Käyttäjän Metsäkupsa kirjoittamat vastaukset
-
Palstalaisten vastauksista päätellen Metsä-Groupille avautumassa markkinarako palvelutarjonnan lisäämiselle. Metsänomistajien omistamat yhdistykset ja yhtiökö pääkilpailijat palveluiden tarjoajina metsänomistajille.Kuinkakohan yksityiset metsäpalveluyrittäjät markkinoita löytävät, mahdollisesti yhtiöiden ja yhdistysten alihankkijoina.
Peten vastaus Puuhastelijalle on myös oma,kokemuksiini pohjautuva neuvo. Hirvet viihtyvät parhaiten lehtipuusekoitus männiköissä paljon pitenpään,kuin puhtaissa männyntaimikoissa. Kun raivaat taimikkosi niin hirvet viihtyvät sen jälkeen todennäköisesti naapurisi raivaamattomassa taimikossa tuhoja tehden.
Kyllä ,todennäköisesti juhannukseen mennessä hinnat huipussaan,kuten parina edellisenäkin.Eiköhän kesäkorjuu leimikot ensin,talven hakkuisiin ei kiirettä myydä puuta.
Kyllä raha metsänomistajille kelpaa,mutta moni karsastaa verottajan reipasta osallistumista rahojen kuppaamisessa.
Jos historiaa katsotaan taaksepäin Stora Enson suomalaisen EnsoGutzaitin päivistä,niin ihmekkö toi on.Kahdesti Amerikassa rahat hävitettiin ja kotimaassa voimalaitokset Fortumille alehintaan myytiin.
Hyvin on Karvinenkin samaa joutunut tekemään,joskin markkinavoimien pakottamana.Olen tullut siihen johtopäätökseen,että Ruotsissa parempi talousosaaminen,kuin meillä.Jos tuloskunto kohta rupeaisi paranemaan.
Kyllähän leimikon laatu myös paljon tukkiprosentiin vaikuttaa.Länsirannikon männyt taitavat olla tuulen tuivertamia,joten pitkiä pituuksia valteltävä , jotta tukkiprosentit pysyisivät optimissa.
Oma kokemukseni kolmesta suuresta ostajasta tukin laadun suhteen paras StoraEnsosta etenkin esim. räkämänniköiden tukkisaanossa.
Oman kokemukseni perusteella uskon ,että hirvivahingot ovat todellakin vähentyneet.Takavuosina kauloivat jopa tukkikuusikoita ja metsätiet olivat talven jäljiltä kylvetetty hirven papanoilla.
Tänäkin talvena ovat paikoittain männyn ja koivuntaimikoita rusikoineet.Eli metsänomistajan kannalta hirviä liikaa,jonka vuoksi itsekkin olen joutunut kuusen istuttajaksi siirtymään.
Keskustelu aina pääasiassa tervetullutta,joten esittämistäsi vaihtoehdoista 2. Kaikki kukat kukkikoon,jokaisella omat mielipiteet,jotka joskus kulkevat liikaa samaa kehää.
En ole ,ajatukseni samalla linjalla Vänkärin ja Glan kommentien.Olen tykästynyt kädessä pidettävään paperituotteeseen,lienen vanhan tottumuksen koulukuntalainen.
Kepa oikeilla jäljillä,miksi valtaosasta ihmisistä kykenemättömiä elämänsä aikana riskin ottoon. Asunnon ja auton valtaosa elämässään saa ostettua ja maksettuakin,mutta 5% harteille taitaa loput sijoitukset ym, jäädä.
Tunnen monia metsänomistajia,jotka ovat jopa vuosikymmeniä myytäviä tiloja käyneet katsomassa.Joko heidän tarjouksensa alhainen,tai tila liian kallis.Kun toinen ostaa tilan ja suorittaa haltuunottohakkuun,sitten he ihmehtelevät puiden paljoutta vaikka itse julistaneet tilan tyhjäksi.
Kauppataidot osin synnynnäisiä,osin elämänkokemuksen tuloksena syntyneitä.Jos rahat aina lopussa,niin useimiten talouden pidossa vika,ei yhteiskunnan ym. Metsäomaisuus turvallinen,matalatuottoinen omaisuuserä.
Kuten Jalkanen,olen huomannut yllättävän paljon kallellisia kuusen taimia.Olisiko sulanmaan takia juuret antaneet periksi,jolloin lumi kallistanut jopa metrisiä taimia.
Myös havaitsin laikkuja,joissa kuusen taimet osin ruskistuneet,Jos kohta vaikka näkyisi lukijakuvassa,