Käyttäjän MaalaisSeppo kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,011 - 2,020 (kaikkiaan 3,551)
  • MaalaisSeppo

Tolopaisen lenkkeily on riskipeliä. Kannattaa ottaa evästä mukaan, jos joutuu pitkällekin lenkkeilemään, ennenkuin panttipullo tms löytyy. On tietysti sellaisiakin reittejä, joilta panttipullo löytyy pian.

Eilen pyöräilin metsään ja katselin tulevia työmaita. Paluumakalla poimin maantienvarresta panttitölkin. 4km pyöräilyä ja 1 tölkki. Ei paha.

MaalaisSeppo

Täytyy olla suuret taskut että seulanpääkivet saa kuljetettua. Itse käytän merkkausnauhaa, ei taskut repee.

MaalaisSeppo

Ei tehtaiden saanti ole hakkuista kiinni, vaan jalosteiden kysynnästä. Ei tehtaiden toiminta ole puun saannista kiinni. Puuta riittää.

MaalaisSeppo

Kemijärven hanke laitetaan jäihin seuraavalle hallituskaudelle. Ei ole Lapissa helppoa. Matkailu lopahtaa ja puu ei liiku. Vihreät röyhistelevät rintojansa.

MaalaisSeppo

Arvioisin, että mh:lla on keskimääräistä enemmän mäntymetsiä. Männystähän on ylitarjontaa. Jos puutetta tulee, yksitysmetsistä voidaan paikata. Puuhuollolle ei siis merkitystä, eikä paljon hiilitasellekaan. Siinä mielessä helppo nakki. Jotkut piirit kokevat voittavansa ja joillekin tuli pieni arvovaltatappio. Halpoja poliittisia pisteitä. Mitähän seuraavaksi?

MaalaisSeppo

Jatkuva kasvatus ei häiritse pahemmin korpikuusen kyynelten tuotantoa, eikä ilmeisesti myös käyttöä.

MaalaisSeppo

Jaksollisen kasvatuksen männikkö linee paras pettuleivän lähde ensiharvennusvaiheessa. Jatkuvalla ei onnistu. Onneksi on muutama hehtaari, jos pahakin puute tulee.

MaalaisSeppo

Minunkin havaintoni mukaan lepikon alle tulee huonosti kuusia luontaisesti. N 10 v sitten muutana aarin alalta eräs kyläläinen teki lepikosta polttopuita. Eipä ole kuusia ilmaantunut, vaikka vieressä on vankka kuusikko. Näyttää olevan vanha peltotilkku, ehkä vaikuttaa asiaan. Täytyy uudistaa samalla kun viereinen järeä kuusikko.

Tarkennus edelliseen peltokuusikkooni. Puita n 2200 kpl/ha. Puumäärä onkin nyt n 100 m3/ha. Kesän jälkeen (17v istutuksesta) n 110. Pitäisi kohta harventaa, kun ei tahdo sekaan sopia. Energiapuuksi sopiva kohde.

MaalaisSeppo

Hurja on Jätkän kuusikon kasvu. Alle 20 v kuusikon harvennuksessa lähtee puuta 100 m3/ha. Tukkiakin jo joukossa.

Mulla kesällä tulee peltokuusikon iäksi 17v. Puuta n 80 m3/ha. Hoidettukin on, mutta ilmeisesti väärin.

MaalaisSeppo

Eihän manuhankinta kannata, jos tuijottaa vain työmäärää ja saatua tuloa lyhyellä tähtäimellä. Itse olen tähän asti tehnyt lähes kaikki ensiharvennukset itse manuhakkuuna. Näin voi paremmin valita jäävän puuston ja seuraava harvennus sitten onnistuu paremmin pystykauppana. Tiliä hankintakaupasta tulee myös seuraavissa hakkuissa.

Ensiharvennuspuun hinta on tilaston mukaan 13 €/m3. Tiliä ei pystykaupassakaan sillä tehdä, mutta jäljelle voi jäädä huono metsä.

Esillä 10 vastausta, 2,011 - 2,020 (kaikkiaan 3,551)