Käyttäjän Jätkä kirjoittamat vastaukset
-
Onkin aika omituista lukea itkuvirsiä kaameasta lihvikosta, joka on vallannut JeZZellä koko metsätilan – Ellei sitten jokin välttämätön pakko pakota kahlaamaan juuri tuon vitelikkokuvion läpi menne-tullen ja vielä palatessa. Ja kaiken kukkuraksi koko arsenaali mukana aina.
Kun metsäautoteitä ristelee metsässä joka puolella, niin joku älykkäämpi kaveri kulkisi niitä pitkin ja lähestyisi kuvion ”takalaitaakin” vain muutaman metrin kävelyllä.
Vaan kun on teelusikalla annettu, niin ei voi kauhalla ammentaa.
Jesselläkö onkin hybridi?
Toisaalta en ole väittänyt JeZZen Pökötistä akun tyhjenneen, vaan se oli työnantajani harjoituskäyttöön ostama Hybridiauto, jonka huolto- ja käyttökoulutus liittyi auto-osaston koulutusohjelmaan. Upouusi auto, jolla toki ajettiin välillä eri osastojenn väliä, välimatkat vaihtelivat muutamasta sadasta metristä muutamaan sataan kilometriin. Sellaisia autoja ei saa huoltaa, ellei ole saanut siihen vaadittavaa koulutusta.
Jopa kaikkein tolloin meidän opetuslapsista (Yksi ei, mutta hän olikin mielenvikainen ja kulki raivurin kanssa takaperin) – On ihan ite uskonut kertaneuvomisella, että risut kaadetaan poikittain ja poispäin vielä raivaamattomasta. tällöin syntyy automaattisesti lähes puhdas käytävä sahaajan kulkea ja sahata, sekä palata ”varikolle, jonka paikka on AINA siinä rajalla, eli se löytyy, ellei ole täysin pimeää.
Joka on kerran hukannut kannunsa ja reppunsa sinne kaadetun kasken sekaan ja löytänyt ne vasta tuntikausien haeskelun jälkeen, on päässyt käsitykseen, miten ja mistä työmaalla liikutaan.
Jo pelkästään se, miten ojaan suhtaudutaan ”vitelikossa”, on oppimisen arvoista. ensinmäkin ojia ei tukita risuilla, siis ensimmäinen ojansuuntainen veto tehdään n. kolmen metrin päähän ojan reunasta, oli minkälainen vitelikko tahansa. Paluuliike voidaan tehdä ojanreunaa pitkin. Varotaan menemästä niin pitkälle, että Bensiini loppuu kaukana tankkauspisteestä, siksi vedot vain sen mittaisia, että tankille on lyhyt matka.
Varikko siirretään aina sahan luo, siihen raivatun ja raivaamattoman rajalle syntyneelle väylälle. Varikko on aina vain muutaman kymmenen metrin päässä. Siihen kamppeet jätetään yöksi, siitä ne löytyvät.
Onkos auton oma akku siten kytketty, että se pitäisi ylläpitolaturilla ladata ihan pelkästään ja ajoakku ladataam omalla kaapelillaan? Käsitykseni mukaan ajoakku lataantuu polttomoottorinkin voimalla.
Muistelen, kun meillä oli talon Hybridi, joka oli käytännössä useaasti siinä tilassa, että piti käynnistää apuvirralla.
Mutta kyllä nykyiset bensa-autot myös kuppaavat akun tyhjäksi, jos on vain lyhyitä ajoja ja käytetään istuinlämmittimiä ja ilmastointia ahkerasti.
Seuraavan metsäretken aihe voisi olla: Täystoopen raivaustyömaa, jossa Toope esittelee käyttämiään tekniikoita.
Esittelijänä Putkirunkkari JeZZe, joka tauoilla voi porukkaa valaista Euroopassa riehuvasta sodasta ja sen syyllisistä.
Olisitte tehnyt samanlaisen pörssisähkösopimuksen kuin mikä minulla on. Hinta pörssihinta + 0,25 snt / kilowattitunti. Hintakatto 9 senttiä + 0,25 snt / kilowattitunti.
Nyt voi ihan piruuttaan panna saunan kuumaksi, kun pörssihinta huitelee mahdollisimman korkealla.
Noinhan siellä on toki toimittava kuin JeZZe kertoo .- Ellei ole tarkoitustakaan tehdä hyvää ja nopeasti.
Jos palkkametsuri toimisi noin, niin ainakin palkanmaksaja melko äkkiä hermostuisi, kun kilometrikorvaukset nousisivat korkeammiksi kuin palkka.
Kolme aaria tankillisella on jo niin vähän, että ainakin hehtaaritaksalla voi sanoa, että se ”homma meni munien koitteluksi.”
Tuossa JeZZen työselostuksessa on pielessä ihan kaikki, mutta niinhän hänellä muutenkin on mennyt kaikki.
Hämis:”Alaa tuli noin 30m x 10 m. Kaasu on aikalai auki. Hiki tulee.
Siis kolme aaria tankillisella!
Se lienee taukojen kanssa niin, että hehtaari tulee viikossa valmista jälkeä.
Tuo lienee ennätystulos – En ole ainakaan kuullut kenenkään päässeen sen pienempään tulokseen, vaikka meilläkin on ollut satoja täysin ensikertalaisia edes metsäalalla olijoita.
Raivaussahauksessa ympäristöystävällisyys punnitaan kai jollain muulla kuin sillä, kuinka saha kiertää.
Paras olisi laskea mm. se, kuinka paljon tulee työtuntia kohti ajoa autolla, kyllä siinäkin vaikuttaa, sahaako tunnin päivässä, vai esim kuusi tuntia.
Lisäksi se, paljonko tulee kunnollista työnjälkeä / litra.
Kun ammattitaitoiselta sahurilta Gombikannullinen (5 l) – kestää urakkatahtista raivausta vähintään kaksi päivää – ja valmista taimikonharvennusta kolme hehtaaria kahdessa päivässä, niin siitä voi ympäristö kiittää paljon enemmän kuin JeZZen räpeltämisestä
Olen MM:n kanssa tästä asiasta samaa mieltä. JeZZen jutut ovat aiheesta kuin aiheesta yhtä katteettomia.