Käyttäjän pihkatappi kirjoittamat vastaukset
-
Minä pystyn yhden ha:n tappion kantamaan, mutta traktori ja kärry on kyllä iso hankinta meidän tilanteessa. Joilla traktori on jo ja 200 ha samasta paikkaa hoidettavana ja ajankäytön ongelmia, niin ymmärrän hyvin.
Jesse, meillä on palstat niin hajallaan, että pitäisi ostaa kolme traktoria kärryineen. Ja en oikeasti tykkää istumatyöstä, taikka puun ajostakaan, joskus tuli istuttua tietokoneen ääressä ja ei oikein lopuksi miellyttänyt. On mulla moottorikelkka, jolla tuulenkaatoja ja muuten polttopuuvärkkiä olen nykyisin kuljettanut, en hankkisi tuotakaan enää, mutta kyllä se välillä on tarpeellinen.
Ajokone kuskit ovat tähän asti tykänneet ajaa omia puita, kun poistuma on hyvä, ajourat suunniteltu niin että kivet ja kannot ei ole haittoina ja lenkiltä saa täyden kuorman. Kasat on tehtävä helposti poimittaviksi, ei uralle tai pitkittäin uran varteen tai ahtaasti, kourasukohtaan tilaa. Ajomatkatkin meillä lyhyet. Hakkuu työssä kannattaa ajatella että palvelee lähikuljetusta. Jos konekuski sanoo, että parempi oli ajaa kuin moton jäljestä, niin silloin voi seuraavankin kerran kysyä josko ehtisi ajamaan. Tietysti joutuu välillä liputtamaan kasat, mutta siinä työssä ei tule paljon kustannuksia. Se on muuten melko sama hakkuu tuotoksen suhteen, suunnitteleeko kasat ja kaadot järkevästi, vai huiskii miten sattuu puut ja kantaa välillä mahdottomista paikoista pätkiä sikinsokin oleviin hulivili kasoihin.
Mehtäukko ja Visakallo oikeassa, älkäämme enää yllyttäkö Jesseä. Sarkasmi ilman hymiötä ei aina osu. Mutta tuon kärryn huolto on ilmeisesti kohtuu hintaista ja traktori on jollekin tärkeä, ei tuota osaa moittiakaan. Jos toiminta tarkoitus siirtää perilliselle ja vehkeille on käyttöä, niin tuohan voi olla hyvä toteutus. Ihmiset ja tilanteet ovat niin erilaisia, vaikka omassa tilanteessa koneiden hankinta olisikin katastrofaalinen pöljyys.
Moto olisi kyllä hyvä lisä tuohon, saisi nopeammin puut pinoon ja sitten ostamaan uusia palstoja, heti kun rahoitus järjestyy. Ei kaikista tuohon ole, mutta ei kyllä käy kateeksi.
Kuitupuu kaupassa ei ole ihan niin tarkkaa tienvarteen toimitettaessa. Ja omat kokemukset myös energiapuu kaupasta ovat samansuuntaisia. Mutta onhan niitä erilaisia tarpeita ja hinnoittelukin varmaan sitten eri.
Ajokoneen kustannus siirtoineen oli viimeksi jotain 7 euroa motille. Omat kustannukset ehkä 3 euroa motille. Pysty ja hankinta hinnan erotus noin 25 euroa motille, jolloin sahailuun jää 15 euroa/motti. Omassa metsässä tehty ensiharvennus on kaikista maailman töistä mielekkäintä.
Ehkä siinä on sitä todella PITKÄN aikavälin näkemystä ja uskoa.
Venäjä on kommunistinen, kai se tuolla punavihreissä sekoittaa pakkaa, ihanne valtiomalli hyväksyttävä suurempana kokonaisuutena. En ole asiantuntija, mutta jos yrittän jotenkin tuota vihreää puoluetta ymmärtää, niin taistolaisuus ja luonnonsuojelu siellä kättä vääntää.
Nyt kun Kiinan satamat eivät uskalla enää vastaanottaa varjolaivoja ja niitä laivoja Usa kyllä osaa nimetä, Intia lisää öljyvarastojaan, Ukraina tähtää dronensa Venäjän öljy infraan, voidaan tietysti nähdä öljyn ja polttoaineiden hinnan nousu, mutta toisaalta Venäjän heikkeneminen. Hiukan hirvittää Putinin epätoivo, mitä vielä viimeisenä keksii, koska tällä menolla ruplilla voi kohta sytyttää kaminaa.
Nämä varjolaivat Venäjän öljyn kuljetukseen ovat lisääntyneet merkittävästi vasta viime vuonna ja jos tuohon ei puututa, Putinin sotakassa kasvaa valtavasti. Nuo säilykepurkit liikennöivät pääsääntöisesti Suomenlahdella, eli valtava uhka myös luonnon katastrofiin.
Metsäteollisuus yritti aikaansaada talouskasvua sopimalla halvat kotimaan puun hinnat kartellilla ja ostamalla voittovaroilla vanhoja paperitehtaita muilta mailta. Siinä lipsahti miljardit taas Suomen talouden ulkopuolelle. Nyt puusta maksetaan kohtuullisesti ja metsänomistajalla on mahdollisuus toimia fiksummin kuin teollisuus. Sijoittaa puukaupan tulot, maksaa verot vielä sijoitustuotoistakin ja kuluttaa sijoitustuotot kotimaassa. Tiedän ihmisiä, jotka jopa kertovat elää kituuttelevansa kotimaassa, jotta pääsevät törsäämään ulkomaan matkalle. Tai sitten myydään tavaraa tai palvelua välillä jopa ilman kuittia ja talveksi lämpimään maahan lomailemaan. Ihmisistä se lähtee, otetaanko vastuu omista tekemisistä, terveydestäänkin jokainen vastaa valinnoillaan ja järkevä on valita temun krääsän ja ulkomaan hupailun sijaan Suomalainen tavara tai palvelu kuitin kanssa. Ehkä se löyhä moraali on laskeutunut herrojen oman navan tutkailusta tänne ruohonjuuri tasollekin, mutta aina voi ryhdistäytyä.