Käyttäjän pihkatappi kirjoittamat vastaukset
-
Ruotsissa ovat löytäneet jopa 2 cm:n kannoista, siellä on parempi metla kuin meillä. Mutta eikös Metlan vanha ohje ollut että 10 cm pienempiä kantoja ei tarvi suojata ja sitten kun tehtiin kesäisiä energiapuu harvennuksia ja tutkittiin sieltä kantoja, niin jopas oli itiötartuntoja pienissäkin kannoissa ja ohjetta muutettiin.
Minulla lukee Länsi-Suomlaisesta apteekista hankitun pihkavoidepurkin tuotenimenä Peclavus ja siinä on mehiläisvahaa pihkan ja jonkun rasvan lisäksi.
Sen verran olen minäkin istuttanut, että tiedän sen kasvun seurannan olevan ihan viihdyttävää ja ehkä sen takia jo kannattaa istuttaa.
Metsuri motokuski voi esittää isännälle tuon kantojen pensselöinnin, jos on havupuun taimikon harvenus vähän myöhästynyt ja ei ehdi tekemään kylmillä keleillä kuitenkaan kaikkea. Onhan se kohtuuton lisä taakka jos pitää useiden litrojen tonkkaa selässä kantaa, muutenkin tulee jalkojen päällä oltua pitkiä aikoja ja painaahan se sahakin.
Itse kun tekee, niin Etelä-Suomessa havupuun taimikot tulee perattua maalis-huhtikuussa tai sitten marraskuussa. Lapissa nuo juurikäävät eivät juuri leviä, ei tarvi miettiä ilman lämpötilaa tai kaadettavan puun kokoa, tosin en nyt ihan satavarma ole etteikö kesähakkuussa rehevillä pohjilla täälläkin leviä.
Korvaus on melko pieni, mutta ilmeisesti vahinkokin oli sitten pieni. Varmasti mukavampi kuitenkin noin päin, kuin että lähtisi käräjöimään, vaikka tietäisi voittavansakin. Hyvin toimittu.
Varmasti toimiva taktiikka. Eihän se kuusi siitä etukasvuisesta pusikosta vielä pienenä paljon perusta ja kolmen metrin kuusikkoa ei saa kiinni mikään puu.
Jossain vaiheessa se juurikääpä tartunta riski kuitenkin tulee, onko sitten taimikonhoitoa kaadella lähes kuitupuu kokoista, eli 8 cm: kantoja. Kyllähän tuollaisiakin joutuu joskus kaatamaan, kun on jäänyt taimikonhoidossa liian tiheäksi ja tehtävä sitten myöhässä uudelleen, näitä noissa myyntipalstoissa on. Metlan sivuilla sanotaan että taimikon perkuussa riskiä ei ole, mutta eihän se noin yksinkertaista ole.
Kyllä nämä raivaussahalla tehtävät tulee tehtyä tänä vuonna, mutta ensiharvennuksia täytyy jättää tekemättä. Laitan toteutus ilmoitukset ilman niitä kuvioita mitä en ehdi tehdä, hakee sitten uudella hakemuksella vuoden päästä, jos tämä kemera silloin vielä on voimassa.
Sitä vartenhan nämä kemerat on, että työllistettäisiin metsureita, olenhan itsekin niin joskus tehnyt, mutta ykyisin teen kyllä itse kaiken ainakin tuonne ensiharvennukseen asti.
Vähintään kerran vuodessa tulee ajettua Harjavallan ohi. On siellä hieman kituliaan näköisiä kuusia, pitänyt tiirata, kun Jees-mies on niin sitä toitottanu. Mutta siinä harjulla kasvaa mänty kyllä ihan mukavasti, mikä se harju nyt olikaan, Hiiteenharju vissiin. Haavikoita ei tielle näy.
Niin, minäkin laitoin hakemuksiini määräpäivän vuoteen 2018, mutta Metsäkeskuksesta ottivat yhteyttä että päivämäärä muutetaan heidän toimestaan vuoden 2016 loppuun. Ja Lapin Metsäkeskus muutti päivämäärän ilman ilmoitusta. No nyt on sitten vuodessa liki 40 hehtaaria kemeratöitä tehtävänä, tokihan noihin voi ANOA jatkoaikaa perusteluiden kera, vittu mitä paskaa, sanoisi entinen pääministeri.