Käyttäjän MaalaisSeppo kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,231 - 2,240 (kaikkiaan 3,551)
  • MaalaisSeppo

Osta saunavaunu. Peset itsesi ja kuivaat kamppeet.

MaalaisSeppo

Jos metsää on reilut 2 ha ja aikoo kaiken vuotuisen kasvun pilkkoa, niin ei ihan rimpulaa kannata hommata. Mökkisaha ehkä väärä hankinta.

MaalaisSeppo

Parina kesänä istutin  kuusien istutuksen jälkeen pallekynnettyyn peltoon perunaa taimiväleihin. Tuli ihan hyviä.

MaalaisSeppo

Kuka tarvitsee kolmea sahaa palstalla. Mulle riittää yksi toimiva. Ei tartte traktoria sahojen rahjaamiseen. Joskus olen jättänyt palstalle sahan ja tuonut toisen seuraavalla kerralla varoksi. Kerran olen tarvinnut. Enää en viitsi viedä toista. Jos homma keskeytyy, voi siirtyä saunan lämmitykseen ja jatkaa seuraavana päivänä toisella sahalla.

MaalaisSeppo

Kaavoittaja lisää joissakin kunnissa lisää rantatonttiaihioita reippaalla kädellä. Eli valmistetaan lisää.

MaalaisSeppo

Toiset hankailee, toiset ei. Kerran päivässä viilaus ja se on siinä. Pari kertaa kuussa laipan kääntö ja purukopan putsaus. Ilmansuodattimen puhdistuspesu kerran vuodessa. 110 kiintoa/a näillä eväillä harrastusmielessä ja polttopuiden (5 kiintoa) pätkiminen. Ei ongelmia.

MaalaisSeppo

Pikkutilheillä (200 ja 201, molemmat edelleen käytössä) olen sahaillut jo n 10 v. Lähinnä syksyisin ja talvisin. Ikinä ei ole kaasari jäätynyt, eikä purukoppa täyttynyt niin, että siitä olisi ollut haittaa. Kerran jätin ketjujarrun päälle, kun jätin sahan metsään ja oli aamulla jäässä. Joutui sulattamaan sisätiloissa. Ihme sepustusta pikkutilhien ongelmista. Ehkä eivät käytä tai osaa käyttää jo sahoja.

MaalaisSeppo

100 m syvyyden virtauksista ei voi olla etukäteen tietoa. Sen takia viisainta on varautua pelkkään kallioon lämmönlähteenä. Joskus on tontille tehty porakaivo, jonka vesi on huonolaatuista juomavedeksi. Kannattaa käyttää lämpökaivona.

MaalaisSeppo

Kallolämpöpumpun teho voi hiipua n 5 v kuluttua pienillä tonteilla, jos naapureillakin on. Kerrostaloaleella vielä suurempi riski, jos kaikki pykäävät. Kaukolämpöalueellakin vielä kannattaa, johtuen lämmön ”kuntaverosta”. Tilanne voi pian muuttua, kun sähkön siirtohinta nousee kovaa kyytiä. Öljylämpö voi olla ok, hinta taitaa nousta hitaammin kuin sähkön.

MaalaisSeppo

Sehän tässä on nurinkurista, että metsien osalta laskennallisen hiilinielun ja toteutuneen erotus lasketaan miinustapauksessa metsän sijaintimaan päästäisi. Vihreiden mielestä puun kasvattaneen päästöksi. Analogia pitäisi olla sama kuin öljyllä, eli käyttäjän päästöksi.

Kyllä palstalta lähtiessä puussa on kaikki sitoutunut hiili tallessa.

Esillä 10 vastausta, 2,231 - 2,240 (kaikkiaan 3,551)