Käyttäjän MaalaisSeppo kirjoittamat vastaukset
-
En ymmärrä Annelin logiikkaa koskien juuston vientiä USA:aan. Suomen maitotuotantohan perustuu suurelta osin nurmiviljelyyn. Käsittääkseni päästöt/tuote ovat pienemmät kuin monessa muussa maassa. Usalaiset tuskin vähentävä juuston syöntiä, jos Suomen vienti loppuisi. Kokonaispäästöt Suomessa ehkä vähenisivät, mutta lisääntyisivät enemmän muualla, kuin täällä vähenesivät.
Annelin logiikalla puutakin pitäisi kai täälläkin hakata vain kotimaan tarpeisiin. Ensi askeleita kohti tuohivirsujen aikaan.
MaalaisSeppo 3.10.2019, 12:32Sahojen riittävyys ei ole ongelma. Nykyistä vähemmilläkin sahoilla pystytään markkinoiden ostot sahaamaan. Paikallisesti voi sahainvestointi vaikuttaa.
MaalaisSeppo 3.10.2019, 12:26Tampereen työttömyys on selvästi suurempi kuin Pirkanmaalla. Porukkaa muuttaa Tampereelle reilusti. Eivät ilmeisesti töihin. Pormestari toivotti kaikki tervetulleiksi. Ehkä kutsu tepsii.
MaalaisSeppo 3.10.2019, 09:37Kansa haluaa montaa muutakin asiaa, mutta yksilöt toimivat tämän halun vastaisesti. Laumasielut muuttavat ”palveluiden” perässä keskuskaupunkeihin, vaikka lähtökunnassa olisi asiat paremmin. Sarjassamme tapauksia älä tee niinkuin minä vaan niinkuin minä haluan. Pakottaakaan ei voi.
MaalaisSeppo 30.9.2019, 07:30Aloittajan tekstistä saa käsityksen, että pilkut tulivat puihin jo ulkokuivauksen aikana. Kuivattiin ulkona avonaisissa häkeissä ja vain päällipuut pilkkuuntuivat.
Veikkaan, että päällipuut ovat kastuneet sateen ja ilmasta tiivistyneen kosteuden (kaste) johdosta.
Ilmavassa ladossa tai katoksessa en ole pilkkuuntumista havainnut kuivissa puissa. Ulkoilman suhteellinen kosteus on suurin yöllä. Selkeinä öinä kosteus tiivistyy avoimille pinnoille, joten ulkona puupinot kannattaa kattaa.
Aurinkoisessa katoksessa lehtipuuklapitkin kuivuvat riittävästi muutamassa kuukaudessa. Haapakin palaa iloisesti.
MaalaisSeppo 29.9.2019, 17:44Metsien kasvuhan on lisääntynyt jo yli 50 v. Myös hakkuut ovat lisääntyneet, mutta eivät yhtä paljoa. Aikaisemmin ei paljoa kyseenalaistettu hakkuiden lisäämistä, joten myös puuston kasvuun satsattiin. Nyt on alettu rummuttaa hakkuiden rajoitusten puolesta. Ehkä alkaa pian näkyä puuston kasvussakin. Kannataakohan ensi keväänä nykäistä raivaussaha käyntiin ja kaivaa pottiputki esiin?
MaalaisSeppo 29.9.2019, 17:08Pitäisikö hakkuita lisätä vai vähentää? Väärä kysymys. Pitäisi kysyä pitäisikö puiden kasvua lisätä. Totta kai pitäisi lisätä, mutta ketkä sen tekisivät? Yksityiset metsänomistajat tietenkin. Mutta miksi lisäisivät, jos hakkuita ei voi lisätä.
MaalaisSeppo 27.9.2019, 09:00Pieni korjaus edelliseen. Ko tutkimuksen teetti yle luonto-toimitus Taloustutkimuksella. Kun tarkastelee ko toimituksen kokoonpanoa, ei tarvitse ihmetellä. Veronmaksaja kiittää ja kumartaa nöyrimmästi.
MaalaisSeppo 27.9.2019, 08:40Varsinaisen tutkimuksen teetti yle Luonnon taloustutkimuksella. Siihen liittyen yle itse teki r-asemalla populistiset haastattelussa.
Tutkivalla journalismilla olisi nyt näytön paikka selvittää, mikä oli em tutkimuksen tarkoitus. Tuskin tavoitteena oli saada merkittävä, jopa Trumpin sotkuihin verrattava pääuutinen aamun uutisiin.
Ihmiset eivät ymmärrä talouselämän ja viennin lainalaisuuksia. Metsäteollisuuden vienti on n20 %. Kun siihen lisätään ko aiheeseen liittyvät koneet, rakentaminen (ei tarvi tuoda lautaa ulkomailta) ym, niin taitaisi moni mökki kylmetä ja lähes kaikkien elintaso romahtaa ilman metsäteollisuutta. Populismi (lue idiotismi) valtaa alaa joka suunnassa.
MaalaisSeppo 20.9.2019, 10:28Mielestäni jaksollinen kasvatuksen puukaupat on helpompi tehdä hintapiikkien aikaan. Ostomiehet käyvät tällöin kuumana ja haalivat ennenkaikkea aukkohakkuita. Näin minä olen tehnyt onnistuneesti.