Käyttäjän Jätkä kirjoittamat vastaukset
-
Ei siinä teho auta, kun terä ei leikkaa. Jotkut puulajit nostavat kiihkeän kasvun aikaan hienojakoista hiesua veden mukana ja se vie terästä sen huipputerävyyden. Myös haapa on kova antamaan kipinöitä.
Kone se on – moottorisahakin.
Kun tuuli kaataa, niin se on kaatunut siihen. Ei ole tarvetta niistä yrittää tukkeja tehdä, vaan siististi poistaa, vaikka klapin mittaisina paloina. Rahasta se ei ole seurakunnilla kiinni.
Oli yhdellä hautausmaalla ilmeisesti Tolopaisen serkkupoika ollut kenttämestarina, kun oli ajettu raskaalla kaivukoneella kantoja nyppimään. Hautojen yli vaan maan ollessa lumen alla sula. Melko syvään oli painunut jokaisen haudan kohdalla.
Meillä on mielestäni hyvä Autotarvikeliike. Olen sieltä ostanut useasti uudenkarheaan autooni moottoriöljyt ja -suodattimen.
Rekisteritunnuksen perusteella myyjä valitsee öljyn – joskus valinta vie jopa aikaa.
Samaa kaavaa myös automaattivaihdelaatikon öljyjen kanssa. Kuten myös ohjaustehostimen kohdalla.
Harrastetraktoreissa nuo jokareiän-öljyt varmaan riittävät voiteluun, on niissä monasti vaihteiston, perän ja hydrayliikan öljyt samassa tilassa. Kyllä se moottorin voitelee, kun sillä vain ”ajellaan” – ei ajeta.
Maataloutraktori metsävarustein tulee vaikka hautausmaalle , ottaa pöllit ja risut kyytiin ja kärrää ne vaikka pikitietä pitkin muualle.
Metsätraktorilla ei saa kuljettaa mitään muuta kuin polttoainesäilötä ja ketjuja / teloja.
Jos on yksi tuulokaato, niin sen poiskorjuussa moto ja metsätraktori + kaksinkertaiset lavettikuljetukset !!!!! Eipä ole paljoa järkeä käytettävissä.
Siinä tulisi kuitenkin kasvojen paikkaajille lisää töitä.
Kaupungin sahurit tekevät luultavasti niin pieniä työkohteita, että lavettiauton kustannuksilla metsurit tekevät koko hakkuutyön. Ajokin tehdään usein Maataloustraktorilla paljon halvemmalla ja jopa siistimmin.
Öljy kuitenkin oli laatuvaatimukset täyttävää? Se noissa kaikissa on se perusvaatimus.
Tolopainen:”Sahaamiseen kului aikaa vajaa puoli tuntia. Tärkein apuväline tuossa työssä oli traktori, se nopeutti ja helpotti työtä.”
Ilman moottorisahaa olisi jäänyt kuitenkin homma ihan vaan puheiden asteelle!
Ei tarvitse pelätä, ettei osaa koota, jos on osannut sen purkaa, niin tuoreessa muistissa on kaikki.
Öljypumppu on ainakin polttomoottorisahoissa siinä vetorattaan alla – niinkuin ”Pässin otsassa” ja niin yksinkertainen laite, että kaikki muut sen käsittävät paitsi Tolopainen. Hänellä ei ole siitä laitteesta hajuakaan.
Sähkösaha tarkoittaa aika usein johdollista värkkiä. Akkusahat on ne lähes kokonaan syrjäyttäneet.
Minulla oli kenttäsirkkelillä kädenulottuvilla kahden kilowatin sähkösaha, joka oli varsinkin talvella tarpeen. Se kun lähti aina käyntiin liipasimesta, ja heti täysillä.
Akkusahaa olen kokeeksi meinannut, mutta hyvät ovat melko tyyriitä, kun tarve on olematon – enää.