Käyttäjän Jätkä kirjoittamat vastaukset
-
”-Ei mitään panna hukkaan, kaikki talteen otetaan.
Ääni pannaan purkkiin ja postimerkki pääll
, me saamme sitä kuulla sitten ratiosta tääll!”Hiski salomaa lauloi jo aika kauvan sitten Amerikan ihmemaasta!
Aimo Jortikka. Mitenkähän olet kuvitellut sahatavarakuution hinnn muodostuvan? Ettäkö motista raakapuuta tulisi motti kuoretonta sahatavaraa?
Sen kun näkisi.
Jos kantohinta ja puunhankintakulut pysyvät noissa sinun lukemissasi, niin niistähän koituu 170 €:n hinta raaka-aineelle. Sen lisäksi kuluja tulee puiden hankinnasta ym työnjohtokuluista n. ehkä 8 €/ sahatavaramotti.
Sahaamiseen ynnä muuhun menee se mikä menee, mutta vientihinta on hinta satamassa, eli noilla hinnoilla 200 €urolla ei mielestäni jää sahan Patruunalle edes konjakkiin varaa, puhumattakaan koko poppoolle järjestettävistä pikkujoulukarkeloista.
Sahatavaran maailmanmarkkinahintojen kohoaminen on todella tervetullut asia Patruunan lisäksi myös puuntuottajille. Toki tukinostajat maksavat tukista AINA niin vähän kuin mahdollista, se on Fakta!
Silloin, kun sahataan vain vetävällä terällä, ei kärkipyörästä ole etua. Työntävällä sahattaessa kärjen kitka nousee aikalailla. Myös teräketjua voidaan pitää löyhemmässä, jos sahaukset ovat vain vetävällä terällä.
puuki:”Niinhän se mennee tukkipuun myynti ; kun nyt noususuhdateessa oli sahatavaran hinta n. 360 €, niin mo sai tukista 2/3-osan siitä eli 240 /motti.”
-Eli pyöreästi 120 €/ motti?
EDIT
Kyse on normaalista edunvalvonnasta ja sen tehostamisesta työtaistelun voimalla. Nyt on kuitenkin vielä se aika, jolloin sahoilla lakko puree, joten ei työnantajan kannattaisi ehdoin tahdoin pysäyttää tuotantoaan. Hyvää viennin pysäyttämisessä on se, että kotimaan sahatavarhinnat varmaan laskevat lähemmäs rakentajien maksuhalua.
On veikeää, kun osalla porukkaa metsäteollisuuden työntekijöiden lakko on kuin myrkkyä, mutta itse haaveilevat puunmyyntilakosta.
On omituisia mielialan heilahteluita.
Kyllä UPÄmmän liikevoitot sulaa nopeasti, kun kioskit pannaan kiinni korkean vientisuhdanteen aikaan.
Kerran meillä oli moottori – ja raivaussahojen huoltokoulutus metsäomistajille.
Kurssin puolivälin paikkeilla eräs – jo aikuinen ukko loihe lausumaan.” On ihan väärin, että meille kaupitellaan erikseen metsänomistaja melleja. Meillä pitäisi ehdottomasti olla parhaat mahdolliset kalut, koska me olemme vain harrastajia. Ammattilaiset pärjäävät vaikka huonommallakin sahalla, mutta me ei.”
Muut olivat kyllä samaa mieltä.
Olen kuullut tuosta 543 – mallista, että ei kaikilta osin ole sellainen kuin on totuttu Huskulta odottamaan. Ei taida vieläkään olla meidän entisellä oppilaitoksella mallikappaleita enempää sitä versiota.
Tosin sielläkin minun jälkeeni tulleilla oli jo silloin erilaisia käsityksiä sahoista. Eivät oikein käsittäneet pikku-Tilhin erinomaisuuttakaan, mikä minusta oli outo juttu.
Kun sahoja myytiin huutokaupoissa, niin Huskut olivat järjestään paljon – loppuunsahattuja, Tilhin 260 – versiot olivat alkuperäisillä laipoillakin – jopa ketjuilla, eli lähes sahaamattomia.
Jeessi -Tiedän. On tyyppejä, joilla vahkeet eivät koskaan toimi niinkuin pitäisi ja sinä kuulut siihen porukkaan. Heillä yhteinen nimittäjä on, että he eivät tiedä, miten saha tai mikä muu tahansa toimii silloin, kun se on oikein ”TIKISSÄ”. Mutta he ovat kuitenkin aina onnellisia!
Mutta syytön minä siihen olen, et ole minun vastuullani – Onneksi.
Maatalousoppilaitoksella on tuo traktorisota erittäin kova. Siis oppilaiden kesken. Meillä on myös sellainen koulu, jossa olen ravannut satoja kertoja pitämässä oppitunteja. Pahimmillaan kolme eri toimipistettä.
Pahin tapaus oli muutama vuosi sitten, kun pari Jontikan kannattajaa oli peltotöissä tehneet kaikkensa, että Valtra laukeaa – ja laukesihan se. Kun tieto on, että vaihteisto pettää, niin onhan sen petettävä. Oli ollut aika ”sota”.
Kuten tuossa edellä: Talvisarjat on sitä varten, että niitä käytetään. Mikä halvatun kunnia se on, että:”En ole koskaan laittanut mitään talvivarustetta sahaan – ja aina on toiminut”.
Kyllä siinä on vissi ero, käykö moottori lämpöisenä vai kylmänä tai ylikuumana. On siinä ero sekä tehoissa, että kestävyydessä ja toiminnassa.
Kuitenkin joskus hakkuusavotalla ollessani saha oli metsässä käytännössä koko talven. Kaksi ilmansuodatinta, terälaitteiden vaihdot, polttoainesuodatin jne vaihtuu kätevästi metsässäkin, kun sen osaa.
Pyöreästi kaksi kiintoa tukkia menee kiintoon valmista sahatavaraa. Kuorille, sahanpuruille ja hakkeelle löytyy kyllä käyttöä – ja ostaja / maksaja. Jos on hyvät tukit ja hyvät sahalaitteet / sahurit, putoaa tukin kulutus 1,8 kiintoon.
Vanha totuus sahureilta on, että yksi vuosi seitsemästä on voitollinen, kuusi vuotta menee osittain tappiolla, mutta osittain nollatuloksella. Se vaan on sillälailla, että kun normaalitilanteessa /normihinnoilla pelataan ja saha pääsee 1 €:n voittoon/ sahatavarakiinto, niin JOS myyntihinta kihahtaa kympillä, on voitto kymmenkertainen ja vaikka tukin hinta nousisi kympillä, niin sahatavaran hinta voi nousta – ja on nyt noussut satasella, eli nyt kerätään taas aittoihin kuutta katovuotta varten hieman puskuria. Sahan patruuna ostaa kyllä Teslan itelleen ja eukoilleen pari, kesämökkiin tehdään kuparikatto ja lisäsiipi!