Käyttäjän metsä-masa kirjoittamat vastaukset
-
Metsänomistajalle tarkoittaa sama vaurio erilaisia reaktioita, jo muutama pieni kolhukin tai juurenniska vaurio voi toiselle tarkoittaa pahoin epäonnistunutta hakkuuta, ja soiselle normaalia konetyön jälkeä.
Tänä päivänä pystykaupalla hakattavat harvennus leimikot tehdään käytännössä kaikki mototyönä, ja konetyössä on vaan hyväksyttävä pienet näkyvät virheet kasvatettassa puustossa ja uraverkostossa, yleensä täysin virheetöntä puuston ja urien valintaa on mahdotonta toteuttaa.
Erirakenteisissa, poiminta ja pienaukko hakkuussa ongelma vielä korostuu jos ennakkoraivaus on tehty vain osittai, tai jäänyt kokonaan tekemättä. Vauriopuut on n. 20 vuoden kuluttua niitä josta olisi kerättävä se seuraava tukkitili.
Kiinteästä asuinpaikasta 30- 115 km, ei asumismahdolllisuutta tiloilla.
Hirvijahti- katoavaa kansanperinnettä. Tätä katoavaa kansanperinnettä tulisi alkaa kannustamaan ja elvyttämään, jotta hirvikanta saataisiin pidettyä tasaisempana ja siedettävällä tasolla myös metsänhoidon kanalta.
Riistahallinto, Maa- ja Metsätalousministeriöllä ei näytä olevan pikaista korjaustarvetta hirvikannan säätelyyn, vähentämiseen ja keskittymien poistamiseen. Hirvivahinkojen korvaus tasotkin on jopa heikentyneet, vai onko tulkinta ohjeita nyt painostettu tulkitsemaan tiukemmin ?
Avoimuutta ja uskottavuutta voisi syntyä lisää jos hirvikannan määrät pystytäisiin laskemaan lentolaskentana !
Tavaralajikoura käpälillä oli se moto joka hakkasi parruja ja määrämitta kuitua. Energiapuu leimikolla on vaihtoehtoja eri tavaralajien keräilyyn ostajan tarpeiden ja leimikon lähtötilanteen mukaan.
Joku ostaja kerää parruja energiapuu leimikosta 29dm mittaan, tai määrämitta 3:s kuitua, loppu voi olla rankaa tai kokopuuta. Kokopuun a, hintaan voi olla sisällytetty myös ranka, eli kokopuun a, hinta -2€ määrämitta kuidun hinnasta. Ostaja tarjosi näitä vaihtoehtoja myös vanhoihin kauppoihin.
Tosiaan silloin oli tilanne leimikon korjuuseen asti sama kuin kertomus Lanian energiapuu kaupasata. Kauppakirjalle oli määritelty puutavaralajit, tukin laatu ja mitat, karsittu ranka pituus ja minimit ja kokopuusi hakattavan minimi rintamitta oli määritelty myös kauppakirjalle.
Hakkuun aloituksesta tuli ilmoitus ja olinkin paikalla, mutta otanta mittaus teeti ylimääräistä työtä ennen leimikon varsinaista aloitusta. Matkan päästä saapunut metsänomista ei kerinnyt silloin lyhyen päivän aikaan näkemään varsinaista energiapuun hakkuuta.
Seuraavalla käynnillä kolmen päivän päästä paljastui hakkussta ongelmia, rankaa oli hakattu käytännössä vain tyvestä, vaikka rangan latvamitta oli 3 cm, ja toinen ranka olikin mennyt kokopuukasaan. Kokopuun kantohinta oli n. puolet karsitunrangan hinnasta.
Kokopuuksi hakkuu oli ilmeisesti motomiehelle se helpompi vaihtoehto !
Asiat kyllä sovittiin ostajan kanssa yhteisen työmaa katselmuksen jälkeen, mutta kyllä tapahtumasta jäi pieni miinus tapahtunutta kohtaan.
Laania on pääasiassa energiapuun ostaja ja toimittaja, tosin lisä travaralajitkin saa kaupan alueellisesti !
Väli- Suomessa Laania on uudempi tulokas energiapuu markkinoilla. Oman kokemuksen perusteella toiminta on sujunut myös maanomistajajien mielestäi hyvin suunnitellusti liikkeelle, ostosta, korjuusta ja varastoinnista alkaen.
Ostotilanteen jälkeen oli mukava huomata kun motton kuljettaja kertasi samoja laatu- ja mittavaatimuksia mitä oli aiemmin sovittu kauppakirjalle, eli hakkuun suorittaja ei hakenyt itselleen helpompaa vaihtoehtoa hakkuun läpiviemiseen, minusta se oli hyvä ja kannatettava huomio.
Näitä vastaavia metsäkoneella liikkumisia metsässä helposti yli ramatisoidaan jopa tarkoitushakuisesti. Suoralta kädeltä ei koneen kuljettajiakaan voi tuomita ennen kun asia on selvitetty ja tapahtumat saavat oikeat mitta suhteet.
Puron ylityksiäkin voidaan tehdä kantavia kivikoitä siltana käyttäen. Jos suunnittelian toimesta on tarkoitettu ylittää joki ja varastoida puutavara merkattuun varastoon joen taakse silloin ei konemiehiä voi syyllistää.
” Tämä taitaa olla liian yleinen tapa saada joku siais kärsiäksi ” !
Jalmarin esimerkki on ammattilaisten moto- ja ajokoneen kuljettajan yhteistyön hyvä tulos. Moton hakkuun jälki vaikuttaa ratkaisevasti ajokoeen tuottavuuteen ja kuljettajan mielentilaan, lisä puutavaralajit ja niiden sioittelu leimikolla vielä korostaa ajokoneen tuottavuutta.
Yhteistyö moton ja- ajokoneen kesken on ehdoton edelletys hyvän lopputuloksen saamiseksi leimikolla. Jos ajokoneen kuljettajasta ei tykätty tehtiin takavuosina havaintoja myös motomiehen kiusenteosta ajomiehelle, ”tavaralajien ja uraverkoston epäjärjestys”, silloin yksityinen maanomistaja harvoin peukutti urakoitsijaa ja puunostajaa !
Itä-Suomessa ainakin Metsä Group on lupautunut ja on ostanut kaikki mitättömän pienetkin määrät omistaja jäseniltään !
Nämä minun suunnistus vermeet tuli paremmin metsä käyttöön kun täytin kuusikymppisen. Kaverini joka ohitti samat vuosikymmenet aikoi juosta juhlan kunniaksi syntymä päivänään kuusikymmentä kilometsiä, sen kunniaksi.
Minulla oli harkinta-aikaa kaksi viikkoa, juostakko vai tehdä taimikon varhaishoito ennen muita kesän menoja. Taimikon varhaishoito urakka tuli valituksi, koska siitä olisi pitkäaikaista hyötyä, ja joka olisi kesän aikaan tehtävä.
Varusteet, syömiset, juomiset ja saha oli huollettu päivän koitokseen. Raivuri oli Stihl 460 C-M, jonka tankillisen sahaukseen minun käytöllä meni hieman yli 1,5 h varhaishoito kohteella.
Päivästä tuli pitkä, siis kuusi tankillista + juoma- ja välipala- aika lisäksi. Iltapäivällä työhön toi lisää kepeyttä ja askeleeseen pituutta kun TOM JONES, CCR ja LED ZEPPELIN musiikki tahditti tekemistä.
Nyt tuntuu jo mukavalta kun urakka sai rivakan aloituksen ja kuviolla hehittyy terve nuori taimikko.