Käyttäjän pihkatappi kirjoittamat vastaukset
-
Eli kun normaalisti metsämaa tuottaa reilun 100 euroa/v niin sähkölinja kun sattuu kohdalle, tuotto onkin ilmeisesti murto-osa. Mikä vittu siinä on että metsänomistajaa rankaistaan joka välissä. Kun noita linjojen vierimetsiä hoidetaan, suoltaa linjayhtiö kauheita summia puunkorjuun tekevälle firmalle, mutta metsänomistajalle jää suurinpiirtein vajaatuottoinen vierimetsä ja linjanalusesta naurettava korvaus. En minä kyllä ymmärrä miten tällaista voidaan vielä 2000-luvulla tehdä sivistysvaltiossa. Vähän samanlaista riistoa kuin tuo ylisuuren hirvikannan ylläpito ja ilmainen laiduntaminen yksityisissä metsissä.
Onhan noita minullakin sähkölinjoja useita kilometrejä omilla mailla ja tiedän tilanteen sitäkin kautta. Tosin meillä ei ole mitään vuokria sovittu, joskus ovat kertakorvauksella pakkolunastaneet. Yksi linja on perustettu uutena ja siinä korvaus oli jonkinlainen, mutta ei missään nimessä käypä hinta.
Minusta taasen on hyvä että joku kokeilee erilaisia metsänkäsittelytapoja. Määrämittaharsinta, jossa jätettiin kaikki tukiksi kelpaamattomat puut pystyyn, täysin piittaamatta tulevista hakkuumahdollisuuksista ei tietenkään ole järkevää. Mutta jos ryhmä ammattilaisia on perehtynyt harsintaan ja kaikki toimenpiteet hoidetaan ammattimaisesti, voi tuossa onnistumisen mahdollisuus olla ja jälkipolvet tuon sitten toteavat, onko tukkien laatu umpi surkea, tai tuleeko noista pitkässä juoksussa tukkeja riittävästi. Jatkuvan kasvatuksen käyttö on muutaman rahastonkin toimesta vielä pienimuotoista koko Suomen mittakaavassa.
Ja umpi surkeita ovat useissa tapauksissa avojuuritaimilla perustetut männiköt, no tämä nyt on historiaa, mutta kertoo juuri sitä tosiasiaa että menetelmiä kehittämällä voidaan onnistua.
Kyllä tuo hirviongelma pitäisi hoitaa kuntoon. Ongelmana on se, että riistan määrälle asetetaan tavoitetasoja ja riistaa yritetään saada jokaiselle porukalle tasapuolisesti ja hirvikantaa pidetään aivan kestämättömällä tasolla. Nytkin on paikkakuntia, joissa lupien määrää on vähennetty. Pitäisi vain kohdata tosiasiat, hirviä on vähennettävä runsaasti ja nopeasti, on kauheaa tuhlausta perustaa taimikoita hirvien syötäväksi.
Korkea maavara ja pohjapanssari sekä neliveto on Skodan Scoutissa, muta kevyehköhän tuo on ja malliltaan henkilöauton näköinen.
Alle 10 sekuntin kiihtyy Scouttikin 0-100km/h ja kiihtyvyys tuntumaltaan parasta vasta lähempänä ja yli 100 km/h nopeuksilla. Itseasiassa kaupinkiajossa tuntuu laiskalta, mutta maantiellä ohitettaessa pirteältä. Kyllä tuollaiseen vielä raskaampaan koriin pitäisi ehdottomasti laittaa diesel moottori ja turbolla, onhan niitä Volkkarillakin ja sitten on vääntöä parisataa nm enempi ja turbolla varustettujahan nuo on kaikki, joten V6 bensamalli jää kiihdytyksissä ja varsinkin kun liikutaan tuolla ohitus nopeuksissa tai on vaikka kärry perässä tai muutoin lastia enempi.
Eli vaneritukit ovat vielä tuohon päälle ja jos tuo kasvu-ura jatkuu, ei kotimaasta kohta saada vientilaadun tukkia riittävästi. Eiköhän Maa-ja metsätalousministeriössä ole huomattu, että nykyisin ei päätehakkuilta huonon laadun takia tule prosenttuaalisesti paljon tukkia. Ja kun suuri osa laadusta on tärvelty ja tärvellään liian suurella hirvipopulaatiolla, pitäisi jo alkaa toimiin tulevaisuuden tukkimetsien hyväksi. UPM ja Stora ovat varmaan täysin tyytyväisiä tilanteeseen, että kotimaan päätehakkuut myydään pelkän tukin hinnan perusteella ja yli puolet tavarasta onkin kuitua. Minusta päättävien elimien pitäisi unohtaa selluteollisuuden palvonta ja panostaa puun muun jalostustoiminnan edellytyksiin, sieltä eurot tuloutuvat paremmalla prosentilla kotimaahan.
Minä en mesätöihin tuollaisella pensarosvolla lähtisi, kyllä siinä hirviaitojen akkujen vaihdolle tulee hintaa, tai mitä vain siellä metsässä puuhailee. Dieselveron kanssa menee omat ajot suurinpiirtein matkakustannusten verohyödyn kanssa tasoihin, kun jakaa dieselveron kaikille ajoille. Jessellä taitaa maksaa Pohjois-Satakunnan reissu veroedun jälkeenkin kympin kerta, vai mites on? Ja sitten vielä puhutaan samassa virkkeessä taloudellisesta ajosta, taloudellisuutta tuossa yhtälössä on turha mainita.
Liikennekäyttäytyminen vaihtelee maan sisällä ja vaikka liikenne jossain Helsinkiin vievillä tai kiertävillä väylillä lähellä Helsinkiä onkin hektistä, siellä huomioidaan mielestäni paremmin toinen autoilija. Mutta aika usein ensi liukkaat siellä tulee yllätyksenä, jonkinlaista maalaisjärjen puuttumista, olisiko uusavutonta oikea sana. Eli liukkaalla turvavälit eivät kasva yhtään ja nastarenkaita vaihdetaan jonottaen tuntikaupalla vasta kun lumet on maassa, kai se on niin hirveä kiire tuolla, että jonottaminen on päivän parhaita hetkiä.
Aika vähän on ohittajia, jos ajaa vaikka Rovaniemelle, niin varmaan kolme autoa menee ohi ja tuossa kuitenkin 600 kilometriä matkaa. Paljon enemmän joutuu itse ohittelemaan, eli mitä vauhtia se keskiverto autoilija sitten kulkee? Tämä laulaja Kansa on varmastikin ihan omassa sarjassa matkavauhteineen.
Itse käytän gps:n nopeutta, tai sen perusteella olen tarkistanut mittarivirheen. Ja pitkillä matkoilla tuo gps on kokoajan päällä, tulee sitten nuo peltipoliisitkin huomattua varmemmin.