Käyttäjän Jätkä kirjoittamat vastaukset
-
Kun työnantaja vaatii, on se tietenkin eri juttu. Siinä tosin puututaan perustuslain takaamaan itsemääräämisoikeuteen, jota on nyt Koronan aikana vedelty joka paikkaan, ei voi määrätä pakkotestiin rajalla, vaan on päästettävä maahan kaikki, vaikka ei suostutttaisi testiin jne.
Tuosta kypärän todellisesta hengenpelastamisesta: Jos kypärään kopsahtaa oksanpätkä, ei se vielä takaa, että karvalakin kanssa olisi elämä päättynyt. Kypärän pitäisi särkyä ennenkuin pää hajoaa, Sellainen kypärä on huono, joka jää ehjäksi kun pää tai niskat hajoaa.
Sen takia kypärän sisuksessa pitää olla muutaman sentin iskunvara, eli ensin pettää hihnat, sitten kypärä ja lopuksi pää.
EDIT
Olen tähän asti luullut, että ulompi pyörä on se, joka laahaa, jos ei ole tasauspyörästöjä.
Eikös Prosilvassa ole nestemoottorit joka nurkassa?
Ei hakkuukoneenkaan tarvitse olla mielettömän ketterä, vaikka Prosilvasa kekinivel onkin kuin MiniBrunetissa. Täällä on pohjat lähinnä pehmeitä ja melko tasaisia.
Moottorisahoissa on minulla tullut matkan varrella mullistavia sahoja muutamia. Ensimmäinen mullistus oli, kun koesahasin Partner R17 – mallin.-Kaupat tuli heti. Toinen mullistus oli Huskun 180 – todella mahtava. Sitten Shindaiwa 488 – ostin parin minuutin koesahauksen jälkeen – mullistava . Huskun 346 – yksi parhaista.
Stihl Ms 200 Kokoluokkaansa tehokkaampi. Kaikki sahat erilaisia, mutta kaikki sopii käteen hyvin. Ei sellaisen, jonka käteen ”ei sovi huskun kahvat”, pidä isoon ääneen arvostella muitakaan ominaisuuksia.
Meillä ei ollut talossa yhtään pikku-Tilhiä, joten vein opetuslasten kokeiltavaksi metsään omani. Kyllä nuo aikuiset ihmetteli, kun puolimetrisiä jäätyneitä tuulikaatokuusia sahailivat – 14 tuuan laippa, pystyi hienosti katkaisemaan kun sahasi kummaltakin puolelta. Terä oli tosin hyvin terävä…
Nelipyöräinen kone on rynkyttävämpi kuin kuusipyöräinen telavehje, mutta tämän päivän Prosilvat ovat myöskin kehittyneet. Ja ketjuilla leveys jää alle kolmen metrin, ajokoneet teloilla alle 3,5 metrin, eli ei tarvitse kuuden metrin leveyttä muualla kuin kohtauspaikoilla, jotka voi liikennemerkein merkata.
Tuota kaivossa työskentelyä en ymmärrä!
Pro Silvan pyöräkone on sellaisilla rattailla varustettu, että ei huku pyörän napa helposti lumeen. Oiva peli vuoristo-olosuhteisiin ja paksuun lumeen – ja kääntyy.
Korjaamo on toki täysin ammattitaidottoman omistaja, huonon myyjän ja kehnon palvelun ansiosta todennäköisesti Suomen eniten moottorisahoja myynyt / myyvä liike. Siellä asentahja itse päättää, miten hän toimii.
Kyllä siihen aikaan huoltoa / myyntikuntoon laittavia Veneitä – moottoreineen ja Kömpijöitä oli työn alla, mutta ”Paras palvelu on tavoitteemme”, on myös etusijalla.
Asentaja sanoi, että niitä kiihdytyspumppujakin on vaihdeltu, mutta palvelun varmistamiseksi vaihdetaan aina koko kaasutin. Maahantuoja marisee, mutta tottelee.
Arska osti silloin pikkutilhejä lähes tuhat kerralla ja käsittämätön määrä meni takuukorjaukseen.
Saha itsessään on kokoluokkansa paras ja sen leikkuuteho pärjää tuntuvasti isommalle kuutiotilavuudelle. Makea saha sahata.
Kerran vein kuusi (6) kpl pikkuTilhiä kiihdytyspumpun takia Arskalle. Ei ollut uusia kaasuttimia niin paljoa, jätin kaikki sinne, tulivat viikon päästä Matkahuollon kautta.
Sitten vein omia tilhejä 2 kpl. Asentajalla oli kädet täynnä, mutta hän vaihtoi kaasuttimet molempiin kymmenessä minuutissa. Sen jälkeen kävimme kahvilla.
On palveluita ja on ”palveluita”.
Kannattaa valita liike, jossa asioi!
Minkälainen merkkihuolto on kyseessä, jos kaasuttimen vaihto ei suju kuin parturissa hiusten leikkuu, eli ”odottaessa”.
Raivaussahatyössä riittää visiiri/ kuulosuojayhdistelmä. Ellei ohjeet ole muuttuneet. Suurin osa toki kypärää käyttää, mutta kesähelteellä se alkaa olemaan yleensä huomattavasti hiostavampi ja painavampi kuin ”hankkijan lippis”.
– Olen käyttänyt erilaisia jalkineita, olen myös saanut niitä käyttöön ”viran puolesta” niin paljon kuin olen halunnut.
Siksi olen sitä mieltä, että jonkun RS- henkilön, joka on kokeillut metsurien turvajalkineita lumettomana aikana, eikä ole vielä saanut ensimmäistä sahaansa sahattua väljäksi – turha hyppiä silmille ja esitellä työsuojelulakia. Esim viiltosuojahousut ja turvajalkineet ovat raivaussahatyössä ylimitoitetut varusteet, ei siinä tarvita edes kypärää.
On myös päivänselvää, että Raksalla, jossa pienellä alueella on paljon työntekijöitä ja monenlaista puuhastelijaa, on työnantajalla ja vastaavalla valta, voima ja kunnia pitää edes tuossa asiassa jöötä.
Joskus väännettiin työpuvun heijastimista, mutta edelleenkään niistä ei ole metsurille muulloin hyötyä kuin silloin, kun on jäänyt konkelon alle, että etsintäporukat löytävät yöllä ruumiin helpommin helikopterista.
Nuo mainitsemani Dunlopin saappaat ovat parhaat: Kevyet, jalkaan sopivat, talvella lämpimät ja kesällä viileät. Sen lisäksi ne ovat äärimmäisen hyvin kestävät. Niissä ei tosin ole viiltosuojaa varressa, mutta olen keksinyt, että housunlahkeen viiltosuoja yltää nilkkaan asti, joten se ”puute” on sillä korjattu.