Käyttäjän MaalaisSeppo kirjoittamat vastaukset

Esillä 8 vastausta, 2,821 - 2,828 (kaikkiaan 2,828)
  • MaalaisSeppo

    Ammatti Raivoojalle toteaisin, että kyllä ainakin tällähetkellä on olemassa enemmän myyntihalukkuutta kuin ostohalukkuutta, vaikka hintataso on ollut alamaissa. Turha haaveilla mistään kiinteistöverosta.

    Puuston kasvuhan koko ajan kiihtyy eli myyntipaineet lisääntyvät sitä kautta oikella hoidolla parin sellutehtaan verran.

    MaalaisSeppo

    Paljonkohan uuden verotussysteemin ylösajo ja ylläpito maksaisi? Taitaisi tulla hintoihinsa. Olisikohan Metsäteollisuus halukas maksamaaan kulut?

    Tässä juuri päätettiin uudesta lapsivähennyksestä. Muistelisin, että lapsiperheiden veroja huojennettiin ko. vähennyksellä 70 miljoonaa/vuosi. Systeemin ylösajo maksoi ainakin 2 miljoonaa. Siis veronmaksajat laitettiin maksamaan reilut 72 miljoonaa, jotta joidenkin verotus pienenisi 70 miljoonaa. Tätä on joskus kutsuttu hölmöläisten peitonjaksamiskonstiksi.

    MaalaisSeppo

    Metsätalous on vähän niinkuin maatalous. Jos kaikki teettää vieraalla ja itse makaa sohvalla, niin eipä taida lyödä leiville.

    Vielä tästä paljaan maan arvostuksesta. Mielestäni metsätilan kannattavuustarkasteluissa pitäisi erikseen tarkastella paljaan maan arvoa ja sen kehittymistä. Koska maan tekeminen on lopetettu, maapohja ei menetä arvoaan, vaan sen arvo kehityy vähintään samaa tahtia kuin yleinen hintakehitys ja ehkä nopeamminkin (vastannee tyypillistä pankkikorkoa). Siis miksi puun myynnin kautta pitäisi maapohjakin pystyä kuolettamaan, kun tilan myynnin yhteydessä maapohjan arvon saa takaisin korkojen kera?

    Vertaisin maapohjaa sijoitusmuotona esim. kultaan tai taide-esineisiin. Jos kultakimpaleen tai taiteen ostaja perustaisi näyttelyn, niin tuskimpa hän ajattelisi, että näyttelyesineiden arvo pitäisi pystyä kuolettamaan lipputuloilla.

    MaalaisSeppo

    Tässäkin ketjussa taas esitetään, että aukkohakkuun jälkeiset uudistuskulut ovat jopa 2000 €/ha. Ilmeiseti ilman veroetua. Voi pitää paikkansakin vieraalla teetettynä, jos heinäystä yms jälkihoitoa on paljon. Näin voi käydä,jos kaiken teettää vieraalla. Kun tekee itse, pääsee hyville päiväpalkoille sohvalla makuun sijasta. Kokemukseni mukaan hankalankin aukon muokkaus + istutus + jälkihoito maksaa omatoimisesti verohyödyn jälkeen 500 €/ha.

    Minusta alkutuottaja rooli edellyttää omatoimisuutta, muuten voi tilipussi jäädä pieneksi. Jos maanviljelijätkin laskisivat viljelykustannukset ja karjanhoidon yms. sen mukaan, mitkä kulut olisivat vieraalla teetettynä, niin taitaisivat jäädä pellot viljelemättä ja lehmät lypsämättä. Kai on niitäkin metsänomistajia, jotka aukon reunalla puistavat päätään, ettei kannata istuttaa ja lähtevät sohvalle makaamaan tai baariin kaljalle.

    MaalaisSeppo

    Minusta Jan on hoitanut ministeripestinsä hyvin. Miinusta tulee tästä puuenergiasekoomuksesta.

    Jan oli parhaimmillaa juuri nykyisessä pestissä. Aiemissa ministerihommissa jäi tulokset vaatimattomiksi. Ehkä syynä on ko. pesteissä ei ole mahdollisuuttakaan onnistua.

    Olin syksyllä eräässä rakennusalan seminaarissa, jossa Jan piti avauspuheenvuoron. Järkevää jutteli. Hänen esiintymisensä muistutti aiemmin samaa tonttia hoitanutta Pekkarista, jota olin myös joskus kuuntelemassa vastaavan tyyppisessä seminaarissa. Pekkariselle kylläkin pitkä miinus näistä tuulivoimatukisekoiluista.

    Janin nimitys Eurooppahommiin on SDP:n etu. Vahvan kannatuksen omaavan ministerin poistuminen kuvioista heikentää kokoomusta edelleen. Punamultaa pukkaa entistä selvemmin. Rinne tietysti joutuu pahaan paikkaan tulevana valtionvarainministerinä.

    MaalaisSeppo

    Eikös puun myynti ole aina verotuksessa pääomatuloa. Eli puhtaasta tulosta veroa 30 tai 32 %. Jos hakkaa itse, niin omaa työtä ei voine vähentää, eikä omasta hankintatyöstä mene veroakaan.

    MaalaisSeppo

    Tukkiosuusjutusta tämä on hieman sivussa, mutta en malta olla kommentoimatta tässä ja useissa muissakin keskusteluketjuissa tapahtuvaa vertailua haukkuuaukon istutuksen kannattavuudesta suhteessa muihin sijoituksiin. Metsän istutus poikkeaa muista siinä, että sijoituskulut voi vähentää sijoitusvuoden verotuksessa, mutta muiden ei. Tämä parantaa metsänistutuksen kilpailukykyä muihin sijoitusmuotoihin verrattuna huomattavasti.

    Olisi mukava tietää, miten verotus on otettu huomioon vertailtaessa tasaikäisen- ja jk-metsänkasvatuksen kannattavuutta (vrt viimeinen Metsälehti).

    MaalaisSeppo

    Itse olen pärjännyt hyvin 2-vetoisella diesel farmariskodalla. On muuten tullut edulliseksi. Ostin uutena erikoistarjouksesta viimesimpiä 1.9 TDI-malleja hintaan 22.700,-. Olen auton ”tulopuolena” pitänyt metsänomistajan kulukorvausta 24 c/km ja lainan korkona 2 % (sen sain pankista autoon). Kilometrejä on nyt 190000 ja auton jäännösarvo kaikki kulut huomioon ottaen ko. laskelmassa 4500 €. Eli hyvin riittää metsänomistajan ”kilometrikorvaus” kohtuullisen auton kuoletukseen.

Esillä 8 vastausta, 2,821 - 2,828 (kaikkiaan 2,828)