Käyttäjän Metsuri motokuski kirjoittamat vastaukset

Viewing 10 replies - 5,281 through 5,290 (of 7,667 total)
  • Metsuri motokuski

    No nyt selvisi että jätkän kommentit puiden sahauksesta, laadusta ja katkonnasta perustuu ”kotikutoiseen” kenttäsahaukseen.

    Metsuri motokuski

    Katsoin itsekkin tuo videon ja moni asioita jäi askaruttamaan. Varmaankin on että helpoin tapa perustaa jk-metsä tasaikäiseen metsään silloinhan perusta on valmiiksi kunnossa.  Metsän vuotuinen kasvu jäi mietityttämään koska nythän periaatteessa poistatetaan se paras kasvava puu, joka on päässyt jo valtapuun asemaan. En usko että kasvu jatkaa samaa linjaa koska puun laatu on heikentynyt latvuston ja muidenkin osalta. Myöskään kuitukoon tihentymiä ei poisteta vaan jätetään ennalleen.  Videossa todettiin että hyvä taimettuminen edellyttää maapohjanrikkomista, joka tapahtuu vain ajourilla. Isänän ajatuksena on että tarvittavia raivauksia ei tehdä vaan luonto hoitaa taimikon harventamisen luontaisesti. Pyhä-häkissä on hyvä paloalue jossa taimettuminen on tapahtunut luontaisena eikä hoitoja ole tehty. Siellä voi käydä vilkaisemassa kuinka metsä kasvaa villinä.

    Mielenkiintoinen toteamus oli myös se että metsä tuottaa aina kunhan metsänhoitoa ei tarvitse tehdä(istutuksia, raivauksia). Näinhän se on mutta mikä on jatkossa tuotos. Jos tuotoksen suuruudelle ei anneta paljon painoa-arvoa niin tuottaahan se jotain. Isännän ajatuksena oli että seuraava harvennus tehdään sitten nykyisten urien väliin ja niihin tulee taas sitten uusi taimikko. Voi olla aika mielenkiintoinen kun eri-ikäistä taimikkoa on 20 m välein ja ajourien välissä taimia miten sattuu.

    Ennustan että tuonkin isännän perikunta tulee jossain vaiheessa korjaaman isännän tuotoksen ja laittamaan maapohjan kunnon kasvuun, tai sitten se myydään tonteiksi kun tuntuu asuntoalueen vieressä olevan.

    Metsuri motokuski

    Minusta nuo Timpan havainnot on oikeita ja voin allekirjoittaa ne. Ollaan tehty muutamia noita tasaikäisen metsän jatkuvan kasvatuksen hakkuita. Talvella tehtiin yksi mallikohde metsäkeskukselle jossa puut olivat merkitty juuri noin kun videolla tehtiin.  Samoin ollaan käyty korjaamassa noita Jk-metsän tuulenkaatoja ja samalla on tullut seurattua myös taimettumista. Minulle on muodostunut sellainen käsitys että jos halutaan tasalaatuinen taimikko metsän alle niin kyllä se edellytää jonkinlaista maanrikkomista. Maaperällä on todella suuri vaikutus taimettumisen onnistumiseen ja se ei saa olla kovin rehevää heinittymisen vuoksi. Toisaalta uskon että jk-kierto ei kuitenkaan ole ikuinen vaan jos metsän tuotto halutaan maksimoida niin jossain vaiheessa täydellinen uudistaminen on tehtävä. Siihen voi tosin mennä pari ikäpolvea.

    Metsuri motokuski

    Jos laitat sadeviitan valjaiden päälle niin pysykkö viitta ehjänä yhtä päivää ? Itse olen kyllä aina pukenut sadevaatteet valjaiden alle jotta olisi mahdollisimman tiukka paketti.

    Metsuri motokuski

    Kyllä on hankalia nuo lain tulkinnat ja pienelläkin tuntuvan ajon seurauksena voi olla kallis veroseuraamus. Onneksi meillä on tuollainen päivälappu mahdollisuus ja vielä tosi edullinenkin ja netissä voi maksaa niin miksi mitään riskiä ottaa. Asiakas aina sen päivälapun kuitenkin maksaa. Minä olen ainakin maksanut sen isännälle suosiolla kun puita olen tontilleni ajattanut.

    Sitten se mielenkiintoiseksi muuttuu kun minun polttopuita ajaa naapurin isäntä minun pihaani. Sitten taitaakin ajo jo tarvita liikenneluvan.

    Metsuri motokuski

    Niin ja jos rahtina puuta ajellette traktorilla niin dieseliä tankkiin ja liikennelupa kuntoon. Omia puita voi ajaa löpöllä mutta vieraan polttopuita pitää ajaa dieselillä tai ostaa päivälupa trafilta.

    Metsuri motokuski

    Kesäkohteeksi vaan. Kantokäsittely tuleekin jo lain puitteissa pakollisena.

    Metsuri motokuski

    Kyllähän tuo vesistökuljetus on varmaan aika ylivoimainen kuljetustapa kustannuksiltaan. Mutta taitaa olla vaan niin että puun laatu kärsii nippuuitossa että ne ovat poistuneet käytöstä. Toinen varmaan on että tehtaat eivät halua sitoutua niin suuriin varastoihin kun vesistökuljetuksesta muodostuu.

    Metsuri motokuski

    Tolopainen: Traktoreissa ei tarvitse käyttää kuormavaakaa. Niillä ajetaan yli 30t tuorerehukuormia eikä kukaan pysty arvioimaan kuorman painoa.

    Eihän tuo kuormavaakan puuttuminen anna lupaa ajaa ylikuormilla. Kyllä se kuski on edelleen vastuussa kuorman laillisuudesta. Poliisit kyllä pystyvät helposti punnitsemaan kuorman painon siirettävillä punnituslevyillään. Siinä olen samaa mieltä että traktoreilla saa vedellä kohtuuttomia kuormia ihan laillisesti. Monesti metsäkoneita viedään traktorilaveteilla, vaikka monella lavettiautolla eivät painot riitä koneen vientiin. Jarrut ja muut ominaisuudet näissä traktorilaveteissa on sitten ihan mitä sattuu kun niitä ei tarvitse edes katsastaa.

    Metsuri motokuski

    No niimpä. Kumma vain että nuo puutavara-autot ovat vain menossa suurempiin painoihin. Mitäs niitä nostamaan kun ajellaan puut traktorilla. Muistan kun poikasena urakoitsijat toivat puita traktoreilla Keiteleen rantaan ja pudottivat niput järveen. Eipä ole enää traktoreita teillä näkynyt. Tosin ei ole vesipudotuslaitureita järvenrannoillakaan.

Viewing 10 replies - 5,281 through 5,290 (of 7,667 total)