Käyttäjän Jätkä kirjoittamat vastaukset
-
Se on sellaista, kun ei haluta nostaa kuitupuun hintaa edes kympillä. Sellutehtaan pysäyttäminen maksaa niin paljo enemmän kuin sahan sammutus, että pahimmillaan pannaan selluksi kaikki mikä saadaan.
”Mhy rahoitaa toimintansa myymällä palveluja” Mistä ne asiakkaat löytyvät, metsänomistajista.
Mistä touhusta metsäfirman toimihenkilöt saavat palkkansa?
Kyllä pitää joku lohko olla kylmillään, jos ei tajua, mistä rahasta toimihenkilötkin palkkansa saavat.
Kun totuus on kuitenkin se, että hyvin hoidetussa organisaatiossa kenttäväki hankkii paremmat kaupat ja kantohinnat kuin ne, joiden koko pitäjä tietää riitautuneen MHY:n kanssa, kun ei ole saanut yhdistykseltä esim johtokuntapaikkaa jne.
Malliyksilö on Harjavallassa oleva RyZZän Trolli, joka aina ja joka paikassa lapioi paskaa tuulettimeen, kun se puhaltaa yhdistykseen päin. Koko kauna taitaa perustua aikaan, jolloin RyZZä luuli huudattavansa MHY:n johtokuntaan, mutta paikalliset jo tunsivat RyZZän ja päättivät toisin?
Myös eri lääkkeiden vaikutuksesta keskenään on lääkäreillä erilaisia käsityksiä. Pitäisi potilaalla olla käsikirja, josta voisi tarkistaa jokaisen lääkkeen kohdalla yhteensopivuus.
Olen käyttänyt melko pitkään Panagodia ristiselän kipuun. Kun moitiskelin sen tehon hiipuneen, kirjoitti lääkäri lisäksi toista – tulehduskipuun käytettävää lääkettä. Seuraava lääkäri kielsi sen käytön Panagodin lisänä, mutta kirjoitti uuden – eri nimellä kulkevan lääkkeen.
Samat pokkeavuudet on esim siinä, että särkylääke sopii vain lyhytaikaiseen käyttöön, mutta jo muutama vuosi niitä on tullut nappailtua, kun ei parempaakaan ole annettu.
Saas nähdä, mitä tapahtuu, kun ehkä kuukauden kuluttua aletaan leikkaamaan, ensin selkää, sitten polvea, ehkä seuraavaksi nilkkaa taikka vasenta koipea. Jääkö nyt kivut leikkauspöydälle, niinkuin joskus aikaisemmin jäi heti kerralla.
Käytänteet ovat tuttuja, samoin se, että eri puljuilla on eri vivahteet mittavaatimuksissa.
Jätkäkään ei väitä, että Mäntytukkirungosta pitää tulla väh 49 dm:n tukki, jonka rinnantasamitta täytyy olla väh 21 cm, vaikka sellainenkin sääntö oli silloin, kun MH:n kasvatushakkuissa leimattiin tukkeja . Jos mehtäukon sopimuksissa on joitakin poikkeavia mittoja, niin se on totuus VAIN niissä sopimuksissa, sen verran pitäisi mehtäukonkin tajuta.
On paljon sääntöjä ja käsityksiä esim tukkien laadun suhteen, mutta ne eivät kertakaikkiaan VOI pitää paikkaansa kaikkien ostajien kohdalla.
Etelä-Pohjanmaalla on mm. sellaiset käsitykset vaneritukin suoruudesta, että sieltä ei käytännössä tulisi vaneria lainkaan. Kuitenkin Vaneritehtaan ostoesimies olisi ollut valmis ostamaan nopean vilkaisun jälkeen raakiksi määriteltyjen tukkien pinon niiltä osin, jotka on katkottu oikein.
mehtäukollakin luulo näyttää olevan tietoa isommassa roolissa. Samaa tasoa näyttää olevan Kone-Hemmojen käsitykset omasta asemastaan yhteiskunnan hierarkiassa. = he ovat jumalan kanssa samoilla valtaistuimilla ja saavat katsoa kaikkia muita alaspäin.
mehtäukko:””…Periaatteessa alle 43 dm tukkeja saa tehdä poikkeustapauksissa…” oli Jätkän tuulesta temmattu luulo. Siitä se.”
Ja mehtäukko esittää olevansa alalla ammattilainen! Kaiken näköistä ”tietäjää…
mehtäukko:”Käytössä on kaksi alle 4 metrin mittaa. Kun apti on arvotettu oikein, moto tekee runkopofiililla ennustaen (jos ei vikoja) ne kaksi tukkia täsmälleen.”
”Käytössä on kaksi alle 4 metrin mittaa”. Kellä on ja jos on!
Kuitenkin sieltä yleensä puuttuu myös 40 dm, eli poissa on 31, 34, 37, 40 – listalta puolet. Lisäksi yläpäästä on 58 – ja 61 dm blokattu pois. Eli käytössä ihan oikeasti on jopa vain viisi mittaa.
Kuitenkin on, jos et ole sattunut huomaamaan, tuossakin rimpsussa leimikosta riippuen, jokin mitta, joka natsaisi jonkin leimikon rungoille poikkeuksellisen hyvin. Se voisi olla tarpeen tyvimutkan / lenkouden takia, taikka latvapölliin jollain sääilmiöllä syntyneen muodonmuutoksen takia.
”Kun apti on arvotettu oikein, moto tekee runkopofiililla ennustaen (jos ei vikoja) ne kaksi tukkia täsmälleen.””
Kahta samanlaista runkoa ei ole!
Totuus on, että rakennussahatavaralla on sellainenkin käypä mitta, jota tulee pitkästä tukista aina saheena sellainen, että soirosta katkaisemalla tulee kaksi hyvää, eikä hukkapätkää jää kuin tasausvaran verran. No miksi ei hyväksytä tukin mittoihin sellaista? V= Siksi, kun sahalla saheet kulkevat kuljettimilla kylki edellä, niin tavaraa menee kolmimetrisenä kaksi kertaa enemmän, jos ne ovat vielä yhtenä saheena, kuin että katkaistuna kahdeksi.
Tolopainen:”Kyllä Mehiläisessä urologeilla on utralaittet käytössä vastaanotolla. Lausunnon saa samalla käynnillä.”
Meillä ei ole Mehiläisen kuvaa seinällä, kyltissä lukee Pihlajalinna ja omat on ultrat.
Erikoislääkärin vastaanottoaikoja ei ole joka päivälle, mutta usein on yliopistollisesta – taikka tavallisesta keskussairaalasta vieraileva tähti, eikä maksa maltaita.
mehtäukko:”Olen hakannut ja nähnyt kuljetettavan pylvästä sen verran, ettei ”meidän yhdestä mastopuukuormasta” kannatta konahdella. Sillä yhdistelmällä ei nimittäin muuta puuta kuljetella. Vai oletko nähnyt pylväsautossa kok-3 nippuja?”
Koskisen kokorunkojen kuljetukseen hankittujen yhdistelmien ei tarvitse puhtaita kuitupuukuormia ajella. Pylväitä et ole tainnut tehdä – etkä edes nähdä. Tolppia kyllä ja tolppakuormia .
Kyllä noita yli kaksikymmentä – jopa yli kolmekymmentä metriä pitkiä pylväitä / runkoja kulkee maanteillä joka päivä. Sekin auto olisi kevyesti vienyt vaikka neljäkymmentä metrisiä runkoja – ja ihan laillisesti. Kuten sanoin, yhdistelmä kyllä kulkee mutkissakin kivuttomasti, kunhan tien ulkopuolella ei ole sellaisia esteitä, jotka estävät pitkien runkojen kääntymisen risteyksissä, Auto ei oikaise, mutta kuorma oikaiseen helposti kymmenenkin metriä.
Meidän mastopuukuormassa hännät pyyhkivät kiertoliittymän ulkopuolella aika kaukanakin.
Mastopuut eivät olisi totelleet Silakkapuntaria, mutta ne tuotiin varastolle laahusjuontoma. Puutavara-autossa olikin sitten järein Suomessa käytössä oleva auton puutavaranosturi. Nosti Sellaisia n viiden kiinnon lehtikuusipyväitä ”Kuin tikkuja”.( Pituus 24 metriä, painoa yli 5 tonnia.)
Nuo puolentoista tukin rungothan ovat käytännössä niitä, joissa tukkimitan täyttävää osuutta ei ole 8,6 metriä.
Periaatteessa alle 43 dm:n tukkeja saa tehdä poikkeustapauksissa.
Kun on puusto pahimmoillaan, ( yleensä harvennushakkuussa) – joudutaan poistamaan yhden tukin – ja hieman yli olevia puita. Tilannetta on teollisuus huonontanut vielä pudottamalla 58 – ja 61 mitat pois listalta.
Samaan aikaan on kiristetty alapään mitoista pois lähes kaikki alle 43 – mitat.
Tumpula Mopokuski hosuessaan tekaisee vaikka vain yhden jakovälin liian pitkän tyvitukin – Silloin on se puolitukkia jäänyt saamatta.
Tarpeeksi tyhmä kuski ei sitä tajua siinä hurmiossaan ja liian kiero / viisas kuski selittää jopa itselleenkin, että ei tästä muuta tullut.
Vanha kunnon metsuri on kuitenkin tehnyt rajatauksissa AINA sen, että on mitannut ainakin 8,6 metrin päähän, todennut : KAHDEN TUKIN PÄTKÄ – ja toiminut sen mukaan.
Mopokuskit pitäisi herättää horroksestaan kysymyksellä: Miksi sinulla on kädet – ja sormet?
mehtäukko:”Autokuljetukseen menetelmä vaatisi 2-kertaisen varustuksen nostureista alkaen. Metsätieverkosto on jo nyt ahdas, mäkinen, mutkainen…talvikelit. Kuinka siellä puolikkailla seikkailtaisiinkaan?!”
Ei kannattaisi ottaa kovasti kantaa asiaan, josta ei itse asiassa tiedä, eikä ymmärrä mitään.
Koskisen Oy:lle ajava liikennöitsijä haki meiltä kunnon mastopuukuorman. Tavoitepituus oli 24 metriä, eikä auto ollut puoliperävaunullinen,vaan ihan täysperä -, varustettuna yhdellä (1) puutavaranosturilla, joka oli ohjaamon takana.
Minimilatvaläpimittavaatimus oli 21 cm, joka ylittyi reilusti kautta linjan. Liittymä pikitielle oli 90 astetta, ei ongelmia. Kiertoliittymiä heti alkumatkalla monta, ei ongelmia. Sellainen yhdistelmä kulkee vaivattomasti metsäautotiellä, joka on tehty normaali puutavara-autoille, joissa normaali yhdistelmäpituus. Se kiemustelee vähintään yhtä etevästi kuin ns normaali yhdistelmä.
Ei kannattaisi maalailla pirua seinälle asioissa, joista ei ole kärryillä.