Käyttäjän Pavekka kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 91 - 100 (kaikkiaan 663)
  • Pavekka

    Jaa. Kärkkäisellä näytti olevan 241 viisisataa rahaa. Jos nyt vaan hiukan pienemmällä teholla pärjää. Ei sahaa kannata ylimitoittaa. Kaikki kilot pitää itse kantaa. Ennenvanhaan kannatti vielä ostaa käytettyjä huippumalleja hupihommiin jäähdyttelemään. 242 ja 346 aikanakin vielä. Maailma on vähän muuttunut.

    Pavekka

    En ehkä laittaisi neljää sataa käytettyyn kun uusia saa viidellä. Tarkkaan ottaen sanoin että tunet on hankalia ja kalliita korjattavia mitä ne onkin. En tarkottanut tunea pelkästään vaan kaikkia huskeja joissa on tune. Ne on teknisiä. Kivoja pelejä jos toimii mutta astuu miinakentälle kun ostaa. Varsinkin käytetyissä ellei ole mitään ostoturvaa.

    Sahan ostossa ois tärkeintä tunnistaa tarpeensa. Ostaa semmosta mitä palvelee tarvetta. 550 on ammattikäyttöön.

    Pavekka

    Runkolaakerit porsii ykkös 550:ssä. Se on niiden kuuluisin tyyppivika. Lisäksi niissä on konsernin omat laakerit, ei voi vaihtaa laadukkaampiin. -12 oli joku susivuosi en muista syitä. Oisko ollut ensimmäinen? Kannattaa ostaa mieluummin 545 ellei tarvi 550:en lisäominaisuuksia. Niissä ei mene laakerit samaan tahtiin.

    Noiden ”huoltojenkin” kanssa kannattaa olla tarkkana. Oon nähnyt suoraan ajosta myyntihyllylle heitettyjä sahoja ja se huolto oli tulpan vaihto. Jos liikkeestä ostaa niillä on joku takuu mutta jos on arka vaatimaan oikeuksiaan voi tulla ongelmia. Jos taas on vanhastaan tuttu kauppias niin tuskin se ihan mitään resua kehtaa myydä.

    Pavekka

    Kaikki autotunet on niin hankalia ja kalliita korjattavia että jättäisin väliin varmuuden vuoksi. Jos hinta on sopiva ja tuttu korjausmies niin sitten ehkä. Tai jos liikkeestä ostat ja saat jonkinlaisen takuun eikä digit pelota. Kaikki torin ”toimivat” ja ”ihan hyvät” kannattaa unohtaa. Jos jollakin on hyvä ja toimiva tune niin ei ne myyntiin tule.

    Pavekka

    Niin. Ei tulisi mieleen tehdä yläkahva sahauksia niillä akkumalleilla mitä olen koittanut. Nämä akkuylistykset tahtoo tulla siltä kansanosalta jolta polttishommat syystä tai toisesta ei ole hanskassa. Juutuupissa kohistaan akkulumilingoista. Niin on kovia pelejä vaikka näyttää leikkikaluilta ja lataukset loppuu kesken ajon. Ei tunnu olevan kumpikaan mikään ongelma.

    Pavekka

    Aloittajakin pelästyi vakijankuttajien jankutuksia…😄 Katsoin pikasesti vaan alkua tosta kaadosta ja mun mielestä vaikutti että oli avattu pöntöstä vähän liikaa tota 346:sta. Tekee juuri tuota että hyytyy just kovimmassa paikassa. Pakomodaus on niin helppo tehdä ja lisääntynyt ääniefekti antaa vaikutelman että nyt sitä lujaa mennään. Pakovastuksien pienentymisestä seurannut lisäkiihtyvyys lisää aistiharhaa. Mutta tärkein eli itse teho ei lisäänny ei ainakaan suhteessa. No en tiedä katsoin vaan pintapuolisesti.

     

    Pavekka

    Niin muakin. Oon ennenkin kuullut mm. Tehtaan tekemästä virityksestä ja tehdas virityksestä. Ei oikein selvinnyt mitä pitää sisällään.

    Pavekka

    Kyllä ne ameriikassa virittelee noita ihan aktiivikäyttöön. Mutta hiukan turhaa munkin mielestä. Nykysahat on kauan olleet suorituskykyisiä. Ja onko siellä metsässä niin kiire? Urakat vaan kiristyy…

    Noi kisavehkeet on jotenkin tylsiä. Tulee mieleen kiihdytysajot. Mielettömiä investointeja spesiaalivehkeisiin sekunnin kymmesosien vuoksi.  Varmaan tehty vähän yleisölajiksi. Pitäisi olla edes runko vakio niin voisi puhua vielä moottorisahasta.

     

     

     

    Pavekka

    Oon muutaman tehnyt ja kyllä sillä lisää ominaisuuksia saa eli kyllä niissä tehtaan jäljiltä on varaa parannella. Sitä hyötyä vaan on vähän vaikea todeta ellei ole merkittävä. Käsituntuma turtuu niin nopeasti. Pitäisi olla joku penkki. Vartin sahannut jollakin ei enää muista missä se ero oli muihin verrattuna.

    Viimeisin mistä tuli paras oli sylinteri aukkojen suurennus ja kanavien laajennus. Ei ollut 90:stä niin jäi muut tekemättä. Muuten olisin ehkä vetänyt fingerportit ja hiukan aikaistanut huuhtelua. Lisäksi oli pop-up ja squissi tapissa.  Vetelin aukot näppituntumalla kun en välittänyt viedä niin tieteelliselle tasolle. Nyt ehkä veisin. Läpihuuhtelu piti tehdä kun oli umpimäntä mutta sekin jäi. Maltillinen pakopönttö modaus oli. Mutta kyllä se 45cm3 maatilasaha noillakin ja talttaketjulla jo vakio 50cm3 ammattimalleja pöllytti. Leikin silloin tällöin sen kanssa ja kyllä alkaa naurattaa. Hörppii kyllä mutta ei mikään erityisen janoinen.

    Pönttömodauksien kanssa kannattaa olla vähän varovainen ettei tule vaan mökää tai voimatonta puhkua. Voi tulla jenkaa ja voi tulla kiihtyvyyttä mutta ei voimaa. Eli ajatus on pyrkiä saamaan leikkuutehoa eli voimaa yläkierroksille niin että saha pystyisi ylläpitämään työkäyntiä tai jopa nostamaan sitä. Siinä kyllä onnistuin jonkin verran eli sahaa voi laulattaa kierroksilla ja painaakin hyytymättä.

    Alkuperäinen tavoite oli ottaa jengaa mutta se ei oikein toteutunut. Tuli vaan 700-1000 lisää. Ja siitäkin merkittävin työkierrosnousua, jos vielä teen otan huipun noston tutkimuksiin eli satsaan pystyhuuhteluun ja pakoajoituksen maksimointiin.  Lisäksi mieli tekisi perehtyä läppäteoriaan ulkopuolisiin huuhteluputkiin tai huuhtelu pumppuun.

    Toi sytytyksen aikaistaminen ei oikein ole auennut. Miksi?  Vai johtuuko juuri tuosta etten ole päässyt yli 15 kilon.

    Pavekka

    Mulla on kunnon tukkikone eli huskin 266. Ei kyllä kovin paljon tee mieli sahata sillä yhtään mitään. Saanut sen käyntiin niin pitää lähteä välikaffeelle keräämään voimia itse sahaamiseen. Ylisuurissa se menee jos on hyvät mestat. Tai halkaisussa. Viilatessakin pitää käydä välikaffeella kun on niin pitkä ketju ja hampaita kahden puolen. Sekin vielä.

Esillä 10 vastausta, 91 - 100 (kaikkiaan 663)