Käyttäjän Jätkä kirjoittamat vastaukset
-
Maantieto on myös sellainen oppiaihe, että se auttaisi joskus jopa itse keksimään, että on jonkun Terroristivaltion ”etupiirissä”, jota se valtio on himoinnut satoja vuosia.
Emme voi Suomea siirtää, siksi nanha komento”Lisää rautaa rajalle” – ja paremmat tykit ja tykkihenkilöt kuin RyZZillä koskaan. Kyllä Suomessakin saadaan sorvit pyörimään, kun pitää tykeille murkuloita sorvata.
Keskeytymättömään kolmivuoroon sorvaajat, niin johan alkoi syntyä meilläkin sekä 152 – että 155, ja jopa 122 millisiä kranaatteja. Ukrainakin tarvitsee niitä, joten antaa raudan hieroa.
Painotus sanalla VOI. Jos neulaa säätämällä voi vaikuttaa kierroksiin ja tehoon, täytyy keinuvivun asento määritellä äärettömän tarkasti.
Pitäisin myös tuossa säätöruljanssissa tärkeänä käyttää varvikelloa, että tehtaan suosittelemia kierroksia ei ylitettäisi kovasti pelkästään seosta laihentamalla / rikastamalla.
Virittäminen on kokonaissuoritus, jossa pitää kaiken sopia kokonaisuuteen. Jos lisätään ruokkimista, on lisättävä myön hapensaantia, on hoidettava koneen hengittäminen, sytytys ja pakokaasut vastapaineineen. Kun ne kaikki on kohdallaan, niin vakion tehoja voidaan nostaa hyvinkin kaksinkertaiseksi, jopa yli.
<p>Listat tehdään oksattomasta – ensisijaisesti männystä ja aihioiden pitää olla aika pitkiä, ellei sitten tehdä pätkälistaa, jossa on oksat pätkitty pois ja sormijatkettu jopa vain kolmenkymmenen sentin pätkiä. Sellaiset ovat nolon näköisiä, ellei niitä ole maalattu peittävästi.</p><p>Virheettömästä haapatukista tehdään esim lämpökäsittelyllä upeaa tavaraa – eikä ole halpaa.</p>
<p>Kun kympin pytty Lube-En:iä maksaa 22 € niin hinta ei ole ihan hirvittävä. Mutta kun toimitusmaksu on 35 €, niin sitten jo öljyn hinta alkaa tuntumaan.</p><p>Kyllä ne rypsiöljyt sotkivat ja kuivuivat esim nosturin puomilla, kun tuli joku letkuvaurio. Hankalia putsata, ei lähtenyt kulumalla.</p>
<p>Aurinkopanelien hinnat ovat romahtaneet siitä, mitä ne olivat pari vuotta sitten. Viimeisin panelierä josta kuulin, oli euromääräsesti vain 25 % parin vuoden takaisista hinnoista.</p><p>Nyt pitäsi kennomiesten hommata valtavart akut, joita voisi ladata nytkin lähes ilmaisella sähköllä, että korkean hinnan aikana syöttäisi sen verkkoon takaisin kymmenkertaisella hinnalla.</p>
<p>Meriin on kuitenkin tuhansia kertoja päässyt / päästetty öljyä. Raakaöljystä bensiiniin ja kaikkea siltä väliltä.</p><p>Vain mitätön murto-osa on rannoilta kerätty, mutta voi sanoa, että öljyt ovt suhteellisen nopeasti meristä hävinneet.</p><p>Öljyyntyneet /saastuneet maa-massat on kärrätty kasoihin, joissa ne on kompostoituneet pois. Puisto-kemisti-Tolopainen varmaan osaisi selittää tuon mekanismin, mutta kun tiedetään, että esim konehemmoilta on lirahdellut satoja ja tuhansia litroja löpöä ja öljyä maastoon, eikä niistä ole kuulunut mitään, niin on turhaa vouhkaamista puhua teräketjulta roiskuneesta voiteluöljystä.</p>
<p>Eihän enää ole ihan joka talossa kenttäsirkkeliä, mutta jos parinkymmenen kilometrin säteellä on, niin nykykalustolla sen luokse tukkikuorman siirto on puolen tunnin juttu ja tarvittaessa muutaman tunnin kuluttua sieltä tullaan sahatavarakuorman kanssa takaisin. Alajärvellä taitaa vieläkin olla jokatoisessa maalaistalossa sirkkeli.</p><p>Jostakin 200 millisestä laudasta pyyhkäisty leppäpaneeli maksaa alan liikkeessä niin paljon / jm, että siinä Tolopaisella polvet pettää, kun kuulee hinnan.</p><p>Kun kymmentuumaisesta tukista vedetään täyssärmäinen paneliaihio, on sen yhden laudan hinta niin kova, että se lopputukki on hyvinkin ilmainen, vaikka sen olisi ostanut.</p>
<p>Tietenkin puuston yleiskunto ratkaisee – ja kasvuolosuhteet. Mutta jos ne ovat kunnossa ja pohjapinta-ala on liian suuri, niin ihan hoitotoimenpiteenä voisi tehdä väljennyksen, jolla ppa saadaan kohdalleen.Viimevuosina on tuollaiseen metsään suositeltu yläharvennusta, jossa annetaan lisävaltapuille tilaa, jonka avulla ne voisivat kasvaa sitä lisäarvoa.</p>
Jos löytyy läheltä sirkkeli – tai vannesahuri, niin sahauksen sivulla heillä on usein höyläkone, jolla yhdistelmällä syntyisi upeaa panelia esim saunan sisäseiniin.
Viimeistä huutoa on laudepuuna harmaaleppä – ja mikäli mahdollista, mahdollisimman leveänä.
Leppä on myös savusaunassa ykköspuu, kun halutaan hieno aromi löylyihin, eli viimeinen pesällinen leppää.
Tuollaisella pienkoneella oikean savotan ajossa – ajomatka alle neljäsataa metriä, taitava kuski ajanee hyvän hakkuujäljen savotassa max kaksi kuormaa / h.
Työtehoseuran tutkimuksessa maataloustreaktori varustettuna hydr. kourakuormaajalla ja metsäkärryllä, suoriutui keskimäärin 4,5 kuution ajosta / h. Eli 1 kuorma tunnissa.
Oletan, että tuolla Locbulletilla kuorman keskikoko olisi n. kaksi kiintoa.