Käyttäjän Jätkä kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,161 - 2,170 (kaikkiaan 15,483)
  • Jätkä Jätkä

Isäntää ei tarvitse kouluttaa, eikä kuski ole opettaja.

Jätkä Jätkä

Metsänomistaja on myynyt hakkuuoikeuden ostajalle, joka vastaa hakkuujäljestä. Kun viimeksi möin kasvatushakkuuta  useamman hehtaarin, eli koneketju jo pyörinyt metsässä muutaman päivä, kun olin käymässä mökillä. Kävelin leimikon sisään ja ihailin jälkeä. Siellähän Ponsse  raksutti männikköä ja istuskelin mäen päällä mättäällä ja katselin ammattimiehen toimintaa.

Kävelin ääreen, hän sammutti koneen – Tuttu ”poika”, jonka kanssa juttelin hetken. Kehuin ja kiitin työn jäljestä ja päästin hänet jatkamaan.

En usko, että tykkäsi kyttyrää, vaikka olikin oma kone ja piti seisottaa muutaman minuutin ajan. Olin aivan varma, että häntä ei tarvinnut neuvoa työnsä tekemisessä.

suorittava porras. Oppilaitoksen koneiden ohjaamossa pitää olla alussa opettaja mukana, joskus jopa toinen oppilaskin, jos tilaa riittää.

Jätkä Jätkä

Jos on kyse ihan normaalisavotasta, niin isäntä pysyköön mahdollisimman kaukana hakkuukoneesta. Hän on vain häiriöksi ja hidastaa työntekoa.

Aikamoisia ääliöitä on konekuskeiksi laitettu, jos puolihullun isännän pitää kuskia neuvoa.

Minä sanon, että EI, EI, EI!  Ajaisin koneen takaisin lavetille, jos olisin siinä tilanteessa.

Jätkä Jätkä

Ansiotaso pitää olla sellainen, että se houkuttelee töihin.

Aikoinaan – kun olin verrattain nuori, olin MH:llä töissä ja keväällä alkoi avojuuritaimien istutus kourukuokalla muokkaamattomaan maahan.

Siinä hommassa oli kokemus kaikille näyttänyt, että neljäsataa tainta päivässä oli kohtuullinen urakkasaavutus. Metsäteknikko tuli aamulla aukon laitaan ja esitti työmaan ja ehdot. Sanoin hänelle, että taimia on siis ”hukattava” 1200 kpl / päivä, että pääsee ns urakkapäiväpalkkaan asti. Hän hikeentyi aikalailla: ”Ei niitä taimia hukata, ne istutetaan ja hyvin”. Siihen sanoi vanha aputyönjohtaja, että ”Kyllä se noin on laskettava”!

Taksa ei noussut, mutta kyllä me ne 1200 tainta /lärvi joka päivä hukattiin. Taisi syntyä aika lenkotyvinen männikkö sen kevään istutuksista.

Jätkä Jätkä

Sepä onkin kierous tuossa sydeemissä, että on pakollinen merkkihuolto, josta kuitenkin autojen kohdalla on jo luovuttu.

Jos ja kun vielä vaihdetaan suorastaan  ylimääräisiä osia = tarpeettomasti, noussee huollon hinta haluttaessa nopeastikin jopa yli satasen.

Silloin voi kyllä funtsata, onko parempi pitäytyä normaalissa käytännössä ja ottaa riski siitä, että joutuu maksamaan vain korjauksista, ei ”huolloista”.

Jätkä Jätkä

Jos me katsellaan maailman menoa vain taaksepäin = peräaukolla, emme näe edessäpäin olevaa tulevaisuutta.

Meidän on turha jankuttaa menneistä missään maailmankolkassa, kun emme ota edes opiksemme.

Putinki on tapattanut ihmisiä ympäri maailman, käyttänyt hölmöyksissään myös sellaisia myrkkyjä, jotka ovat johdattaneet tutkijat suoraan pahan pesään. Oikeus ja kohtuus olisi hänen kohdallaan, että myrkky luiskahtaisi hänen omaan teemukiinsa. Onkin kumma, että esim CIA ei ole pystynyt eliminoimaan Putinkia pois muonavahvuudesta, se kun kuitenkin olisi ainakin tilapäinen helpotus maailmanrauhaa ajatellen. Uskon, että esim Miljardi Amerikan Taalaa Putinkin hengestä auttaisi kokolailla äkkiä.

Nämä Venäjän Trollit täälläkin ovat joko käsittämättömän tyhmiä, taikka rahalla palkattuja juoksupoikia, joille on luvattu herra ties mitä, mutta myrkkymalja odottaa heitäkin.

Jätkä Jätkä

Nyt on kuitenkin tullut aika, että Venäjästä pitää irroittautua ihan kaikkien valtioiden. Maailma tulee kyllä pärjäämään ilman Venäjää aivan hyvin, kunhan niin sovitaan.

Ei tuollainen touhu voi olla kenenkään täysijärkisen hyväksyttävissä. Pitäköön Putinkinsa, mutta Ukrainasta ja Krimiltä sen on poistuttava – nyt heti!

Jätkä Jätkä

Henkilökohtaisesti minulla on alkanut sormenpäät palelemaan varsin herkästi, joten senkin takia käyttäisin mielelläni lämpökahvallisia sahoja.

Käsineet eivät ole niin kovasti herkät kastumaan, kunhan ei kopeloi käsin lumisia risuja, oksia tai pöllejä.

Lisäksi on olemassa myös käsineitä, jotka pitävät kosteuden ulkopuolellaan, eli hieman satsausta siihen puoleen. Käytännössä minulla on ollut iät ja ajat ”kassillinen” kuivia käsineitä aamulla ja kelin niin ollen, jokaisella tankkauksella kuivat käteen.Kotiin mennessä voi olla kassillinen märkiä käsineitä, mutta lämpimät kädet!

Jätkä Jätkä

Ainakin metsäpuolella on nähty, että tuottavuudessa on niin suuria eroja eri tekijöillä, että vaikka palkkojen ero olisi viisinkertainen, tulee paremmin palkatun työnantajalle parempi taloudellinen tulos hyvästä tekijästä.

On nähty usein, että hyvä kausityöntekijä muuttuu aika äkkiä hyväksi vakituiseksi työntekijäksi jossain toisessa työpaikassa. Parhaille löytyy vakituinen työpaikka suht helposti -” raha ratkaisee”.

Jätkä Jätkä

Kyllä tuon Risupedon voi asentaa pyöräkoneeseen aivan yhtä helposti kuin kaivukoneeseenkin.

Itseasiassa nelipyöräinen, isoilla pyörillä varustettu kone pujottelee puuston seassa maanpintaa möyrimättä jyrkimmissäkään käännöksissä.

Eikä ulottuvuus tarvitse olla yli kymmenen metriä, edelleenkin haamu-uralla voi ajouravälit pitää 20 :ssä metrisääs, vaikka puomi olisi vain 6,5 -7,5 metrinen ja jälki olisi siistimpi, sekä itse hakkuutyö olisi nopeampaa/tehokkaampaa.

Risupeto-moto olisi huomattavasti halvempi jo senkin takia, että sitä ei tarvitseisi varustaa tukkipuiden hakkuuseen, eikä siinä tarvittaisi mittalaitteita lainkaan.

Esim Pro Silvan nelipyöräinen moto olisi kuin nakutettu tuollaisen ”Pedon” aluskoneeksi.

Esillä 10 vastausta, 2,161 - 2,170 (kaikkiaan 15,483)