Käyttäjän pihkatappi kirjoittamat vastaukset
-
Meillä oli taksa 10,5 – 11 senttiä/taimi. Palkkametsurina ja kilometrikorvaukset päälle.
Jätkä, olin melko tyytyväinen, kun ei tarvinnut kesälomaa viettää mäkäräisten kupattavna. Ainahan sitä itse olisi jollain kuviolla jättänyt vähän vähempi runkoja yms. mutta jälki oli hyvä ja mitään laiminlyöntejä tai ihmeellisyyksiä ei ollut. Tietysti Mhy:n muutaman satasen lasku oli ylimääräinen, jota ei olisi tullut jos olisivat itse täytelleet paperit, olivat jossain symbioosissa yhdistyksen kanssa. Eli sanoin suoraan, tehkää itse ne kemerahakemukset työnjohtokemeroineen, enempi jää teille käteen, mutta ei onnistunut suora asiakkuus tuolloin.
Kymmenkunta vuotta sitten metsuriporukka teki Rovaniemellä meille reilun 20 ha taimikonhoitoja, Mhy haki kemerat ja tuon lisäksi tuli jokunen satanen laskua koko työstä. Silloin itse työn kemeratuki oli heikompi kuin nyt, mutta yhdistys sai tuosta pelkän lomakkeen täyttämisestä ja jonkun kuvion nauhoittamisesta lisäksi kemeratukea, tuota ns. työnjohto tukea ei enää ole.
Ei paljon sahan pääomakustannus näyttele mottien teossa tuossa tapauksessa. Mukava että jollakin on toiminut ja niinhän näissä on tapana, että ensiversioiden ongelmat korjataan seuraavissa vuosimalleissa ja 2015 kesällä on rahalle saanut jo vastinetta.
Mulla on tuo xp malli. Hyvin toimii ainakin 10 asteen pakkasella. Maanantaina on jännä nähdä kun on luvassa vähän enempi pakkasta ja lumi puissa, jesaria ehkä lisäksi ilma-aukkoihin. Onneksi ei ole pakko tehdä, jos olosuhde on pöllylumen takia hankala, ei se ole mukava, eikä tuotoksellisestikaan hyvä keli, joten parempi vaikka hiihdellä ja odotella keliä. Kerron kuitenkin miten maanantain savotassa käy.. tuskin maltatte odottaa.
Xp:n tankki kestää noin 50 minuuttia ja xpg:ssä tankki on aavistuksen pienempi, eli kestää sitten vielä vähemmän aikaa, moottori on kummassakin sama ja kahvanlämmittimet ovat minulle turhakkeet (hanskat kastuvat [edellinen husku oli lämmittimellä]). Minusta tankillinen saisi kestää pitempään ja siksi pidän itselleni fiksumpana valintana tuota xp-mallia, kun pöllylumi keliä täällä vähempi on ja vielä vähempi niillä keleillä olen hakkuutyössä.
Jäkäläkankaalla hiekkamaalla muokattuun alaan istuttaa tietysti kolmekertaa nopeammin kuin huonosti muokattuun karheikkoja ja kosteikkoja sisältävään kivimoreeni maastoon. Jos taimet olisi jaettu palstalle niin ettei yhtään tarvitsisi kävellä edestakaisin ja oltaisiin tuolla jäkäläkankaalla, laittaa huippu metsuri 4000 pikkupaakkua/päivä, rankka ja pitkä päivä, mutta yhtä rankka kuin 1300 taimen istuttamien karheikko kivikossa, missä joutuu välillä risuja kääntelemään ja rämpimään. Jäkäläkankaalle istuttamisesta on Pohjoiskarjalasta kokemusta ja vaikeita pohjia on ollut useammissa paikoissa ja sikäli tiedän olosuhteiden eron tässä työssä. Lisäksi taimien kantamisen merkitys on tuotokseen suuri, nuorempana tuli juostua noita välejä, taimia hakemaan tienvarresta ja muutoinkin esim. karheikot eivät nin haitanneet kun oli ketteryyttä, mutta kyllä ne useamman taimilaatikon kerralla kantamiset lyhentävät askelta iltapäivässä ja jossain vaiheessa juoksut on juostu ja sittenhän oli aika lopettaa. Eli kantaminen lyhentää päivää, heikentää vähitellen tahoja ja vie paljon aikaa, helposti 20% päivästä menee taimia hakiessa jo ajallisesti.
Tasaisella jäkäläkankaalla 2000 3 metristä poistettavaa mäntyä hehtaarilla, 100 euroa/ha. 40000 runkoa/ha 10 metrinen hieskoivu sekapuska 700 euroa/ha. Ja siinä välillä sitten jotain muuta. Ja nämä laskutettavia hintoja, kun työtunnin hinta noin 30 euroa.
Tuossahan isäntä tinkasi ja MHY alensi hintaansa, mitään kauppaa ei vielä ollut, oli vain tarjouksia. Isääntä halusi MHY:n palvelun, mutta hinta piti saada kohdalleen. Jos isäntä olisi vain halunnut halvimman tarjouksen olisi silloin kysynyt metsurimotokuskilta, että eikö 300 euroa/ha ole sopiva, kun sulla ei tule juuri matkojakaan.
Se että tarjouksia pyydetään eri tahoilta on nykypäivää. Ja itsekin olen jonkun kerran esim. sahaa ostaessa todennut mitä laite maksaa jossain muualla ja se kauppias, jolta eniten ostan on sitten alentanut hinnan vähän vielä alemmaksi ja asiakkuuteni on jatkunut hyvillä mielin. Asiakkuuksista kilpaillaan ja kuluttaja voi hieman tästä kilpailusta hyötyä.
Lukkosula pullon tyhjensin noihin raivurin liipasimeen ja kaasuvaijeriin kun olivat saaneet vettä sisäänsä, eli sitä piti kyllä sumutella paljon. Sitten ostin sellaisen silikonisprayn, tuntui olevan hyvää ainetta, ainakin toiset oli kehuneet, en muista merkkiä.
Moottorisahat olen nostanut nyt auton perään, kun hankintapalsta alkaa pikitien laidasta. Ilman mitään suojausta en talvella vehkeitä metsään jätä, ei se ole mukava kun räntä on jäätynyt sentin kerrokseksi sahan kylkiin. Jos palsta olisi kauempana autosta, laittaisin sahan räntäkelillä väljästi muovipussiin havujen sekaan, minullakaan ei tuota paperisäkkiä satu olemaan, olisi varmaankin paras. Joskus kauan sitten jäätyi saha maahan kiinni, no irtosihan se, mutta sahanpohjassa oli sitten kunttaa ja onhan ne aina sellaisia möhkäleitä tosiaan, kun oikein on kuura pinnassa eikä mikään liikkuva osa liiku.
Husqvarnan talvisuojan laitoin ilmastointiteipillä paikalleen ja tein reiän sylinterin ja kaasuttimen välille, kuten ohjeissa on painettuna. Ms200 on varasahana ja eilen lepuutin vähän käsiä sahaamalla pari tankillista silläkin ja kun puissa ei enää lunta ole, ei ollut mitään ongelmiakaan. Maassa on kuitenkin vielä lunta aukeammilla paikoilla haitaksi asti ja tiheämmissä sitten selvästi vähempi.
Mhy:n valtakirja on joskus tungettu eteen, millä olisi siirtynyt kaikki tilanhoito Mhy:lle, puhuttiin kuitenkin parin kuvion hakkuusta korjuupalvelun toimesta, no ei toteutunut edes hakkuut kun laitoin 2 vuotta toteuttamis aikaa. Olen samaa mieltä, että tarkkana saa olla näitten valtakirjojen kanssa.