmänkin kiinnitettävä huomiota ” Puhut kuin sinulla ei olisi yläleukaa lainkaan!
Jos ja kun hakkuu tehdään rangoiksi, ajouran reunasta mitaten kouraisuyksikkö yltää max 5,5 metrin päähän. Sen jatkeena on toinen yksikkö, johon lyhytkin puomi yltää ajouralta, eli koko kymmenen metrin vyöhyke, johon puut on hakattu, on hoideltavissa 7,7 metriselläkin nosturilla. Ja huomauttaisin, että olen ajanut 6,5 metrisellä kuin myös 11 metrisellä ja sillä välillä olevilla kuormaimilla.
Entinen työnantaja hankki hiljattain hakkuukoneen, jonka taistelupaino kaikilla varusteilla tankit täynnä on ajon jälkeen helposti yli 32 tonnia. Piti hankkia myös uusi kantavampi ritiläauto, että pysyy kuljetukset lain mukaisina. Varsinkin talvella metsäkoneissa on jopa tuhansia kiloja ylimääräistä lastia.
Keskustelin erään metsäkoneurakoitsijan kanssa ja hän myönsi, että ” Totta helvetissä viiden metrin päästä ottaa rungot paljon nopeammin kuin vaikkapa keskimäärin yhdeksän metrin päästä, puhumattakaan yli kymmenen metrin päästä. Joka muuta väittää, valehtelee”.
Kuinkas usein Pulteri on liikkunut rintamalla? Kun Venäjän rosvousretki alkoi, pukeutui Ukrainan presidentti sotilaan T-paitaan – ja on siitä lähtien sellaista pitänyt. On kulkenut etulinjassa, on ollut Pulterin salamurhaajien kohteeksi määrättynä ja on periaatteessa johtanut kansaansa edestä.
Pulteri, Rukopiikin ihanne. on uhonnut piiloluolistaan helvetin pitkän – naurettavan pöydän äärestä, mutta mitään liikettä sodan lopettamisen suuntaan ei ole luvannut, ”ennenkuin Ukraina ja sen kansa on tuhottu viimeiseen asti”.
Ryzzille pitää pistää luu kurkkuun ja pakottaa heidät maksamaan kaikki tuhotyönsä , mitä tuon mielisairaan Pulterin komennossa ovat tehneet. Myös pirunmoiset korvaukset jokaisesta kuolleesta ja haavoittuneesta Ukrainalaisesta vähintään miljoonan Euron korvaus omaisille. Murhatuista ja teloitetuista kymmenen miljoonaa jokaisesta.
Tuossa sodassa on vain yksi syylline: Pulteri, joka kuuluu julkisesti hirtettävien joukkoon – ja punaisella torilla, joka silloin kuuluu Ukrainaan – sekin.
MUTTAMUTTA : Mikä olisi kantohinta? 2 – 3 €/ m3 !
Kun enska on tehty ”Puukin menetelmin”, on kakkonen helvetin helppo tehdä kunnolla. Eli uudet urat uusiin kohtiin!
Näyttää olevan niin, että mikään ei ole niin yksinkertainen kuin metsäkonekuski!
Tiedän kyllä, miksi jotkut koheltajat tekevät ajourista kuin valtateitä ja raastavat lähellä ajouraa olevat alueet yliharvvoiksi jättäen jo 6 -7 metrin päästä eteenpäin metsän käsittelemättä tyystin. Hakkuunopeus uralta ja läheltä on moninkertainen verrattuna kurkotteluun, eikä Metsäkeskusten kontrollimittaustyyli anna oikeaa kuvaa hakkuujäljistä.
Jos kuvitellaan, että mitataan ajouran suuntaisesti kaista, joka on viisi metriä kummallekin puolelle ajoura mukana, ja saadaan tulokseksi enskassa esin 500 r/ ha, ja tasan urien puolivälistä saman levyinen kaista saaden tulokseksi 1500 r/ha, Voidaan hymistellä tuloksen olevan ”ihan nappiin” Kuitenkin metsä on raiskattu
Kone-Hemmo voi paukutella henskeleitään!
Oikea harvennusjälki pitäisi olla se että otetaan ympyräkoealat keskeltä ajouraa, vaikkapa puolen aarin koealoina. Koealan säde = 399 cm. Tulos pitää olla enskan jälkeen 5 – 6 runkoa / koeala. Samat lukemat myös urien puolivälistä!
Rane:”Niin,selityksenä edelliseen kommenttiini niin jo aikoinaan vapaaherra Von Döbeln tapasi kulkea ratsain tarkastelemassa aukkojaan.”
Noihin aikoihin ei tainnut avohakkuut olla kovin yleisiä, ainakaan Von Döbelnin metsissä. Kylläpä ukko taisi etsiä rivistössä olevia aukkoja, kun valmistautui taisteluun.
Jos kone on oikein suunniteltu talvikäyttöön, niin se ei edelleenkään voi olla sellainen, että se metrisessä hangessa kulkee pohjia myöten, vaan tekniikka pitää olla sellainen, että etupää ei auraa tietä, vaan kerää kaiken lumen pyörien / telojen alle.
Jos kone toimii muulla tavalla, se ei paksussa lumessa toimi. Kun läähätetään metrisistä teloista ja kolme metriä korkeista pyöristä, joiden leveys on myös metri, niin mitä hyötyä niistä on, jos ne muljaavat paksussakin lumessa puolen metrin syvyydellä maassa.
On ilmeisesti jäänyt monelta kone-Hemmolta hoksaamatta, että oikein hinnoitelluilta hakkuusavotoilta tekee parhaan tilit juurikin se huippuammattilainen, koska hän hallitsee sen homman ja jälkikin kestää päivänvalon.
Hyvässä päätehakkuukuviossa tekee poropeukalokin mahtavan määrän kuutioita, koska siellä ei tarvitse ajatella yhtään sitä, mitä tekee. Toisin on, kun ollaan ylitiheässä enskassa, joss tärkeintä on oikea jäävä puusto, ei niinkään kuutiot. Siellä toki taksakin on aivan eri, kuin päätehakkuussa?
Konekuskit eivät ole vielä kehittyneet ajatustasolla niin pitkälle, että tajuaisivat, että taksat pitää olla sellaiset, että enskan 50:stä kiinnosta saa saman rahan -tai enemmän, kuin päätehakkuun 500 :sta kiinnosta. Molempien tekemiseen kun kuluu sama aika.
Jos kyse on enskasta, niin siihen sopiva hakkuukone olisi kaliberiltaan Sampo – ja haamu-urien kanssa puinti. Ajokoneeksi sopisi tuollaisessa ensiharvennusmetsässä myös maataloustraktori perustainen metsävarusteltu kone, jonka perässä telikärry ja puutavarakuormain, jonka puomilla pituutta 8 -8,5 m. Kun kuitu hakataan tavoitepituuteen 5 -6 m, alkaen kuitenkin 2,7 metristä. ajokone pystyy kevyesti ottamaan kaiken palstalle hakatun kyytiin.
Ammattitaitoinen kuski pystyy samassa kuormassa hyvinkin pitämään ns sivupuutavaralajin erillään.
Sampo mahtuu ”heittämällä” alle kolmimetrisestä haamu-uraa pitkin tekemään hakkuutyönsä palstalla ja maataloustraktori suoriutuu ajosta nelimetristä uraa pitkin, kunhan vältetään turhaa ja älytöntä pujottelua.
Luonnollisesti myös MANU-hakkuun jälkien ajo tapahtuu hyvin, kunhan pysytellään ohjeiden mukaisissa kouraisuyksiköissä, kuski osaa homman, eikä ajouralla ole liian tiheässä pystypuita.
”Mafialla” – on metsästystä varten maasturit, kalliit varusteet, joita aina vertaillaan ja joilla kerskutaan keskenään. Kukaan ei kehtaa enää mennä passiin Pystykorvan kanssa, vaikka se olisi kuinka vähän ammuttu ja kiikarilla varustettu.
Hirvikoira pitää olla parasta jalostuslinjaa, Lahtivajat ovat kalliimpia kuin omakotitalo ja aina pitää olla kaato-Konjakit matkassa jne. Kyllä siinä harrastukselle hintaa saadaan ja aina joskus päästään ampumaankin.
Myönnetyt luvat pitäisi maksaa, tuli hirviä tai ei.
Ilmaston lämpiämistä emme pysty estämään. Ilmastopäästöjä voimme vähentää, ja kannattaa sen vuoksi, että kaikki elollinen voi paremmin, jos edes hengitysilma on puhdasta. Kun osa nykyisistä asuinalueista lämpiää elinkelvottomaksi, niin ihmiset vain muuttavat paikkaan, jossa on suotuisammat olosuhteet.
”Älä välitä, ei Villekään välittänyt. Kun tupa paloi, niin hän muutti kamariin”.
Ainakin napamantereilla on kylmempää kuin päiväntasaajalla, ovat ne sitten missä kohtaa maapalloa tahansa.
Kehtys kehittyy, muutaman miljardin vuoden kuluttua on tilanne joka tapauksessa muuttunut useamman kerran joka suhteessa.