Käyttäjän Jätkä kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 4,641 - 4,650 (kaikkiaan 15,483)
  • Jätkä Jätkä

Tollo:”Kun olen tehnyt pitkän uran teollisuudessa”

Palataan sitten asiaan. Mille alalle aiot hankkia työpaikan? Portinvartjaksi Severin malliin – Vai?

Jätkä Jätkä

Suoriutuvalta erinomainen kommentti!

Jätkä Jätkä

A. Jalkanen:”En ymmärrä, miksi mies olisi tehokkaampi tai parempi missään muissa töissä kuin lihaksia vaativissa urakkatöissä, kuten taimien istutus. ”

– Istutustyö nykyusullä välneillä ja -taimilla  on kuitenkin niin kevyttä, että hyväkuntoinen nainen pärjää urakassa yhtälailla kuin mieskin.

Toki työmaissa on eroja, mutta tänä päivänä ylen harvoin täytyy istuttajan kantaa taimia kilometritolkulla,kuten ”silloin ennen”.

Minun lapset – Tyttö ja poika, istuttivat kouluaikanaan viikonloppuisin tuhansia taimia – palkkaa vastaan. Ikää ei ollut kuin 14 – 16 vuotta, mutta vaikeissakin kuvioissa taimet tulivat kunnolla istutettua.

Aluksi valvoin käytännössä lähes joka taimen istutuksen laadun. alueille on tullut laadukkaat taimikot  / metsät.

En pidä paakkutaimien istutusta kohtuulliselle alueelle hyvillä työvälineillä ja varustuksella fyysisesti raskaana. Meillä on ollut oppilainakin 4-H nuoria ja pienimmät ovat olleet alle kymmenvuotiaita. Meillä on ollut nuoria naisenalkuja MTI- oppilaina kymmenittäin. Ei ongelmia. Meikkä on ollut aikuisia naisia, ikähaitari venytetty jopa lähelle 90 -vuotta, ja kaikki ovat istuttaneet marisematta.

Mutta ei putkella istuteta ämpäristä, eikä säkistä, Taimien pitää olla istutusalueella jne.

Jätkä Jätkä

Ehkäpä. Heti syksyllä hänen kurssikaverinsa sanoivat, että hän on porukan kovin jätkä. Kyllä sahasi ja karsi juuri niinkuin oli opetettu. Loistava tekniikka, eikä housut hajonneet sahanterään.

Jätkä Jätkä

mopokuski:”Naiset ovat erinomaisia metsäkoneiden kuljettajia. Ainoa ongelma heillä usein on että yleensä remontintekotaito ei ole niin hyvä kuin pojilla. Mutta sekin korjaantuu ajan kanssa. Erinomainen työpari.”

Jätkä ei ole mikään lähentelijä. Meillä on ollut pari MTI-opiskelijaa, jotka ovat olleet metsäkoneiden kuljettajana ja myös omistajina, eli nytkin tuossa lähellä tekee urakointia ja aivan varmasti tekee remonttia siinä kuin joku mopokuskikin.

On myös huomattava metsänomistaja ja valittu myös Metsäliiton edustustoon.

Jätkä Jätkä

Kaikenlainen tukitoiminta pitäisi lopettaa. Työlaji, joka ei kannata ilman tukemista, on kannattamatonta.

Voisi verrata vaikka tuulisähkön tukemiseen. Tuhrataan satoja tukimiljoonia täysin kannattavaan toimintaan, joka nyt sekoittaa sähkömarkkinoita ja sähköntuotantoa niin, että kohta meillä ei ole omaa sähköä lainkaan.

Jätkä Jätkä

Niin! Se ostomies oli jo saanut kaupan, ennekuin pisti siihen omiaan. Joskus oli meillä tarjousten perusteella myynti ja tarjouksia tuli vissiin viisi. Yksi oli parempi kuin muut ja me tehtiin sopimus.

Metsäliiton ostomies ( äidin serkku) – tuli lankoja pitkin, ja oli vähintään pettynyt, kun tarjouksensa ei pitänyt. ”Olisit soittanut, kyllä aina sen verran olisi varaa nostaa” . Totesin hänelle, että minähän sanoin, että tee sitten sellainen tarjous, joka kestää, minä en ala iltalypsylle, se on KEPUlaisten touhua.

Jätkä Jätkä

Sovinistit täällä esittää oikein KARJUa. Naiset pystyy lähes kaikkeen kuin miehetkin, kunhan asennoituvat oikein ja harjoittelevat kuin miehetkin.

Se, mikä heillä on erilaista, erottaa naiset miehistä. Me käytiin vieraina Virossa ja siellä oli Metsurien Vironmestaruuskilpailut, joihin meistä aika moni osallistui. Minä myös. Kaikkiaan Suomalaisia oli ehkä 6 -7 henkilöä ja koko kisaan osallistui kolmisenkymmentä kisailijaa.

Meillä oli mukana nuori nainen, joka opiskeli meillä MTI:ksi. Hänkin halusi kokeilla. (Hänellä on urheilutausta ja hän on osallistunut suomenmestaruustason kisoihin useita kertoja)

Tehtävissä oli muutamia sellaisia, joita ei meillä ole ollut kisoissa koskaan.

Minä opetin hänelle ne tehtävät, jotka osasin ja tulokset: Minä koko kisan kakkonen, hän koko kisan kuudes – loput suomalaiset peränpitäjinä.

Virolaiset kilpailijat olivat ammattilaisia metsäalalla ja tehtäviin harjoitelleet jopa vuosien aikana.

Sanoisin, että neiti oli todella pätevä, mutta oli hänellä pätevä opettajakin!

Paikallisessa Ammattioppilaitoksessa on Auto-osastolla useita tyttöjä opiskelemassa asentajiksi. Metallipuolella koneistajiksi ja hitsaajiksi.

Jätkä Jätkä

Kyllä on tosiahnetta porukkaa! Kemeraa ja kemeraa ja Kemeraa. Visakallokin on keksinyt, että kemerakohteet kannattaa teettää ja ei-kemerakohteet tehdä itse. Mikä halvatun logiikka siinäkin muka on?

Kemerat pitää lakkauttaa ja pistää metsät pakkohoitoon, muuten ei hyvä seuraa.

Jätkä Jätkä

toimistorotta. Minulla on kokemusta männyntaimikosta, joka joutui lähinnä hieskoivun ahdistelemaksi. Hiihtelin hankia hiljalleen ja vastaan tuli muutaman hehtaarin alue, jossa oli n. 1,5 metrinen männyntaimikko. Hoikkia nättejä mäntyjä . Niiden ohi oli jo kasvanut hieskoivikko, jonka runkoluku oli kovempi kuin mäntyjen.

Pistin kohteen muistiin ja työlistalle. Olosuhteet kuitenkin ajoivat minut muualle pariksi vuodeksi ja sieltä kun tulin, niin hiippailin katsomaan tuota kohdetta: Käytännössä ei ainuttakaan männyntaimea! Koivikko oli kasvanut sellaista vauhtia, että se oli jo ensiharvennusvalmista.

Sinä kesänä hakkasin koivikon harvemmaksi – muutama kuusentappi jäi sinne koivujen lisäksi.  Kuuset kasvoivat hirmuvauhtia ja joskus 15 vuoden kuluttua ylispuukoivut hakattiin pois ja alle syntyneet kuuset pääsivät täyteen kasvuvauhtiin.

Koska olet vasta harjoitteluvaiheessa? ?  -Niin suosittelen tekemään ensin sellaista helpompaa aluetta ja siinä paneutumaan sahaustekniikkaan, videoitakin raivurin käyttöön (esim Metsolalta) löytyy ja terän pitää olla hyvässä kunnossa aina. Ammattilaiset, pl. arto – teroittavat terän joka tankilliselle, eivätkä sahaile maihin.

Esillä 10 vastausta, 4,641 - 4,650 (kaikkiaan 15,483)