Käyttäjän Jätkä kirjoittamat vastaukset
-
”Mitä minä olen noita toisen sukupolven haavikoita kasvatellut, niin valitettavasti kokemus on ollut, että lähes kaikkiin runkoihin tulee laho.
Hankintahinnoista meidän ei täällä kannata puhua mitään, sillä tuskin monikaan meistä palstalaisista tekee hankintahakkuita 20-30 vuoden kuluttua. – Näin se vain on kun ihan rehellisiä ollaan!
Lähetetty: 1 h, 58 min sitten
Lähettäjä: Puun takaa ”Haapa on mielestäni ainakin yhtä kranttu vesoihin tulevan lahon suhteen.
Myös maalaji vaikuttaa, eli jos maa on routivaa, nousee laho juurakosta nopeasti runkoon.Toki hankinnat kelpaavat, mutta laatu pitää saada säilymään.
En minä nykytaksoilla pystyisi pienirunkoista hankintaa tekemään, vaikka Flimmeriäkään ei olisi, mutta kun eläkkeellä pärjään jotenkin tekemättä mitään, niin olisihan se ”hauskaa”, tehdä nykytaksoillakin muutaman motin päivässä, jos huvittaisi lähteä.arto!
Tarkoitatko ”pakoaukolla” pakoaukkoa, joka on sylinterissä vastapäätä kaasuttimem imukaulaa ja imuaukkoa, vai tarkoitatko äänenvaimentimessa olevaa ulostuloreikää?Joskus nuorena metsurina joku neuvoi minua käyttämään jotain erityistä moottoriöljyä bensan seassa. Käytin sitä pari kuukautta ja sitten aloin tutkimaan, miksi tehot olivat laskeneet.
Pakoaukko oli karstoittunut lähes tukkoon ja karsta oli niin kovaa, että piti piikin ja vasaran kanssa avata aukko.
Homma vaatisi ihan oikeasti sylinterin irroittamisen, jos sen tekisi varman päälle.En ole havainnut pakoputkien karaistumista, vaikka ne ovat hehkuvia olleetkin.
Tosin en ole sahojen melupönttöjä poltellutkaan sen jälkeen, kun siirryimme kunnon öljyihin ja aluksi 3 % ja hieman myöhemmin 2 %:n seoksiin.
Mopojen putkia olen pojille poltellut, ne ovat joskus todella vaikeita, koska niissä on alumiiniakin.Tilhin maahantulija hylkäsi erään sahan takuuhakemuksen väittäen sahatun kuivalla bensalla. Kaveri oli käyttänyt koko ajan pienkonebensaa ( piirimyyjä korjasi sahan takuuseen ”Omalla vastuullaan” ).
Enskat pitäisi kuitenkin hakata, tavalla taikka toisella.
Kaikkien täytyy rehellisenä myöntää, että manuaalisesti tehtynä enskan työnjälki on yleensä ylivoimainen moton jälkeen verrattuna, on kuski sitten kuka hyvänsä.
Varsinkin, jos hakataan pitkää kuitua, hakkuutähteet jäävät palstalle mahdollisimman tasaisesti. Motolla ei pääse samaan.
Samalla metsurityöllä tapahtuu myös alustan raivaus, kuin se tehtäisiin huolellisesti Raivaussahalla.
On myös todettu, että nuorten kaverien aloittaessa motokuskin taipalettaan, heidän pelisilmäänsä virittää ”manutyöt” moottorisahan kanssa.
Itse henkilökohtaisesti tykkäisin hakata vaikka enskaa normaaliehdoin, mutta ainakaan toistaiseksi se ei onnistu.
Mielestäni siinä koko kuvio perustuu siihen, että on joko hyvä ajomies, joka tuo ne puut pois metsästä, silloin edellä kuvattu hakkuutyyli kantaa hedelmää. Taikka oma traktori, jonka peräkärryyn hakataan suoraan kuorma ja sen täytyttyä tuodaan se laanille ja sitten lähdetään tekemään uutta kuormaa.
Tällä työllä ei rikastu, mutta ”aina se kotiolot voittaa”.
Paras palkka on siinä, että metsä jää haluttuun kuntoon.
Enskan katkonnasta hankintamyyjäkin suoriutuisi luultavasti ainakin välttävästi.Joku haapauskovainen huohottaa hybridin nimiin, mutta se ei ole kuin pikkuisen nopempi kuin rauduskoivu.
Kloonatuista koivuista on jo saatu huippuperiyttäjät, jotka kasvavat laatua ja nopeasti. (siemenpuuviljelmistä)
Kun haavan kantohinta on muutaman euron luokkaa, saa koivusta jo kuitupuuna lähes saman kuin kuusesta / männystä.Käytä Rounduppia mataliin vesoihin silloin, kun ne ovat isossa lehdessä. Pienelläkin pesuainepumppupullolla suihkuttaa kevyesti kaikki. Älä tee liian väkevää liuosta !
Noissa ketjusahoissasi on kuitenkin vaimennin lähinnä nyrkin muotoinen. Siinä 165-Huskussa se oli pitkä ja siinä nimenomaa se alareuna, eli loppuosa tukkeentui.
polttelin joskus niitä pimeässä. (useita)
Silloin oli hieno katsoa, kuinka karstan palaminen eteni, kun kaasuhitsausvehkeillä kuumensi ja kun se punoitti, niin asetyleeni kiinni ja varovasti happea.
Pimeässä sen takia, ettei kukaan hälyttänyt palokuntaa, koska savua tulee ruokottomasti.
Siis raivuri säädetään niin kireälle, kuin mahdollista ja sahataan täysillä kierroksilla.
Tankiliinen kestää vähintään tunnin ja kolme varttia.
Hyvä, tuhkautumaton 2-t öljy, joka on tarkoitettu korkeakierroksisille ilmajäähdytetyille moottoreille ja sitä korkeintaan kolme prosenttia.
Kahdellakin on vingutettu oikein tosissaan. Ja bensa 98 oktaanista taikka pienkonebensaa.Töysässä on erillinen maahantuoja, joka ei ole Keskisen kanssa yhteistyössä.
Hän toi niitä ketjuja ilmeisesti rullakoittain ja niissä oli laatu aina koko rullakossa sama.
Oli satseja, jotka katkesivat todella helposti, mutta seuraava satsi saattoi kestää hyvinkin.
Möi viimeisiä ketjuja muistaakseni kolme € / kpl, voittoa sanoi tulevan. (Ehkä voittoa 1 € / ketju)Sinullakin lustoa kehityy vain toiselle puolelle puuta?
Meilläpäin lustoista kehittyy vuosirengas, joka nimensä mukaisesti on ympäri puun.Lisäksi tuo sinun mallipölkkysi on ohuempi latvasta kuin tyvestä.
Harvennushakkuussa pitää olla ohjenuorana se Pohjalainen lause: -”Kyllä kelepaa sanoa, notta moomma sen teheny` ”.
Harvennusjälki ei aina välittömästi hakkuun jälkeen hivele silmää, mutta jo vuoden kuluttua on näkymä aivan toinen.
Latvat ja risut eivät saa kiinnittää liikaa huomiota, vaan kasvatettavan puuston laatu pitää nähdä (jo hakatessa).Mikähän on puulaji nimeltään, joka on paksumpi keskirungoltaan, kuin rinnantasalta?