Käyttäjän pihkatappi kirjoittamat vastaukset
-
Keski-Suomessa on ojitettu lakkasoitakin. Ei varmaan enää nykyään edes perata noita ojia kuin paras puustoisilla aloilla, kun lasketaan kuitenkin investoinneille minimissään 3 % korko.
Kyllähän se työ kehitti syviä lihaksia. Ei Keski-Suomessa sellaisia lumitalvia enää olekaan, kun oli kirveskarsinta, vinssipoika aikaan.
Tupla
Ei tuota lahoa tosiaan raivatessa alikasvos kuusesta näe ennenkö leikkauspinnasta. Olen pannut merkille, että kun lahoa on jossain tuppaleessa, niin sitten ne on kaikki lahoja, mutta parin kymmenen metrin päässä voi olla ihan terveitä alikasvos kuusia.
Ei ollut etupainoa Valmetissa. Keuli aina melkoisesti ja isä vinssasi itse kaikki isot puut.
On tullut oltua juoksupoikana 70 – 80 luvulla. Ja nimenomaan juosten tuossa pitää vinssiä viedä, että ei vehkeet seiso. 30 metriset puut vinssattiin 359 Valmetilla, ei ollut ongelmaa ja laaniin niitä vedettiin kokorunkona useita. Laanissa sitten pätkittiin, ei oikein fiksua apteerata, kun runkoja vaikea nähdä joka puolelta, mutta niin sitä tehtiin.
Uskoisin että puhutaan kuitenkin tuhansista, jos on tontin arvo kuitenkin yli 50000. Tietysti eriasia, jos ollaan jossain metsäisellä tontilla kaukana taajamista.
Minä tein nuorena ojalinjan hakkuuta heinäkuussa, aloitin aina neljän kieppeissä aamulla, eli heräsin jo ennen kolmea, en sitä pitkään jaksanut, tulin jostain syystä kipeäksi.
Tänään siirsin yhden kolmen hehtaarin kuvion myöhempään ajankohtaan, kun kaikki montut oli vettä täynnä ja soistuma pohja vesoo niin hyvin. Ehkäpä on sitten elokuussa ohjelmassa ja hirvikärpästen kanssa saa sitten temuta.
Minä sahasin toissa syksynä ms200:lla 7 – 8 tankillista päivässä 6 päivää viikossa kolme viikkoa putkeen, pikkuisen ukolla paino laski, mutta kunto kuitenkin kasvoi. Minusta 1,5 mottia tankillisella on tuolle pikkusahalle kyllä erinomainen tuotos, itsellä on ollut reilu motti keskimäärin. Voihan olla että kun teroitan vaan joka toisella tankilisella, niin tulee sitten sahattua vähän tylsemmällä ketjulla tai puut olleet ehkä pienempiä.
Eihän rajan yli hakkuissa ole mitään sääntöä paljonko pitää korvata. Mitään sopimusta ei ole hakkaajan ja puiden omistajan kanssa. Metsän hakkaaja maksaa mieluusti saman hinnan puista, mitä sopimuskumppanin kanssa, eli rajan oikean puolen omistajan, on kauppakirjalla. Jotkut voivat vaatia enemmänkin, mutta mitään velvollisuutta ei ole korvata, ehkä jossain päin joku firma maksaa tuplahinnankin. Kovemmat korvaukset pitänee vaatia käräjillä.
Tuplahintaa puista maksetaan, kun on hakattu kauppasopimuksesta poiketen sopimuskumppanin metsästä, eli väärä kuvio on hakattu, tällainen pykälä pitäisi kauppasopimuksessa olla.