Käyttäjän Panu kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,661 - 1,670 (kaikkiaan 1,737)
  • Panu Panu

    Hyvinhän se näkyy raivaus sujuvan Ponssella 🙂

    Panu Panu

    @Kaataja: Aiheen vieressä mennään mutta kysymys on toki tärkeä. Juurikäävän tartuntariski alenee merkittävästi kun lämpötila menee alle 5 asteen ja poistuu kokonaan pakkasella. Kanto on tartunta-altis viikon.

    Riskiä voi siis olla talvellakin etelässä. Motomiehet käsittääkseni heivaavat kantokäsittelylaitteet ensimmäisten pakkasten myötä kun aineet alkavat jäätyä. Veikkaisin, että eivät viitsi asentaa niitä enää uudestaan vaikka ilma lämpenisikin. Toivon toki, että joku asioista tietävä voi kertoa minun olevan väärässä.

    Panu Panu

    Harvemmin kai MHY:n kanssa näin toimitaan:

    ”Ja MHY ilman muuta mukaan muiden tarjoajien joukkoon, ei ole mielestäni mitään syytä jättää sitä pois.”

    Yleensä se on valtakirjakauppa tai ei mitään. Joillakin yhdistyksillä on sitten korjuupalvelu, jota kai käytetään pieniläpimittaiseen puuhun lähinnä.

    Itselläni kävi kerran niin, että kun MHY ei valtakirjalla saanut yhtäkään tarjousta niin soitin yhdelle ostajaehdokkaalle, joka teki tarjouksen heti. Tästä MHY:n kaveri raivostui minulle eikä suinkaan tuolle ostajaehdokkaalle.

    Panu Panu

    Puu voi olla motin kokoinen 35-vuotiaana mutta:

    ”kestäväksi rakennepuutavaraksi käytettävää Siperian lehtikuusta ei tulisi kaataa alle 100 -vuotiaana, koska niiden lahonkestävyys perustuu sydänpuun määrään ja ominaisuuksiin.”

    Lainaus avauksen linkistä. Eli sydänpuun %-osuus kasvaa iän myötä ja sydänpuun lahonkestävyys on syy lehtikuusen kasvatukseen.

    Matti Kärkkäinen muuten kirjoitteli, että männyn sydänpuun lahonkesto on sama tai hieman parempi kuin lehtikuusella. Männyllä sen määrä ei kai kuitenkaan tule yhtä suureksi kuin lehtikuusella myöhemmälläkään iällä.

    Panu Panu

    Talvella on sitten omat ongelmansa: pimeys, pakkanen ja pirusti lunta ehkä.

    Panu Panu

    ”kuusessa ollaan” puhuu ihan omituisia.

    Panu Panu

    Itse kun ensiharvennuksella poistelen noita huonolaatuisimpia oksikkaita istutusmäntyjä niin karsintaan tosiaan menee aikaa. Sitten tietysti poistan niitä riukuuntuneita ja niistä taas ei motteja oikein kerry. Päivätuotoksesta en osaa sanoa tässä vaiheessa mutta tuskin ainakaan yli 5m3 menee.

    Tää on vasta toinen harvennus, jonka teen itse ja aikaa menee myös sen miettimiseen, että mitkä puut kaataisi. Silmä toki kehittyy hakkuun aikana ja homma alkaa pikkuhiljaa sujua jo paremmin.

    Panu Panu

    Miten muuten pyysit tarjoukset ja oliko MHY kuvioissa mukana?

    Panu Panu

    MV, mitä luontaisesti syntyneille puille tehdään tuossa mallissa? Ilmeisesti ne poistetaan jossain vaiheessa, jotta ne kuuset pääsevät järeytymään?

    Panu Panu

    Ota toinen koeala semmoisesta paikasta, joka näyttää vähän harvemmalta niin pääset lähemmäksi totuutta, luulisin. Tosin kaksikin koealaa on vielä aika vähän.

Esillä 10 vastausta, 1,661 - 1,670 (kaikkiaan 1,737)