Käyttäjän pihkatappi kirjoittamat vastaukset
-
Jos ei ole metsäveroasioihin asioihin perehtynyt, niin sitten tietysti tuollainen valmis ohjelma maksaa itsensä takaisin. Joo, puhuin vähän oman tilanteen pohjalta. Meille Metsälehden tilaajille tulee joka vuosi metsävero-opas ja siellä on mahdolliset muutokset mainittu.
Etelässä rehevillä ja pehmeillä pohjilla ei järjen hiventä pyrkiä jatkuvaankasvatukseen taloudellisessa mielessä. Mutta mites pohjoisen pohilla, kun 80 vuoden kiertoaika MT-kuusikossa tuottaa optimaalisesti onnistuessaan 8000 euroa ja keskimäärin vähemmän. Kun Etelässä 70 vuodessa tuplaten. Ei tuohon taas exceliä tarvi, automaattisestihan sitä miettii, voisko heikommin tuottavilla aloilla tuon uudistamisen jotenkin tehdä ilman viljelyketjun kustannuksia. No aina ei ole edellytyksiä ja sitten voi miettiä jotain harsintaa tai tehdä se avohakkuu, viljely valinta.
Ja kyllä se on eriasia kaksijaksoinen metsä, kuin se että pyritään epätasaiseen metsikköön, missä voidaan harventaa 20 vuoden välein tukkipuita päältä pois. Koivuthan poistetaan kuitenkin ja alla on sitten kuusen taimikko, jos on kovin epätasainen ja aukkoinen, niin voihan sitä alkaa kasvattelemaan jaksottomasti, mutta onko järkeä rehevillä pohjilla Etelä-Suomessa, kun hakkuut onnistuvat harvoina talvina ja puunhinnassa tulee turpaan, sekä kasvussa ja pahimmillaan pilaa koko pohjan kuusen kasvatukselle kelvottomaksi. Pohjoisessahan tuo harsintahakkuu onnistuu joka talvi ja maannousemaa ei edes ole.
Excel on erinomainen ohjelma veroilmoituksen tietojen syöttöön ja kun on pohjan metsäveroilmoitusta varten kerran tehnyt, niin siellähän tulee luvut automaattisesti joka vuosi, sen kuin kirjoittaa ilmoitukseen. Ja kun noita muutoksia tulee metsäverotukseen muutaman vuoden välein, on korjaukset äärimmäisen yksinkertaisia exceliin, sekä tuon oman pohjan korjaaminen entistä fiksummaksi. Mites sen vieraan tekemän .exe tiedoston korjaat ja viiden vuoden päästä firmaa ei ehkä ole enää olemassakaan, tai heidän uusin versio ei toimi juuri nyt sinun koneellasi, kun ovat ottaneet uuden ohjelmistokehittimen ja sinunkin pitää päivittää käyttöjärjestelmäsi tai ostaa peräti uusi kone. Sama koskee mahdollisia netti-sovelmia, ohjelmapäivitysten jälkeen ei toimi välttämättä ilman päivityksiä oman koneesi kanssa.
Sovelluskehittimiä päivitetään tiheään ja ohjelmistoja tekevät firmat haluavat tehdä uutta ja hienoa, joka menee kaupaksi, osoittaa että firmassa osataan. Kas kummaa sovelluskehittimien uudet kirjastot vaativat päivittämään käyttöjärjestelmiä ja tässä yhteydessä tarvitaan jossain vaiheessa tehokkaampi tietokone alustaksi. Kyllä, markkinavoimat vievät, lähes kytkykaupppaa sanoisi Jovain.
Säästöä sekin, kun ei tarvi taksoittaa noita urakoita. Muutaman kuukauden työnteon jälkeen työnantajalla on käsitys, mikä työntekijän tuotos on ja tuntitaksaa voi sen perusteella rustata. Kilometrikorvaukset voivat olla merkittävä osa palkasta, jos tehdään lyhyttä päivää tai ei muuten osata tai kiinnosta, mutta jos tekee reippaasti 7 tuntia päivässä ja jälkeä syntyy, niin kait siitä sitten on asiallista maksaa työnsaantoa vastaava palkka. Voihan se olla että kaikki eivät ajattele muuta kuin omaa palkkaansa ja vedättävät ja lusmuilevat joka välissä, sellaiset kai ne puhuvat korpilakoista ja tesseistä ja menevät lopulta sinne rakennukselle tai tehtaaseen, missä heille sielunveljiä riittää. Metsässä kun joutuu olemaan itse omien ajatustensa kanssa ja enimmäkseen työnmerkeissä on kanssakäymisissä sen palkanmaksajan kanssa ja ehkä jonkun muun vastaavaa työtä mielellään tekevän kanssa.
Kemera-asetuksen alussa todetaan referoituna näin: Yhteisö tai yhteenliittymä jonka liikevaihdosta ja tasearvosta yli puolet viimeisen 5 vuoden aikan koostuu metsätaloudesta on kemeratuki kelpoinen. Eli onko Oy sitten tässä yhteisö?
MYEL ei ole metsänomistajalle pakollinen, vaikka olisi tuhansia hehtaareja metsää. Jos on peltoa ja metsää ja vuotuinen MYEL-tulo vähintään 3828,13 euroa, niin sitten on pakollinen.
4-veto Octaviallakin pärjää noilla jäisillä alustoilla, ohjattavuus säilyy vaikka hieman luisuukin ja ikinä ei ole puskenut, jolloin mitään panikoimista ei pienistä luistoista tule. Ja tuohan on tärkeä ominaisuus kun ajetaan pitempiä matkoja kyläteitä ja vastaan tulee välillä tukkirekkoja ja muita tai on muuten vain liukkaampaa.
Viimeksi tänään piti ajaa oikea kylki penkkaan kiinni, kun linja-auto tuli mutkassa vastaan melko keskellä, no eihän tuossa ehtinyt edes säikähtää, jälkeenpäin vain ajatuksena oli, mitäs jos olisi kimmonnut penkasta. No ei kimmonnut kun oli tuiskulunta ennen jäistä penkkaa ja siinä tuiskulumessa kulkivat oikean laidan pyörät ja pitohan oli siinä pakkaslumessa hyvä. Tiukassa paikassa ei mitään ehdi ajatella, ohjaus liike tulee vain jostain selkäytimestä. Jarruahan me vanhemmat autoilijat ei käytetä vaistomaisissa väistöissä, kun suhkujarrutuksessa meni ennen ohjattavuus, eli silloin nuorena kun autoiluun opeteltiin ilman ABS-jarruja. Vauhtia ei kuitenkaan ollut kuin noin 75 km/h, mutta tuli vaan vastaan melko tiukassa kaarteessa kuusikon keskellä ja mahtuihan tuosta, onneksi ei ollut jalankulkijoita, silloin olisi menny toivottavasti penkan läpi metsään.
Esim 8-tiellä Vaasasta etelään on vuodessa alle 20 vuorokautta kun on oikeasti niin liukasta tai lunta omalla kaistalla, että vauhtia tarvitsee pudottaa tietyissä tienkohdissa, kaarteet ovat loivia. Ja helppohan se vakkari on ottaa pois päältä, kun olosuhde niin edellyttää. Jollakin voi tietysti olla tarve tuntea kaasupolkimella auton hallinta, monelle mukavampi on kuiyenkin se kun pääsee ilman nopeuden kyttäämistä itselle sopivaa vauhtia ja välttää turhat ylinopeussakot. Uskoisinkin kuitenkin että ranskalaisen auton omistajat hylkivät vakkaria ihan perustellusti, kuten MJO totesi, niissä ne ei toimi yhtä fiksusti kuin muissa autoissa.
Ikinä en ole saanut ohitustilanteen ylinopeudesta sakkoa, vaikka usein ohittaessa ylinopeutta menenkin. Nopeuksia valvotaan useinmiten sellaisissa paikoissa että siellä ei ohittaminen ole viisasta 80 km/h alue tms. tai jos ollaan suoralla nopeusmittaamassa, huomioivat varmasti ohitustilanteen ja pieni ylinopeus ei aiheuta toimenpiteitä. Toki jos ajat 140 km/h, niin kyllä se poliisi lähtee perään, vaikka olitkin ohittamassa turvallisessa paikassa.
Talvinopeuksillahan sitä talvella mennään. Jos asettaa nopeuden 85 km/h ja on normaali talvikeli valtatiellä, niin on aikaa tutkia tien pintaa, josko tarvii jossain hiljentää, ehkä jossain mutkassa voi olla tarvis. Pikkuteillä sitten asia eri, siellä mennään helposti välillä luisussa ja tuntuma on oltava kaasupolkimessa ja persauksissa.