Käyttäjän Metsäkupsa kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 2,751 - 2,760 (kaikkiaan 2,781)
  • Metsäkupsa Metsäkupsa

    Mhy-maksun pakollisuuden poistuttua todennäköisesti jees h-vallan ennustamia erokirjeitä tulee paljon.Omaveikkaukseni 40-50% metsänomistajista eroaa yhdistyksistä,jos maksu ei alene huomattavasti.Itsekin olen vuosien saatossa uuden auton hinnan verran metsänhoitomaksua maksanut,vaikka metsäni olen itse hoitanut.Yhdistys ei ole kertaakaan lehtisissään kiittänyt ”Omistaja-jäseniään ”maksamistamme ”jäsen maksuista”.Vapaehtoista on ollut jäsenyys,mutta vapautus itse maksusta melko työlästä ja kallistakin.

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Olen tullut siihen tulokseen ,että teen puukaupan tämän kuukauden lopussa kuten viime vuotenakin.Silloin Kreikka katkaisi syksylle odotetun tukin hintahuipun.Samoin todennäköisesti tapahtuu nyttenkin,joskin Espanian ja Italian johdosta.Puukauppa on käynyt melko vilkaasti,joten ostotavoiteet täyttyvät yhtiöillä tavoiteiden mukaisesti.Lopputuloksena se tietää tukin hinnannousun taittumista.Syksyn tukin hinta taitaa olla korkeintaan samaa tasoa,kuin mitä tällä hetkellä maksavat.

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Itse olen kahden harvennuksen kannalla,koska jos heti harventaa 700 runkoon hehtaarilla luonnontuhovara on olematon.Jos maapohjassa kivikerros tuulenkaatojen riski kasvaa oleelisesti.Tällä konseptilla sadonkorjuuväli istutuksesta päätehakkuuseen n.10-vuotta pitempi kuin Sahalahden systeemissä.

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Mutkan kautta on mahdollista.Samalla lailla kuin venäläis matkailijat ovat edesauttaneet matkailukohteiden laajennukset Suomessa.Mahdollinen visio on mielestäni ennen itsenäisyyttä vallinnut idän tuoma teollinen toiminta itäisessä Suomessa.Eu säädöksillään rapauttaa suomalaisen teollisuuden kilpailukykyä ja toimintaympäristö muutenkin yhtä byrokraattinen kuin Venäjällä.

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Kyllä tulevaisuuden metsänviljely perustuu koneelliseen istutukseen ja kylvöön.Suomen nuoriso ei taida jalkatöihin mielellään ruveta,kone tarvitaan persuksien alle .Tulevaisuudessa myös todennäköisesti risukkotalous ja jatkuva harsinta (monimuotoinen) kasvatus lisääntyy.Tanelin kaipaampia nuoria metsänviljelijöitä taitaa valitettavasti olla aina vaan vähemmän.Itse olen päälle viisikymppinen,ja olen kotiseudullani paremmin nuoremmasta päästä.

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Kauppa mikä kannattaa ja työnteolla henkissä pysyy,on vanha sanonta.Romanialaiset sahakauppiaatkin voisivat ruveta itse metsätöihin,tulisi ainakin opeteltua työntekoa.Samalla tulisi testattua nämä ”Steel/Stel” sahat,onko niistä puun purijaksi,vaiko veneen riipaksi.

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Tiheikkökasvatus ja energiapuun kasvatus on yhtätyhjän kanssa.Valtion tukieurot vain palavat raippahakkuissa,jotka ovat useimiten tulosta raivauksen laiminlyönnistä.Viimetalvi oli hyvä esimerkki,riukumetsissä lumenpainamia/katkomia puita runsaasti.Hoidetuissa ja ajoissa harvennetuissa metsissä hyvin vähän.

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    MetsäKortesalmi on oikeilla jäljillä,Mhy -Mtk-Metsänomistajaliitot ovat valitettavasti sitoutuneet liiaksi yhden puolueen aisankantajaksi.Kun kyseinen puolue romahti pienimmäksi opposiopuolueeksi,niin vaikutusvalta katosi vallankäyttäjiin.Jos halutaan edistää metsänomistajan asiaa,suhteet pitää olla kunnossa valtaan pitäviin tahoihin,sillä jytkyjä tulee ja menee ,metsä pysyy .

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Keskustelupalstalla saisi olla kirjoittajia enemmänkin,jotta mielenkiinto säilyisi.Mielenkiinto palstaa kohtaan kärsii siitä,että kirjoittajia on harvakseltaan.Toivotaan ajanmyötä vilkkaampaa keskustelua,viimeistään syysillat toivottavasti piristävät kirjoittelua.Arvosanaksi uudistuneelle palstalle annan 8 vanhalle 9-.

    Metsäkupsa Metsäkupsa

    Kiinteistön ”jalostus” metsäsijoittamisessa on eräs mahdollisuus,kuten MaalaisSeppo pähkäilee.Olen vuosien saatossa asiaa miettinyt,kun olen saanut ostotilan hoidettua tip-top kuntoon.Eteläisessä suomessa tilatarjonta niin vähäistä,että on vaikeaa ostaa uutta kunnostettavaa järkevään hintaan jalostukseen, ainakaan vapailta markkinoilta.Itse olen kyllä niin kiintynyt metsään,etten raaski oikein myydä mistään hinnasta, kun maan valmistuskin on lopetettu.

Esillä 10 vastausta, 2,751 - 2,760 (kaikkiaan 2,781)