Käyttäjän Panu kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,291 - 1,300 (kaikkiaan 2,174)
  • Panu Panu

Kiitos, vaikutusaluetta ei sanastosta löydy mutta tuulenottoalue on tuon mukaan siis 5x roottorin halkaisija.

Panu Panu

Jos vaikutusalue on yhtä kuin ”tuulenottoalue” niin se tarkoittaisi kai aluetta, jolle ei voi toista voimalaa pystyttää. Myllyt taitaa tuulivoimapuistossa kuitenkin olla lähempänä toisiaan kuin tuo 875m.

Paljonko muuten on napakorkeus ja teho noin isossa myllyssä? 6MW myllyissä se on 180m ja propellin halkaisija 200m

Panu Panu

Olen tehnyt tänä vuonna 5 pystykauppaa, lähinnä MT-pohjilla. Yksi oli tuo minkä olin itse ennakkoraivannut, muissa ei ole vaadittu ennakkoraivausta.

Panu Panu

Valtioiden bondeihin sijoitetaan 0- tai negatiivisella korolla ymmärtääkseni siksi, että erinäisten instituutioiden kuten eläkerahastojen säännöt vaativat, että ainakin osa rahoista sijoitetaan tämäntyyppisiin hyvin matalaan riskin korkopapereihin. Säännöt tuskin venyvät siihen, että rahat laitettaisiin metsään sensijaan. Mutta kyllä metsälle näyttää riittävän hintoja korkealle hilaavia ostajia muutenkin.

Panu Panu

Tähän mennessä olen kerran ostanut ennakkoraivauksen ja se oli 208€/ha, mielestäni kohtuullinen. Hinta riippuu tietysti siitä kuinka paljon siellä on raivattavaa ja minkä kokoista.

Panu Panu

Olen ennakkoraivauksissa jättänyt jonkin verran kuusialokasvosta mutta koko ajan vähemmän. Se varmasti oli syy tuohon yhden tarjoajan näkemään ennakkoraivauksen tarpeeseen. Nykyisin alan kallistua siihen, että ei kuusialikasvoksesta oikein mitään uutta metsää saa ja siitä on vain haittaa. Ihan 100% en poista sitä vieläkään vaan jätän nuoreen metsään parhaita ja isoimpia kuusia alle hieman. Niistä ei ole tarkoitus saada uutta metsää päätehakkuun jälkeen vaan saada tukkia myöhemmässä harvennuksessa tai päätehakkuussa. Voi olla, että tässäkään ei ole mitään järkeä 🙂 Varttuneemmasta metsästä poistan kuusialikasvoksen jos sitä metsää tulee raivattua.

Panu Panu

Viimeksi kun myin ennakkoraivaamani leimikon niin yksi ostaja edellytti tarjouksessaan ennakkoraivausta, jota tarjosi kovaan hintaan, muistaakseni 370€/ha. Lisäksi hakkuussa olisi laskutettu kantokäsittelystä.

Panu Panu

Koskisella on 18cm läpimitta koivutukille ja Viitasaarella voi päästä 16cm:iin ainakin koivupikkutukin osalta, josta Anton on puhunut. Mutta tosiaan korkeampi läpimittavaatimus osaltaan romuttaa koivun kasvatuksen kannattavuutta.

Tilanne voi tietysti muuttua tulevaisuudessa. Minulle ei ole oikein valjennut miksi sahatavara on melkein aina havupuuta. Ja onko peräti niin, että jos haluaa koivusahatavaraa niin se maksaa enemmän kuin havusahatavara?

Panu Panu

Koivutukin kanssa on tosiaan hintaongelma ja jo Pohjois-Pohjanmaalla lisäksi se, että sitä ei kukaan osta vaan kaikki menee kuiduksi. Koivua ei kannata kasvattaa kuin pakon edessä eli silloin kun juurikääpä on edennyt pitkälle. Laatutyvistä sai kyllä aiemmin hyvää hintaa mutta sekin puoli on hiipunut.

Panu Panu

Tosiaan jos (ei motokuskit) katsotte Janne Seppäsen videoita niin kuusen kantoihinkin jää tuommoinen maalitaulu. Kannattaa myös katsoa se video, jossa Janne avaa reiät laippaan niin ymmärtää miten aine laipasta kannolle tulee. Maalitaulun piirtäminen edellyttäisi, että laippa palaisi sahauksen jälkeen tasan keskelle kantoa siten että reikäkin olisi keskellä kantoa kannon koosta riippumatta. Sitten ruiskutettaisiin aine. Laipassa pitäisi siis olla vain yksi reikä, josta aine tulee ulos. Tuskin silloinkaan mitään siistiä ympyränmuotoista kuviota saataisiin aikaan.

Esillä 10 vastausta, 1,291 - 1,300 (kaikkiaan 2,174)