Käyttäjän Panu kirjoittamat vastaukset
-
Mitä ovat ne 700 lajia, jotka ovat kuolemassa sukupuuttoon metsätalouden takia?
Ladattavilla hybrideillä pääsee tosiaan vain 30-50km akulla eikä koskaan tarvi ladata jos ei huvita. Kiihdytyksessä saatetaan ottaa polttomoottori käyttöön täydelläkin akulla. En tiedä miten päästöt näille mitataan mutta todennäköisesti tosiaan liian optimistisesti.
Biodiesel (Neste MY) on hyvä juttu ja käytänkin pelkästään sitä diesel-autossani. Se pienentää lähipäästöjäkin mutta ei poista niitä kuten sähköauto tekee. Tällä hetkellähän Neste vähentää myydyn biodieselin verran fossiilisiin polttoaineisiin sekoitettevasta biopolttoaineesta mikä mitätöi hyödyn. Mutta biodieselillä on varmasti tulevaisuutta varsinkin lentoliikenteessä.
Sähköauto kuluttaa noin 200Wh/km. 50kW pikalatauspisteillä on yleensä minuuttihinnoittelu 0,20€/min:
http://www.rechargeinfra.com/map/prices-finland/
Todellinen latausteho riippuu autosta ja akun varaustasosta. 40kW on alakanttiin mutta lasketaan sillä:
Tunnissa saa siis 40kWh 12€:lla. Sillä ajaa 200km eli 100km maksaa 6€. Tämä laskelma toimii Audi A8:n kokoisella ja superauton tehoisella Tesla Model S:llä. Perhe-dieselillä voinee päästä samaan hintaan, tosin selvästi isommalla käyttövoimaverolla. Pitää myös muistaa, että näitä kalliita pikalatauksia käytetään vain täydentämään kotona/määränpäässä tehtyä edullista latausta, jolla pääsee satoja kilometreja.
Löytyykö tuo sähköautoilijan mielipidekirjoitus maksuttomasta nettiversiosta? En löytänyt. Olisi mielenkiintoista nähdä esim. laskelma, jolla sähköauton lataamisesta saadaan 3-4 kertaa kalliimpaa kuin vastaavan polttomoottoriauton tankkaus.
Matka-ajon latausinfran luotettavuus, kapasiteetti ja teho on tällä hetkellä kunnossa vain Teslan omilla superchargereilla. Jos tarkoitus on ajella pitempiä matkoja niin Tesla on edelleen ainoa toimiva vaihtoehto. Tämä tulee muuttumaan lähivuosina mutta toistaiseksi näin.
Tällä hetkellä sähköauto sopii kaikkein parhaiten omakotiasujalle, koska silloin kotilataus on helppo järjestää. Rivi- ja paritaloissakin asia saadaan yleensä sovittua kun itse maksaa latauspisteensä ja sähköt. Kerrostalojenkin parkkipaikoilla on yleensä sähköpistoke joka parkkiruudussa mutta niiden osalta pitää varmistua, että systeemi kestää jatkuvaa käyttöä.
Isojen kaupunkien keskustoihin sähköauton omistus tosiaan sopii tällä hetkellä huonoiten, jos auton joutuu parkkeeraamaan kadun varteen. Auto pitää silloin erikseen ladata esim kauppareissuilla markettien ilmaisissa latauspisteissä mutta on siitä ainakin yhtä paljon vaivaa kuin polttomoottoriauton tankkaamisesta.
Ei se nyt ihan niin mene, että riippumatta pyyntihinnasta hinta nousee siitä selvästi. Olen voittanut tarjouskilpailun myös hintapyynnön alittavalla hinnalla.
Koroista riippumatta maapohjasta saa käteistä kouraan kun sen myy. Myyjä ei maksa ostajalle eli sen arvo ei ole negatiivinen eikä lähelläkään nollaa edes.
Uudistuskulun lisäksi lähtötilanteessa on sijoitettuna myös maapohjan arvo, jolle pitää myös saada tuottoa.
Viitaten Lumme Energian artikkeliin, jota en ole lukenut pieni kommentti sähköauton latausajasta. Latureita tarvitaan kahdenlaisia:
1. Kotiin matalatehoisia, ihan tavallinen suko-pistokekin riittää aika hyvin. Auto on normaalisti latauksessa vähintään koko yön, usein illankin.
2. Tehokkaita latureita tien päällä lataukseen. Näiden teho on 50kW:sta ylöspäin. Tehokkaimmat maailmalla tällä hetkellä ovat 250-350kW, Suomessa 150-200kW. Useimmiten näillä ei ole tarkoituskaan ladata täyteen vaan kahvi- tai wc-tauolla latausta tulee yleensä riittävästi, jotta pääsee seuraavaan taukopaikkaan tai määränpäähän.
Sähköntuotannon CO2-päästöt olivat Suomessa vuonna 2019 88g / kWh. Kwh:lla ajaa noin 5km. Päästöt ovat olleet laskussa jo pitkään samoin kuin sähkönkulutus. Sähköauton CO2-päästöt siis todennäköisesti laskevat myös auton omistamisen aikana.
https://www.energiauutiset.fi/etusivu/paastot-jatkoivat-laskuaan.html