Käyttäjän Metsäkupsa kirjoittamat vastaukset
-
Hulppeat on Arnoltilla suunitelmat metsätalouden tukikohdaksi.Täytyisi olla tuhannen hehtaarin tila,jota päätoimisesti itse metsänhoitotyöt kyseisen tasoisesta tukikohdasta majoittuen vuoden mittaan verottajan silmissä riittäisi mahdollisesti.Toden näköisesti jalasmökki ilman mukavuuksia realistisempi metsätalouden investointi, jonka verottaja hyväksyisi.,
Tarvitsee melkoisia kauppamiehen taitoja,jos suunitelmista realisoituu teollinen suurlaitos.Mielestäni kahta suur-investointia ei tule,Äänekoski projekti kerkesi etulyönnille.
Kuopion hanke tarvitsisi taustalleen varakkaita sahureita ,esim. Kopran ym. suur-sahureita, joilla puunosto toimintoja.Tämä olisi heille mahdollisuus myydä propsit ym. muualle,kuin kolmelle suurelle .Mhy:t voisivat osaltaan kuitupuuta hommata .Rahoitus tulee olemaan suuri propleema,sillä sellu on sittenkin riskialtis bisnes,Kiinan varassa liikaa hintakehitys.Nyt hinnoissaan,tulevaisuudesta ei takuuta.
Toivotaan metsänomistajina investointia,itse en kylläkään usko toteutumiseen,enkä mahdollisia osakkeita osta suuren riskin vuoksi.
Hattua nostettava näille selluveteraaneille,mutta taitaa monta mutkaa matkassa olla, ennen kuin 1.4 milj.€ budjetti kasassa.Olisi pakko löytää hartiakas kumppani,muutoin kyllä haaveksi melko varmasti jää. Äänekosken projektiki tähän asti suurin kertainvestointi Suomen metsäsektorilla ,sekin vielä paperilla vain.
Puunhinta pysynee korkeintaan reaalisesti nykytasolla,kuten Taneli uumoilee.Kuituun muutama euro saattaa lisää tulla uusien tehdas investointien ansiosta,tai ainakin hinnan lasku toppaantuu.Tukin hinta ei joitakin huippuja lukuun ottamatta tule nousemaan,vaan pikemmin hiukan laskemaan pitkässä juoksussa.
Puutili nousee ainoastaan määrää lisäämällä,eli hakkuita lisäten pinoa pitemmäksi ja tilakokoa isommaksi,siinä ne lääkkeet taitavat olla.Kysyntää tietysti puulla oltava,muutoin mahdotonta määrällä turvata kassatuloa metsänkasvattajan alkutuottajana.
Kokemuksella kyllä puu kasvaa rehevällä maalla hyvin ,helposti 15-20 mottia sopivassa iässä vuodessa.Kyllähän esim. 10 mottia tukkia viis-kuus saturaista hehtaarilta tekee lähes kk-kansaneläkkeen verran.
Olisiko ykkönen edestä jäänyt pois,tai melkoista kelttumaata, jos ei Lapissa ole.Kaksimottia vuodessa 42-vuotiaaksi vuodessa onneton kasvu,jollaista ei itselläni onneksi ole,joten myös SUURI KUSETUS kokematon asia kohdallani.
Kommenteista voi jotain päätellä,mutta oma mielipiteeni Jan Vapaavuoresta posiitiivinen,joskin eteläisen Suomen edunvalvoja.Kuuluu lähes samaan luokkaan Mauri Pekkarisen kanssa ,osaavat puolustaa ja ajaa oman seudun ja Suomen etua.
Maaseudun ihmisille tietysti Pekkarinen mieluisa,verrattuna stadilaiseen Vapaavuoreen.Jos hänestä olisi tullut kokoomuksen johtaja,ei vaaleissa taitaisi neljänteen sijaan tyytyä,kuten veikkaan nyt käyvän.Keskustan ja Perussuomalaisten varaan tuleva hallitus olisi mielestäni metsäkansan kannalta paras.Risuasiat ja kuoppaset tiet ei ainakaan huonommaksi menisi.
Vastauksena Horjumattomalle olen metsämaan osalta samaa mieltä,koska maan valmistaminen on lopetettu.Itse olen myynyt rantatontteja ja puita ostotiloilta.Voitot muodostuneet näistä.Metsätiloja olen ainoastaan ostanut,enkä ole yhtään myynyt,enkä aio.Aikaan suvun yhteismetsän perustamista vakavasti harkitsen,jotta mannut pysyisivät kasassa jälkeenikin.
Ammattimies tosiaan sahannut rahamiesten metsissä,profiilikuvassakin setelit takataskusta mukavasti tursuu.Piristävää ,eläväistä kirjoittelua AMMATTIMIES.
Itselläni pienekköjä osakesijoituksia,en ole vuosiin ostanut ,enkä myynyt.Osingot tilille keväällä tupsahtaneet,vastaavat pientä puukauppaa.Joskus ennen myin,mutta kun muistaa hinnan ja jos kurssit nousee sen jälkeen, tulee pahamieli,vaikka myydessä ollut tyytyväinen hintaan.
Jälkiviisaana on todettava ,että 2007 olisi pitänyt myydä,vuoden parin päästä 2-3 kertaa halvemmalla ostaa.Ei vieläkään arvo palautunut niihin lukuihin,mutta tyytyväinen silti olen.Voitoilla metsätilakaupoista ostettuja osakkeet ovat,mutta luonteelleni sopii paremmin metsän ostaminen , omistaminen ja kuntoon laittaminen.